Veilederrollen

Hva innebærer veilederrollen?

  • Veilede studenter med et annet morsmål enn norsk gjennom inntil 5 individuelle veiledningstimer.
  • I forkant av hver veiledningstime, skal studentene sende deg et tekstutkast. Du skal se over studentens tekst og gi studentene tilpassede tilbakemeldinger om hva som er bra og hva studenten bør jobbe videre med.
  • I løpet av veiledningstimene skal du gå gjennom ulike temaer i akademisk skriving, som disposisjon, oppbygning av akademiske tekster, akademisk språk, forholdet mellom redegjørelse og drøfting, og kildehenvisning. I veilederheftet finner du ulike oppgaver og måter å jobbe med disse temaene på.
  • I etterkant av hver veiledningstime skal du fylle ut et loggføringsskjema hvor du skriver om hvordan veiledningstimen har gått og eventuelle utfordringer som har oppstått.
  • Gjennomføre eksamensveiledning for studentgrupper sammen ved en annen veileder.

Dette skal veilederne delta på:

  • Opplæring

  • Deltakelse på Oppstartsseminar for studentene

  • Studieteknikkurs (valgfritt)

  • Individuell veiledning av 5 – 6 studenter, inntil 5 veiledningstimer pr. student

  • Oppfølgingsmøte/midtevaluering for veilederne

  • Eksamensforberedende gruppeveiledning

  • Sluttevalueringsmøte

Vanlige spørsmål og svar for veiledere

  • Hva får studentene tilbud om?

  1. Oppstartsseminar for veiledningstilbudet

  2. Inntil 5 individuelle veiledningstimer

  3. Studieteknikkurs

  4. Gruppeveiledning før eksamen 

  • Når er innleveringsfristen for tekstutkast til veileder?

    For at du som veileder skal ha tid til å lese teksten fra din student, må teksten sendes til deg en viss tid i forkant av veiledningstimene. Du bør sette en fornuftig innleveringsfrist (f.eks to dager før veiledning) – og gjøre det klart og tydelig overfor studentene at de må forholde seg til fristen. På første veiledningstime bør du si ifra til studenten om hva som er innleveringsfristen.
     

  • Studenten har sendt meg et forsinket/ ufullstendig / ingen tekstutkast, og veiledningstimen er i morgen. Hva kan jeg gjøre?

  1. Forsinket tekstutkast: Dersom en student ikke har sendt inn tekst innen fristen, kan han/hun ikke forvente at du har hatt tid til å se over teksten. Du skal allikevel gjøre det beste ut av veiledningstimen, slik at studenten kan få mest mulig utbytte.

  2. Ufullstendig tekstutkast: Gjør det beste ut av det! Veiled på det du har å veilede på av tekst, og hjelp studenten å komme i gang med skriveprosessen. Det er lov å si ifra til studenten om at han/hun får aller mest utbytte av å sende fullstendige tekstutkast.

  3. Ingen tekstutkast: Det kan være vanskelig for studenten å komme i gang med skriveprosessen. Hjelp studenten! For eksempel kan dere lage disposisjon til en tekst sammen i veiledningstimen, eller snakke om et annet tema innen akademisk skriving.

  • Hva skjer hvis en student ikke kan komme til en veiledningstime?

    Vi forventer at studentene møter opp til avtalte veiledningstimer og gir beskjed til deg dersom de ikke kan komme. Hvis en student ikke kan komme til en avtalt veiledningstime, så må de gi beskjed til deg i god tid for at han/hun ikke skal miste veiledningstimen. Det er du som veileder som setter fristen for når dine studenter senest kan avbestille uten å miste timen sin. Hvis en student blir syk, må de gi beskjed til deg snarest mulig, og du må gjøre en vurdering på om/når timen skal erstattes.
     

  • Hva kan studentene få hjelp til, og hva kan studentene ikke få hjelp til?

    Studentene skal få veiledning om hvordan de kan skrive akademiske tekster. Hovedvekten er derfor på formelle og språklige ting, og ikke på substans (faglig innhold). Din jobb som veileder er ikke rettskriving eller å være faglærer, men å hjelpe studenten til å bli bedre til å skrive akademiske tekster.

    Studentene kan få veiledning på: obligatoriske innleveringer underveis i emnene, dvs. kvalifiseringsoppgaver, oppgaver relatert til praksisobservasjoner, arbeidskrav, PBL-oppgaver, refleksjonsoppgaver, notat/essay og semesteroppgaver så lenge det ikke er eksamen. Det går helt fint å få veiledning på øvingsoppgaver, for eksempel seminaroppgaver.

    Studentene kan ikke få veiledning på: eksamen eller eksamensdeler som hjemmeeksamen.
     

  • Jeg har et problem med en student. Hva kan jeg gjøre?

    Du bør prøve å snakke med studenten om dette. Hvis det ikke hjelper eller ikke lar seg gjøre, så kan du snakke med koordinator om store eller små utfordringer. Om det er et problem med prosjektkoordinator, ta kontakt med prosjektleder.

Publisert 20. juni 2016 13:52 - Sist endret 7. aug. 2024 12:23