Behandling av klage på formelle feil

Klage på formelle feil ved eksamen er regulert i Universitets- og høyskoleloven samt Forskrift om studier og eksamener ved Universitetet i Oslo.

Klage på formelle feil ved eksamen

Studenter har anledning til å klage over formelle feil ved eksamen (for mer informasjon se UH-loven § 5-2). Dette kan være forhold knyttet til selve gjennomføringen av eksamenen eller sensureringen av eksamen.

Hvilke saker behandles av fakultetssekretariatet?

Klager knyttet til den praktiske gjennomføringen av skoleeksamener

Hvilke saker behandles av instituttet?

Klager på forhold knyttet til alle andre eksamensformer enn skoleeksamen

Klager på forhold knyttet til sensurering/ bedømmelse av kandidatens prestasjon på alle typer eksamener

Klager på andre forhold knyttet til skoleeksamener enn den praktiske gjennomføringen

Mottak av klage

  • Klagen går direkte til postmottaket via nettskjema, og registreres inn i ephorte av arkiv. Arkivet setter saken ufordelt til riktig institutt (evt fordeler til saksbehandler i fakultetssekretariatet)

Saksbehandling på instituttet

Dersom klagen tas til følge

Dersom dere finner at det er gjort formelle feil som kan ha hatt betydning for kandidatens prestasjon eller bedømmelsen av denne, skal sensurvedtaket oppheves.

  • Hvis feilen kan rettes opp ved ny sensur av innleverte arbeider, foretas ny sensurering. Dersom ny sensur gir et annet resultat enn opprinnelig sensur oppretter instituttet et protokollbrev med signatur fra sensor(er). Protokollene legges i ePhorte og er søkbare under Vurderingsprotokoller 2022 UV etc. Om du ikke har tilgang til å legge inn i mappen, send den digitalt til Eksamenskontoret. 
  • Fakultetet endrer sensur i vurderingsprotokoll.
  • Hvis feilen ikke kan rettes opp ved ny sensur, holdes ny eksamen eller prøve med nye sensorer. Karakterfastsetting ved ny sensurering kan påklages etter normale regler.

Dersom klagen ikke tas til følge

Dersom studentens klage ikke tas til følge, oversender instituttet saken til fakultetet i ePhorte. Saken skal ha et oversendelsesnotat (N-notat) som forklarer saken og alle relevante dokumenter skal være vedlagt. Instituttets begrunnelse for ikke å ta klagen til følge skal framkomme tydelig fra notatet. Instituttet sender et brev til studenten hvor de forklarer den videre saksgangen.

Fakultetet forbereder og oversender saken til Nemnda for studentsaker.

 

Publisert 23. nov. 2017 10:29 - Sist endret 6. mars 2024 09:42