Årshjul for emneplanlegging for undervisere på IPED

For at vi skal kunne overholde frister og gi det tilbudet som UiO har forpliktet seg på, er det viktig at emneansvarlige og studiekonsulenter samarbeider om å fremskaffe og publisere den riktige informasjonen til rett tid. Nedenfor finner du en oversikt over perioder og frister i planlegging av studieinformasjon for emner. Merk at planleggingsarbeidet begynner ca. 6 måneder før semesterstart.  

Årshjul 

Viktige frister for planlegging av timeplan, eksamen og informasjon til studenter

Når
Hva
hvem

januar

ca. uke 3

Gi beskjed til adm. studieleder om planlagte endringer for emner som skal gå til høsten.
  • Emneansvarlig

Mars

ca. uke 9

Frist for innskriving av endringer i høstens emner i EPN
  • Emneansvarlig
  • Studiekonsulent bistår med innlegging
  • Admin studieleder og undervisningsleder gjennomgår endringene.
februar-mai Endringer i eksamen eller undervisningsstruktur som følge av emnerevisjon legges inn i FS - dette danner grunnlaget for opprettelse i alle andre systemer knyttet til studiene

Studiekonsulent på IPED

saksbehandler på UV

begynnelsen av ferbruar

Timeplanlegging for høsten begynner. Avklaringer som må gjøres:

  • Emneansvar og involverte undervisere
  • perioder for undervisning
  • strukturen i timeplanen 
Timeplanlegger sender ut oversikt til alle ansatte og setter frist for tilbakemeldinger. Uavklarte spørsmål tas opp med fagmiljøet.
slutten av februar

Planlegging av eksamensdatoer for høsten.

skoleeksamen - vi kan ønske oss perioder, men ikke dag.

hjemmeksamen- vi bestemmer selv tidspunkt, men må ta hensyn til emner som går i samme semester.

Studiekonsulent har dialog med emneansvarlig og med UV-fakultetet om skoleeksamen. Studiekonsulenten sjekker mulig kollisjon

 

slutten av april Programrådet behandler litteraturlister for høsten- frist 2 uker før møtedato Emneansvarlig sender inn til sekretær for programrådet (adm. und. leder)
3 uker før eksamensdato Opprette oppgavesett og oppgave i Inspera Emneansvarlig
senest 1 uke før eksamendato Opprette prøve i Inspera og kobling av oppgavesett til prøven.  Aktivere prøven. studiekonsulenten
ca. 15.mai Frist for oppdatering av høstens litteraturlister i Leganto og aktivere oversendelse til biblioteket. Emneansvarlig
ca.2.mai Frist for innlevering av detaljert undervisningsplan for høsten med frister for obliger og hjemmeeksamen til administrativt ansvarlig for emnet. (se neste punkt)

Emneansvarlig utarbeider

Studiekonsulenten legger inn på nettsiden.

siste uke i mai

Semestersidene for høsten publiseres. Må minimum inneholde:

  • riktig timeplan med oversikt over undervisere
  • oppdatert litteraturliste
  • Frister og innleveringsmåte for obliger med beskrivelse av kravene (hva studentene skal gjøre)
  • eksamensdato

 

Emneansvarlig korrekturleser før publisering

mai/juni

Evaluering av emnet. Vurdering om behov for endringer. Eventuelt begynne å endre tekst i EPN

Emneansvarlig

 

uke 23 Gi beskjed til adm. studieleder om planlagte endringer for emner som skal gå til våren. Emneansvarlig
ca. uke 36 Frist for innskriving i EpN av endringer i emner som skal gå til våren.
  • Emneansvarlig
  • Studiekonsulent bistår med innlegging
  • Admin studieleder og undervisningsleder gjennomgår endringene.
Juni-auaugst

Semestersidene oppdateres med informasjon som senest skal være klart til semesterstart:

  • detaljer om hvem som underviser hvis det er endringer.
  • om det er fysisk el. digital undervisning
  • tema for undervisningsbolkene 
  • relevant litteratur for hver bolk

 

  • Mesteparten bør være klart i mai, men detaljer kan legges inn etter hvert.
  • Emneansvarlig gir informasjon til studiekonsulenten som legger inn informasjonen-
juni-august Opprettelse av Canvas rom for emnene som skal gå til høsten: NB Strukturen i Canvas legges i forbindelse med timeplanleggingen. Endringer eller spesielle ønsker må derfor avtales med studiekonsulenten i februar. Studieadministrasjonen oppretter i FS slilk at rommet blir aktivert. 
juni-august Innredning av Canvasrom for høstens emner Emneansvarlig i samarbeid med studiekonsulent
Semesterstart/ uke 33

Semesterstart

Semestersidene må være oppdatert

Emneansvarlig utarbeider og studiekonsulenten legger inn
Medio september Frist for innskriving av endringer i vårens emner i EPN
  • Emneansvarlig.
  • Studiekonsulent bistår med innlegging
  • Admin studieleder og undervisningsleder gjennomgår endringene.
september-november Endringer i eksamen eller undervisningsstruktur som følge av emnerevisjon legges inn i FS - dette danner grunnlaget for opprettelse i alle andre systemer knyttet til studiene

Studiekonsulent på IPED

saksbehandler på UV

     
begynnelsen av september

Timeplanlegging for våren begynner. Avklaringer som må gjøres:

  • Emneansvar og involverte undervisere
  • perioder for undervisning
  • strukturen i timeplanen 
Timeplanlegger sender ut oversikt til alle ansatte og setter frist for tilbakemeldinger. Uavklarte spørsmål tas opp med fagmiljøet.
3 uker før eksamensdato Opprettels oppgavesett og oppgave i Inspera Emneansvarlig
senest 1 uke før eksamendato Opprette prøve i Inspera og kobling av oppgavesett til prøven.  Aktivere prøven. studiekonsulenten
slutten av september

Planlegging av eksamensdatoer for våren.

skoleeksamen - vi kan ønske oss perioder

hjemmeksamen- vi bestemmer selv tidspunkt, men må ta hensyn til emner som går i samme semester.

Studiekonsulent har dialog med emneansvarlig og med UV-fakultetet om skoleeksamen. Studiekonsulenten sjekker mulig kollisjon

 

Oktober Programrådet behandler litteraturlister for våren - frist 2 uker før møtedato Emneansvarlig sender inn til sekretær for programrådet (adm. und. leder)
ca. 30. oktober Frist for oppdatering av vårens litteraturlister i Leganto Emneansvarlig
1.november Frist for innlevering av detaljert undervisningsplan for våren med frister for obliger og eksamen til administrativt ansvarlig for emnet. (se neste punkt)

Emneansvarlig utarbeider

studiekonsulenten legger inn på nettsiden

siste uke i november

Semestersidene for våren publiseres. Må minimum inneholde:

  • riktig timeplan med oversikt over undervisere
  • oppdatert litteraturliste
  • Frister og innleveringsmåte for obliger med beskrivelse av kravene (hva studentene skal gjøre)
  • eksamensdato
  • Emneansvarlig  gir informasjon til studiekonsulenten som publiserer.
  • Emneansvarlig korrekturleser før publisering

november/

desember

Opprettelse av Canvas rom for emnene som går i vårsmesteret : NB Strukturen i Canvas legges i forbindelse med timeplanleggingen. Endringer eller spesielle ønsker må derfor avtales med studiekonsulenten i februar.

Studieadministrasjonen oppretter i FS. 

oktober-desember Innredning av Canvasrom for emnene som går på våren. Emneansvarlig i samarbeid med studiekonsulent
november/ desember

Evaluering av høstens emner

Vurdere om det er behov for endringer. Evt. begynne å skrive endringer i EPN.

Emneansvarlig 
uke 2 

Semestertart.

Semestersidene for våren må være oppdatert.

Emneansvarlig utarbeider og studiekonsulenten legger inn på nettsiden i november
     

 

Publisert 30. sep. 2020 12:56 - Sist endret 30. apr. 2024 14:06