Sensurregistrering

UV-fakultetets rutiner for registrering av sensur

Instituttene overfører og publiserer sensur fra Inspera til FS. Eventuelle papirprotokoller legges inn i FS og kontrolleres manuelt. Etter publisering skannes protokollene inn og legges inn i riktig mappe i ePhorte.  

Fakultetet v/eksamenskontoret har ansvaret for gjøre endringer i protokoll i FS, og bidra med opplæring og arbeidsstøtte. Eksamenskontoret kan kontaktes på  eksamen@uv.uio.no

Registrering av andre resultater enn karakter: Ikke-møtt, Avbrutt eksamen og Legeattest

Skoleksamener

Etter skoleeksamener er det eksamenskontoret som registrerer I (Ikke-møtt), A (Avbrutt eksamen) og L (Legeattest) i FS.

Andre vurderingsformer

På emner med andre vurderingsformer enn skoleeksamen er det instituttet som registrerer Ikke-møtt, Avbrutt eksamen og Legeattest. Grunnlaget for registrering av Ikke-møtt skal alltid være kandidatliste eller innleveringsliste, ikke sensurprotokoll.

Det skal ikke registreres sensur på et emne før Ikke-møtt, Avbrutt eksamen og Legeattest er registrert.

Dersom det unntaksvis brukes papirprotokoll, setter den aktuelle sensor/kommisjon på en strek i stedet for karakter.

Leveres gyldig legeattest i etterkant, kan dette endres i FS før overføring til protokoll.

Registrering av legeattest på emne med flere eksamensdeler

Dette er framgangsmåten dersom en kandidat skal ha registrert legeattest på emne med flere tellende eksamensdeler:

  • Registrer resultatet L (legeattest) på ordinær eksamen på den/de delen(e) som ble avlagt.
  • Kjør samlerutinen 571.001 Beregning av samlet resultat for vurderingsenhet når alle delene på emnet har fått resultat.
  • Dersom studenter skal ha utsatt eksamen sendes en e-post til eksamen@uv.uio.no med oversikt over hvilke studenter det gjelder. Oppgi studentnummer, emnekode og eksamensdel. Eksamenskontoret oppretter utsatt eksamen og eksamensmelder studentene til eksamensdelen. 

Registrering av sensur i forbindelse med fusk/mistanke om fusk

Vi har egne rutiner for registrering av sensur i forbindelse med fusk/mistanke om fusk. Informasjon om dette finner du på arbeidstøttesiden for fusk.

Registrering av sensur - hvordan skal protokollen se ut?

UV har sluttet med papirprotokoller og gått over til digitale protokoller og digital oppbevaring. Sensorene registrerer sensuren direkte i Inspera,

Dersom du unntaksvis tar ut papirprotokoll, må den fylles ut på en slik måte at det ikke åpner for misforståelser. Husk å hake av for "Bunntekst" og "Stempel side 1" når du skriver ut protokoll fra FS (566.001). Går protokollen over flere sider kan du få stempel med på alle sidene ved å klikke to ganger der du haker av for stempel.

Dette må du sjekke før du kan oveføre sensuren til protokoll i FS:

  • Protokollark er tatt ut fra FS. Dersom du trenger å sende ut protokollen elektronisk, kan man lagre protokollen som pdf fra FS.
  • Kandidatene er fordelt i kommisjoner i FS slik at hver kandidat bare forekommer én gang.
  • Alle sider av protokollen er undertegnet av sensor, med blå penn (blå skrift). Karakterene skal også være ført inn med blå penn (blå skrift).
  • Begge sensorer har undertegnet dersom det er to sensorer.
  • Sensorene har brukt korrekt karakterskala for emnet.
  • Resultatet er skrevet tydelig.
  • Ingen ekstra kandidater er ført på protokollen for hånd.
  • Det er ikke foretatt rettinger i protokollen (inkluderer bruk av korrekturlakk etc).

Tilfredstiller protokollen ikke kravene på sjekklista, tar du ut ny protokoll fra FS slik at sensorene kan fylle ut på nytt.

Korrekt protokoll må foreligge før sensur overføres til protokoll i FS. Det er ikke mulig å ta ut ny protokoll fra FS når sensuren først er overført.

Selve sensurregistreringen

Dersom sensuren legges inn manuelt, skal minst to personer ved instituttet registrere og overføre sensuren i FS. Én saksbehandler registrerer inn sensuren, mens en annen kontrollerer og overfører til protokoll. Kontrollfunksjonen i FS skal alltid benyttes før overføring til protokoll.

Husk at det må leses korrektur på oppgavetittel før overføring av sensur på masteroppgaver. Før overføring av sensur på eksamensdeler i PPU der det er lagt inn hvilken fagdidaktikk studenten har må dette også korrekturleses.

FS-veiledning for sensurregistrering

Følg brukerveiledningen når sensuren overføres fra Inspera.

Emner med eksamensdeler

Etter at resultat for alle eksamensdeler er registrert og overført til protokoll må det kjøres en samlerutine. Rutinen 571.001 Beregning av samlet resultat for vurderingsenhet gjør at kandidatene får et samlet resultat på emnet og får utløst studiepoengene sine. Resultat på helheten regnes altså ut av FS.

Hvis studenten har strøket på en eksamensdel og av denne grunn ikke får delta på de neste eksamensdelene, registreres resterende del(er) med Ikke-møtt, og rutinen genererer da det samlede resultatet til Ikke-møtt.  Resultatet UTGÅR skal ikke brukes.

Masteroppgave med justerende muntlig

Både karakter på masteroppgaven og karakter etter justerende muntlig må registreres i FS. Karakteren på muntlig vil være sluttresultatet for emnet, men du må allikevel kjøre rutinen 571.001 Beregning av samlet resultat for vurderingsenhet for å utløse studiepoengene.

Klagesensur

Se egen rutinebeskrivelse for eksamensklager

Karakterstatistikk i Studentweb

Minimum antall kandidater for at statistikk skal bli synlig i Studentweb er 10. Dersom du ønsker at statistikken skal bli tilgjengelig for studentene samtidig som sensuren blir publisert, huker du av for dette sensuroverføringsbildet i FS. Haken heter "Overfør statistikkinformasjon for resultater til Studentweb". Dersom du ikke haker av ved sensuroverføring vil statistikken likevel komme på plass neste dag.

Arkivering av protokoller

Se egen nettside for Vurderingsprotokoller

Endring av protokoll i FS

Bare Eksamenskontoret kan gjøre endringer i protokoll i FS. Det må alltid legges inn grunn til endringer i protokoll i FS. Det finnes en egen brukerveiledning for endring av protokoll. Eventuelle endringer må dokumenteres. Dersom dere avdekker at det er gjort feil, kontakt eksamenskontoret umiddelbart.

Instituttet utarbeider et notat dokumenterer det som er skjedd, og sender det til Eksamenskontoret via ePhorte. Det opprettes en mappe i ePhorte hvert år, se Vurderingsprotokoller hvordan du søker riktig mappe. Notatet skal inneholde navn på emne, semester og kandidatnummer, samt bakgrunnen for endringen. Dersom dette innebærer endring i forhold til opprinnelig sensur, må sensoren(e) signere med blå penn.  Du finner mal for oppsett på fellesområdet: \\kant\uv-felles\felles\Studier\Maler.

 

Emneord: studier, eksamen, Sensur
Publisert 3. mai 2012 20:34 - Sist endret 13. mai 2024 17:20