Sjekkliste for emnebeskrivelser

Emnenasvarlig og studiekonsulenten bør i hvert semester sjekke om tekstene i emnebeskrivelsene er gode, tilstrekkelige og utvedydige. Følg UiOs veiledninger for emnebeskrivelser på nett.

Tenk på leseren

Tenk på at emnebeskrivelsen skal leses av relativt ferske studenter. Teksten bør derfor ha en form som ikke skaper uklarheter eller misforståelser. Teksten skal både  gi studenten lyst til å ta emnet og den skal også være en kontrakt med studenter som har meldt seg til emnet. Undervisnings- og eksamensaktiviteter må derfor være beskrevet.  Teksten bør være litt generell slik at små endringer i gjennomføringen ikke medfører krav om endring i emner. (for eksempel bør det ikke stå detaljert om antall timer undervisning) 
Husk at en emnerevisjon må foretas ca. 6 md før emnet skal tilbys for at hele saksgangen og informasjonen til studentene skal bli riktig.

Informasjon om eksamen

Vær særlig oppmerksom på

  • hva som må tas om igjen ved ny eksamen
  • varighet av godkjent obligatorisk aktivitet, dvs hvis arbeidskrav eller studiekrav er godkjent, kan studenten gå opp til emnet på nytt uten å ta dem om igjen og hvor lenge skal en godkjenning være gyldig. I dag varierer dette fra emne til emne.
  • klart skille mellom obligatorisk aktivitet (oppgaver som må godkjennes før studenten kan gjennomføre eksamen)  og eksamen (Inkluderer skriftlige hjemmeoppgaver som er hele eller deler av eksamen og som utgjør grunnlag for sensur.)*
  • hva som er konsekvensen hvis studenten ikke overholder frister.
  • hva som skjer hvis studenten ikke deltar i gruppeaktiviteter som er en del av obligatorisk aktivitet eller eksamen.
  • hva som utgjør grunnlaget for sensur.
  • sensorordning for emnet : en eller to sensorer- NB- ikke skriv detaljer om sensors tilknytning til emnet ut over at en sensor «kan være emneansvarlig». Det er ikke krav om ekstern sensor for noen andre emner enn masteroppgaven.
  • Hvilke emner emnet overlapper med og hvor mange studiepoeng det er snakk om.
  • Regler for utsettelse ved sykdom (se felles-regler)
  • Eksamensspråk  når emnet går på engelsk- kan studentene levere eksamen på norsk? Dette kan være gunstig for å øke deltakelse fra norske studenter.

*I  UIOs forskrift for studier og eksamen § 4.4 står det:
(5) Oppfølgingen av manglende godkjenning av obligatorisk aktivitet må så vidt mulig gjennomføres på en måte som innebærer at eksamen kan avlegges i tilknytning til semesteret.
Tenk gjennom hvordan dette skal håndteres i forhold til arbeidskravene på ditt emne!
 

Informasjon om undervisningen

  • Unngå uttrykket ”det forventes aktiv deltakelse” . Det er uklart og vanskelig å håndheve. Studentene er svært usikre på hva det betyr.  Finn ut hva du mener konkret med begrepet og skriv det inn i planen. 
  • Vurder eventuelt om det skal være obligatorisk deltakelse i hele eller deler av undervisningen og vær eksplisitt på hva du mener med det. (er det for eksempel unntak fra kravet for studenter som kan dokumentere sykdom, eller er det et absolutt krav?) Vær oppmerksom på at økende grad av obligatorisk deltakelse medfører økende behov for tilrettelegging for studenter som har psykiske problemer.
  • Om det er obligatoriske oppmøtekrav i undervisningen må dette fremkomme av emnebeskrivelsen. (for eksempel en eller to ganger av seminaret er obligatorisk: ” Enkelte deler av undervisningen er obligatorisk. Se detaljert plan for oversikt over disse”) 
  • Hva som skjer hvis studentene ikke møter til obligatorisk undervisning, om de må levere sykemelding etc.
  • Hva som er litteraturomfanget for emnet (vi har ca 700 sider for 10 stp som hovedregel). Skal det stå en tekst om anbefalt tilleggslitteratur i emnebeskrivelsen eller holder det at det ligger i Leganto? 
     

 

Publisert 9. jan. 2023 14:12 - Sist endret 9. jan. 2023 14:15