English version of this page

Rollebeskrivelser

Her finner du rollebeskrivelser for undervisningsleder, programleder, områdelærer og emneansvarlig ved ISV

 

Undervisningsleder

Undervisningsleder utpekes av instituttleder. Undervisningsleders funksjonstid følger den valgte instituttledelsens funksjonstid. Undervisningsleder utøver sin myndighet etter delegering fra instituttleder. Undervisningsleder har ansvar for at instituttets studieprogram og undervisningstilbud blir gjennomført og kvalitetssikret i samarbeid med studiekoordinator i administrasjonen. Undervisningsleder disponerer ikke egne ressurser.

Undervisningsleder skal:

  • Følge opp ISVs årsplaner for utdanningen
  • Kalle inn til og lede møtene i programrådet for bachelor- og masterprogrammene i statsvitenskap og masterprogrammet i freds- og konfliktstudier (PECOS)
  • Forberede saker til programrådet sammen med programrådets sekretær
  • Være bindeledd mellom studieadministrasjonen og de vitenskapelig ansatte gjennom å formidle administrasjonens behov til de vitenskapelig ansatte og de vitenskapeliges behov til administrasjonen
  • Være ansvarlig for at programrådets vedtak gjennomføres i samarbeid med studiekoordinator
  • Delta i utforming og oppfølging av kvalitetssystemet i dialog med programrådet og administrasjonen
  • Følge opp enkeltsaker av faglig karakter
  • Lede utviklingsprosjekter av faglig karakter, f.eks. knyttet til kvalitetssikring, revisjon av studieløp, programutvikling osv.
  • Være faglig representant i opptakskomiteen for masterprogrammene
  • Delta i fakultetets organer for studiespørsmål
  • Ta et lederansvar i prosesser for å sikre et godt læringsmiljø ved ISV i samarbeid med administrasjonen og de vitenskapelig ansatte
  • Støtte de øvrige programlederne på ISV i deres virke
  • Holde instituttleder oppdatert om viktige undervisningsrelaterte saker til enhver tid
  • Oppmuntres til å gjennomføre UiOs utdanningslederprogram

Programleder

Programledere oppnevnes av instituttleder. Programleder har ansvar for det helhetlige innholdet i studieprogrammet. Arbeidsoppgavene til programlederne er i stor grad relatert til den daglige driften av programmene. Programlederne har et nært samarbeid med de ansvarlige for de emnene som inngår i studieløpet. Programleder avgjør enkeltsaker med mindre de er av ekstraordinær eller prinsipiell art, og har ansvar for den daglige driften av studieprogrammet. Programleder og programrådsleder kan være samme person, men må ikke være det. Programleder disponerer ikke egne ressurser.

Programleder er programmets faglige ansikt utad og skal:

  • Kalle inn til og lede programrådets møter når vedkommende også er programrådsleder
  • Iverksette programrådets vedtak
  • Sørge for at programplan og studentinformasjon foreligger
  • Lede orienteringsmøter
  • Ha førstekontakt med studentene, inkludert treffetid minst engang i uken, samt ta imot skriftlige studenthenvendelser
  • Forestå evalueringer av programmet
  • Selv behandle saker knyttet til innpassing av ekstern utdanning og fritak fra emner i programmet etter retningslinjer gitt av programrådet, eller delegere oppgaven til en relevant vitenskapelig ansatt
  • Ta initiativ til, og kvalitetssikre, programspesifikke tiltak for å for å sikre kullfølelse samt forhindre frafall fra programmet
  • Delta i undervisning og vurdering
  • Delta i fakultetets organer for studiespørsmål
  • Holde instituttleder oppdatert om viktige undervisningsrelaterte saker til enhver tid
  • Oppmuntres til gjennomføre UiOs utdanningslederprogram.

 

Områdelærer

Undervisningsområdene avgjør selv hvem som skal være områdelærer. Områdelærernes funksjonstid følger i utgangspunktet den valgte instituttledelsens funksjonstid. Områdelærer representerer et av instituttets undervisningsområder i arbeidet med planlegging og gjennomføring av BA- og MA-undervisning innen sitt område.

Områdelærer skal:

  • Sitte i programrådet for de statsvitenskapelige studieprogrammene
  • Ta ansvar for helheten i undervisningstilbudet ved instituttet sammen med de øvrige medlemmene av programrådet
  • Lede undervisningsplanleggingen for sitt område. Dette innebærer å:
    • Planlegge emnetilbudet for sitt område i samarbeid med undervisere/emneansvarlige
    • Være kontaktperson for emneansvarlige i forbindelse med planlegging og avvikling av emner
    • Ha oversikt over ISVs rutiner og programrådets frister for undervisningsplanlegging, herunder kjenne til at den endelige undervisningsplanen vedtas på programrådets første møte i semesteret før undervisningen skal gjennomføres
    • Ha ansvar for at eventuelle endringer i seksjonens emnetilbud blir meldt til programrådets sekretær innen etablerte frister, herunder endring av enkeltemners tittel, læringsutbytte, språk og eksamensform
  • Finne veileder til masterstudenter som ikke har funnet veileder selv
  • Selv ta ansvar for seksjonens bidrag til tirsdagsseminar/undervisningsforum eller delegere oppgaven til en annen ansatt på samme område
  • Lede alle saker av faglig karakter relatert til BA- og MA-undervisning på området.
  • Sitte i bedømmelseskomiteen for basisfinansierte stipendiatstillinger med søknadsfrist i september.

 

 

 

Emneansvarlig

Emneansvarlig har ansvar for planlegging, koordinering, gjennomføring og utvikling av sine emner

Emneansvarlig skal:

  • Ha ansvar for den daglige driften av sine emner og være faglig kontaktpunkt for studenter på emnene
  • Planlegge undervisningen i emnet i samarbeid med studieadministrasjonen, bl.a. finne seminarledere. 
  • Ha ansvar for å skrive eller endre emnebeskrivelse i henhold til programrådets retningslinjer og frister i samarbeid med områdelærer. 
  • Avklare bruk av eksterne undervisningskrefter utover en dobbeltime per emne med instituttleder
  • Følge opp arbeidet med forelesnings-/seminarplan, pensum og eksamen, herunder oppgavetekst, sensorveiledning, sensorforslag og begrunnelser innen oppgitte frister
  • Sørge for at eksamensoppgaver og sensorveiledninger kvalitetssikres av minst én vitenskapelig ansatt og samordnes med alle forelesere og seminarledere på emnet
  • Utforme emnets Canvasrom og sikre at innholdet er universelt utformet 
  • Melde fra til områdelærer om ønsker og planer i tilknytning til egne emner
  • Involvere studiekonsulent tidlig ved endringer i emnet
  • Melde fra til studiekonsulent ved bruk av eksterne undervisningsressurser/forelesere innen gitte frister
  • Gjennomføre emneevalueringer og skrive rapport 
  • Være kontaktpunkt for administrasjonen for sitt emne
  • Følge årshjulet for emneansvarlig 
Publisert 20. des. 2019 09:40 - Sist endret 15. feb. 2024 12:24