Behandling av klage på eksamenskarakter

Klage på eksamenskarakter er regulert i Universitets- og høyskoleloven samt Forskrift om studier og eksamener ved Universitetet i Oslo.

Klage på karakterfastsetting

 

NB! Fra 26. februar 2020 er det nye felles rutiner for å håndtere klage på karakter

Håndtering av vesentlig karakteravvik

Hva skjer i forkant?

  • Klagen går direkte til postmottaket via nettskjema, og registreres inn i ephorte av arkiv.

Behandling av klagen

  • Klagen registreres i FS av saksbehandler ved instituttet. Husk å legge inn saksnummeret fra ePhorte.
  • Send midlertidig svar til studenten via ePhorte (som digital utsending) dersom det er sannsynlig at det vil ta mer enn 4 uker før studenten får svar på klagen. Bruk "lag ny journalpost" (U - utgående).
  • Opprett klagekommisjon. Klagekommisjonen skal bestå av minst to nye sensorer, hvorav minst en ekstern.
  • Ta ut klageprotokoll fra FS og send besvarelsen til klagekommisjon for ny vurdering. Klageprotokoll, lenke til emnebeskrivelse, evt oppgavetekst, sensorveiledning, evt eksempelbesvarelser eller lignende legges ved. Utsendingen gjøres via ePhorte. 

Svar studenten

  • Når klageprotokollen kommer tilbake fra sensorene sendes svarbrev til studenten via ePhorte. Der det gis begrunnelse for karakterfastsettelsen av klagen, legges begrunnelsen ved.

Etterarbeid i FS

Instituttet ferdigstiller saken i FS, i tråd med UiOs veiledning. Dersom karakteren er endret, og dette medfører at en eventuell samlet karakter også må endres, kontakt eksamenskontoret for hjelp.

Ephorterutine

Sakstype: En sak pr. student

Arkivdel: STUDUIO

Sakseier: enhet

Sakstittel: Navn på studenten (navnet skjermes) Klage på karakter i emnekode  kandidatnr.

Tilgangskode: SV - studentsaker OBS Brev til og fra sensor skjermes ikke

Klassering:   Prinsipp: Felles arkivnøkkel for UiO  Ordn.verdi : 373.8

Aktuelle journalposter i saken: Denne listen er ikke nødvendigvis uttømmende.

JP

Type

Tittel

Avsender - mottaker

 SV + Godkjenning

Merknad

JournPost_Menu_S_047

DokLink_Menu_S_051  I

Klage på karakter

Student - enhet

SV§26

 

JournPost_Menu_S_047

DokLink_Menu_S_051 U

Foreløpig svar

Enhet - Student

SV§26

Dette kan brukes for å holde informert. Noen ganger kan saken ta lengre tid enn forutsatt, og dersom det tar lenger tid enn 4 uker må det sendes foreløpig svar.

JournPost_Menu_S_047

DokLink_Menu_S_051 U

Oversendelse av klagen til sensor

Enhet - sensor

Godkjennes av leder

Vedlegg: Diverse dokumenter som er med oversendelse

JournPost_Menu_S_047

DokLink_Menu_S_051  I

Svar fra sensor vedr. klagen

Sensor- enhet

 

 

JournPost_Menu_S_047

DokLink_Menu_S_051 U

Svar vedr. klagen på karakter

Student - enhet

SV§26

Godkjennes av leder

 

 

 

Publisert 23. nov. 2017 10:29 - Sist endret 12. apr. 2023 10:34