Opprettelse og administrasjon av etter- og videreutdanning (EVU)

Enhetene melder inn EVU-tilbud via nettskjema i god tid før tilbudet skal åpnes for søking. Studieavdelingen går gjennom innmeldingene og registrerer EVU-tilbud i FS og EVUweb. 

Be om å få registrert EVU-tilbud i FS og EVUweb

Det er fakultets- eller instituttledelsen som avgjør om et EVU-tilbud skal settes igang, jf. UiOs rutiner for etablering og nedlegging av studier. Enheten får opprettet EVU-tilbud i FS ved å melde det inn via nettskjemaet Registrering av EVU-tilbud. 

Registrering av EVU-tilbud

Ved innmelding må det angis hvilken type EVU-tilbud det er snakk om:

  • Rent etterutdanningstilbud: Kurs som ikke gir studiepoeng. EVUweb brukes til påmelding.
  • Rent videreutdanningstilbud: Emne som gir studiepoeng. Hvilke behov man har i saksbehandlingen avgjør hvilken søknadsmetode som er best egnet. Hvis det er behov for rangering og automatisk saksbehandling, vil Søknadsweb være bedre egnet enn EVUweb. 
  • Kombinert etter- og videreutdanningstilbud: Deltakerne kan enten ta tilbudet som kurs uten studiepoeng eller som emne som gir studiepoeng. 

Andre spørsmål enheten må ta stilling til ved innmelding:

  • Hvilken finansiering som ligger til grunn for tilbudet.

  • Foreslå frister for søknad, opptak og tilbud.

  • Om det er saksbehandling knyttet til søknader om opptak, eller om alle som melder seg på innen fristen, så lenge det er kapasitet, skal få plass.

  • Om det er arbeidsgiver/oppdragsgiver som forhåndsgodkjenner søkere eller om tilbudet er synlig for allmenheten. 

  • Om det er behov for å opprette canvasrom fra etterutdanningsmodulen eller om dette skjer fra undervisningsmodulen.

Egenbetalingsforskriften

Forskrift om egenbetaling ved universiteter og høyskoler (lovdata.no) regulerer adgangen til å kreve egenbetaling for studier. Forskriften ble endret fra og med 1. januar 2024, med en overgangsperiode til januar 2025 for studietilbud som ble lyst ut før 1. januar 2024. 

Endringene skal legge bedre til rette for å tilby studier som særlig er tilrettelagt for personer i arbeid, og er nærmere beskrevet i brev fra Kunnskapsdepartementet av 16. juni 2023. Vær oppmerksom på disse endringene ved planlegging av nye EVU-tilbud med egenbetaling, og ta kontakt med Studieavdelingen ved spørsmål.

Andre relevante ressurser

Studieavdelingen oppretter tilbudet i FS og EVUweb

Studieavdelingen ved Seksjon for opptak og Seksjon for digitale tjenester går gjennom de innmeldte opplysningene, registrerer grunnlagsdata i FS og klargjør for opptak.

I noen tilfeller vil det være behov for avklaringer, for eksempel å drøfte om et EVU-tilbud skal gjøre opptaket i opptaksmodulen i FS i stedet for EVUweb. Disse spørsmålene retter vi til brukeren som har sendt inn nettskjemaet.

Studieavdelingen gir en tilbakemelding til brukeren som har sendt inn nettskjemaet når tilbudet er opprettet.

Se til at studietilbudet legges på nett

Fakultetene som tilbyr etter- og videreutdaning har egne undersider som er lenket opp fra nettsiden med UiOs EVU-tilbud. Enheten er selv ansvarlig for å lage nettpresentasjoner, samt å få studietilbudet lenket opp fra den fakultetsvise siden.

Dersom fakultets nettside mangler på den sentrale siden, send e-post til nettredaktor@uio.no for å få den lenket opp.

Administrere EVU-tilbudet: behandle, gi tilbud, opprette kursdeltakere/studenter

I FS-veiledningene finner du mer informasjon om hvordan EVU-søknader registreres og behandles, rutiner for deltageravgift og fakturering og hvordan kursdeltakerne følges opp og registreres etter at tilbud er gitt.

Grunnlagsdataene du har meldt inn i nettskjemaet blir registrert av Studieavdelingen i Etterutdanningskurs samlebilde, og kan sjekkes der.

 

Publisert 19. mars 2021 10:38 - Sist endret 18. apr. 2024 07:44