Opptaksvurdering - emneavklaring og emneopptak for innreisende studenter

Hensikten med emneavklaring og emneopptak for innreisende utvekslingsstudenter er ønske om forutsigbarhet både for studenter og for oss. UV ferdigstiller emneavklaring på alle UV-emner før studentweb åpner første runde, og opptak til UV-emner er ferdig før sommerferie/juleferie. 

Det betyr: 

  • sørge for at studenter får oversikt over hvilke emneønsker som er tilgjengelig for de/hvorvidt de kan ta et emne, enten innenfor fag eller emner før studentweb åpner første runde
  • info om og tilgang til å søke på disse 

Emneavklaringsprosessen samkjøres av fakultetskoordinatorene, og hver enkelt fakultetskoordinator er ansvarlig for å organisere emneopptaket på sitt fakultet. Spørsmål knyttet til emneopptaket i første opptaksrunde rettes derfor til UVs fakultetskoordinator.

UiOs tentative emneavklaringsprosess for innreisende utvekslingsstudenter (fakultetene følger denne stort sett) 

 

Instituttene: emnetilbudet til innreisende utvekslingsstudenter

Instituttene kvalitetsikrer emnetilbudet innen fristene for oppdatering av treårsplanen i april/oktober. Det inkluderer blant annet å sjekke med faglige emneansvarlige at emner fungerer bra for innreisende studenter og kan tilbys denne gruppen. 

- Emner på nett kan ikke trekkes etter at emnepåmeldingen har startet. 

- Dersom en student er emneavklart og har fått opptak til et emne, skal ikke dette opptaket kunne trekkes. 

 

Instituttene: sørge for at FS er oppdatert i forkant av hvert emneopptak med blant annet: 

- Emnet må ha registrert riktig antall plasser som skal være tilgjengelig for opptak

- FS må være oppdatert med egenoppmelding vs opptak ved søknad

- Sjekk at emner i FS som skal tilbys utvekslingsstudenter er knyttet til studieprogram

UTV-UVLAV og UVUTVMAS.

 

Opptaksvurdering (emneavklaring) i november/mai

Når studenter søker opptak til UiO (innen fristene 1/11 og 1/5) må de i onlinesøknaden skrive opp hvilke emner de ønsker å ta. Emneavklaring/opptaket i første runde er basert på dette. Emneavklaringen gjøres i løpet av november for opptak til vårsemesteret og i løpet av mai for opptak til høstsemesteret.

Studenter som tar direkte kontakt med instituttene vedrørende søknad til emner i denne perioden (d.v.s. før studentweb åpner for søknad/påmelding 1. runde)  skal videresendes til uv-studieinfo@uv.uio.no.

Det tilbys kun studier på emner med emnekode, og ikke andre ikke-registrerte studietilbud som placement/internship/fieldwork.  Sistnevnte studieønsker lukes ut og vil ikke bli videresendt instituttene.

Fakultetskoordinator: forbereder oversikt over emneønsker

  • Emneønsker samles i exelark, ett for hvert fakultet, i egen semestermappe på fellesområdet for UV-INT-nettverket. 
  • Fellesområdet: U:\felles\Studier\Internasjonalisering_felles\EMNEAVKLARINGER FOR INNREISENDE UTVEKSLINGSSTUDENTER
  • Fakultetskoordinator sender e-post om emneønsker til sitt fakultets instituttkontakter begynnelsen av november (for INN-VÅRSEM) og begynnelsen av mai (for INN-HØSTSEM), altså i god tid før studentweb åpner i første opptaksrunde desember/juni.
  • Emneønskene gjelder for innreisende utvekslingsstudenter på UiO-avtaler og på UV-avtaler som skal ta UV-emner. Oversikter over emneønsker fra andre fakulteters avtaler kommer senere.

Alle: Vi bruker exelark til emneavklaring før studentweb åpner i juni/desember for emnesøknad/påmelding første runde i mangel av godt verktøy i FS. Etter dette skal exelarket IKKE oppdateres eller brukes som oppslagsverk. FS er primærkilden.

 

Institutt: Oppskrift på opptaksvurdering til emner/emneavklaring

  • Instituttkoordinator sjekker en students karakterutskrift i fs-modulen Opptak - bilder - søknad samlebilde. Opplastet dokumentasjon finner du under flappen Dok.
  • Dersom det er flere studieadministrative på instituttene som emneavklarer innreisende studenter, har instituttkoordinatoren ansvaret for å koordinere dette internt på sitt institutt.
  • Dersom det er behov for ytterligere dokumentasjon må instituttkoordinator selv ta direkte kontakt med studenten. Studenten er forpliktet til å levere nødvendig dokumentasjon på engelsk. NB! Sjekk at studenten ikke har trukket seg fra utvekslingsoppholdet før du eventuelt tar kontakt. Kansellert utvekslingsopphold registreres som "trukket" i merknadsfeltet i fs-modulen Opptak - bilder - søknad samlebilde (synlig øverst og midt på siden).
  • Instituttkoordinator markerer resultat av emneavklaring i exelarket med farger: 
    • grønt = får opptak/er kvalifisert
    • gult = kan få opptak, eller emneavklaringen er under behandling/ vet ikke ennå
    • rødt = får ikke får opptak
  • Begrunn avslag og lignende i merknadsfeltet, slik at fakultetskoordinator kan begrunne ovenfor studenten.
  • Vi jobber alle i samme exelfil, men kun én person kan være inne av gangen. Lagre og lukk filen når du er ferdig!
  • Instituttkoordinator legger emner som studenter er kvalifisert til i utdanningsplanen under studierett UVUTV for BA-emner eller UVUTVMAS for MA-emner, slik at de selv kan melde seg til emner.  
  • Instituttkoordinatoren for emneavklaring melder i fra til fakultetskoordinator når emneavklaringen er ferdig på instituttet. Emneavklaringen må være ferdig innen oppgitt frist, som er 1-2 uker før Studentweb åpner.

Fakultet: e-post via FS til studentene om resultat av opptaksvurdering/ emneavklaringen før studentweb åpner 1. runde.

Noe dialog tas direkte med studentene om eventuelle emneendringer før studentweb åpner, men i hovedsak er UV studieinfo kontaktpunkt. 

Studenter som tar direkte kontakt med faglige/administrasjon ved instituttene før studentweb åpner i juni/desember skal videresendes til e-post: uv-studieinfo@uv.uio.no.

 

NB! Exelarket brukes kun til emneavklaring før studentweb åpner, og skal ikke oppdateres etter dette.

Videre emnevurdering/opptak etter dette skal kun skje i FS. 

Emneopptak i studentweb - første og andre runde

Fakultetskoordinator sender e-post via FS til studentene om resultat av emneavklaringen før studentweb åpner 1. runde. 

Kontaktpunkt er i all hovedsak UV studieinfo. 

Studenter som tar direkte kontakt med faglige skal videresendes UV-studieinfo, dersom ikke forespørselen gjelder emner på instituttet de allerede er påmeldt eller i dialog om med en administrativ. I så fall blir studenten fulgt opp der. 

 

Infosenteret er alltid studentenes kontaktpunkt f.o.m. perioden når studentweb er åpen t.o.m. 1. september/ 1. februar for spørsmål om plass på andre emner. De vil bli henvist til rett instans. 

Se interninstruks for UV info for mer informasjon.

Emnepåmeldingen for UVs avtalestudenter på UV-emner skal være ferdig før jule- og sommerferien. Bekreftelse på opptak til emner på andre fakultet kan komme så sent som ved semesterstart (mer info i UV infos interninstruks).

 

NB! Exelarket brukes til emneavklaring før studentweb åpner, (1. juni/1. desember) og skal ikke oppdateres etter dette. Videre emnevurdering/opptak etter dette skal kun skje i FS. 

 
Publisert 29. sep. 2020 13:38 - Sist endret 29. apr. 2024 11:34