FS-møte 13. mars 2017

Frist for ønsker: 3. mars. Send inn skjema.

Saker

1. T.o Ønske 1/2017: At bildet 'Søk institusjoner' ikke skal lukke seg automatisk når man trykker 'Bruk'. (AF). Sendt til Ceres 3. februar.
  2. T.o. Ønske 2/2017: a) FS-klienten: Felt for Publiser på Søknadsweb J/N i bildet Kravelement og b) Søknadsweb: Vise fagprofil (AF) Sendt til Ceres 6. mars.
  3. T.o. Ønske 4/2017: Vurderingsmelding, rammen Frister/Tidspunkt. Ønsker klokkeslett i feltet Innleveringsfrist (MN RT#2477179 av 10. mars 2017). AF sender inn ønsket til Ceres og tilføyer ønske om klokkeslett også i feltene Utsatt frist og Uttak, med tanke på digitale eksamenssystemer.
  4. Ønske 3/2017: Taushetserklæring og ev. tuberkuloserklæring i Studentweb (UV RT#2446797 av 10. februar 2017)).
    Vurdering fra AF: Taushetserklæringen, som ikke inneholder sensitive personopplysninger tas opp i nasjonal gruppe for Studentweb 20. april 2017, dersom vi på UiO får lov til å åpne for innlogging i Studentweb med ID-porten. Tuberkuloserklæring eller opplysninger om at en student har gjennomført tuberkuloseundersøkelse regner vi som sensitive personopplysninger i henhold til jf. personopplysningsloven § 2 nr. 8 bokstav c. Vi kan ikke ha sensitive personopplysninger i FS.
    Referat: UV stiller spørsmålstegn ved hvorfor opplysning om at noen har levert tuberkuloserklæring er mer sensitivt enn opplysninger om at studenter kan ha innvilget tilrettelagt eksamen.
  5. Status for utviklingsønsker sendt til Ceres i 2016 og 2017
  6. Status EpN (Emneplanlegging på nett). MN-fakultetet etterlyser info. Videreutvikling av EpN med undervisnings- og vurderingsinformasjon og studieprogram ligger blant Ceres' arbeidsoppgaver for 2017 (pdf) og 2018. Noen stikkord for arbeidet med EpN på UiO.
    Referat: Lena viste frem litt hvordan EpN fungerer. AF inviterer MN og ev. andre interesserte til en halvdags testing i mai, f.eks. UV. Andre som har lyst til å kikke på EpN, kan logge på EpN-demo. Ta gjerne kontakt med fshjelp vedr. de ulike rollene/tilgangene man kan gi i EpN.
  7. Nyhetsbrevene om FS og STAR/Tableau. Hvordan fungerer brevene som erstatning for et av semesterets møter i FS-nettverket? Er det spørsmål til noen av sakene på nyhetsbrevene som er sendt ut siden forrige møte i FS-nettverket? Nyhetsbrev 2 i 2016, Nyhetsbrev 1 i 2017, Nyhetsbrev 2 i 2017, Nyhetsbrev 3 i 2017
    Referat: Nyttig og passende innhold og frekvens.
  8. FS Brukerforum 21. og 22. mars 2017. Ganske mange fra UiO har meldt seg på. Vi sees!
    Referat: Mange har meldt seg på lynkurset om ny funksjonalitet for begrunnelse og klage i Studentweb. Det er nyttig å gjøre seg kjent med nye muligheter. Merk at UiO ikke tar i bruk den nye muligheten i Studentweb ennå. For det første har vi et bra nok system med nettskjema, videre vil vi se på samspillet og mulighetene i digitale eksamenssystemer, og vi trenger mer opplegg rundt saksbehandlingen av begrunnelser og klager fra Studentweb.
  9. Takk til fakultetene og enhetene for innspill på høringen Behov for ny funksjonalitet ved obligatorisk oppmøte på undervisning? Innspillene er samlet på nettsiden, Michael har oppsummert innspillene i en tabell og AF har sendt det hele til Ceres.

Eventuelt
MN-fakultet stiller spørsmåltegn ved hvorfor studentene kan velge å plukke bort emner og grader i Vitnemålsportalen mens karakterutskrifter fra UiO skal ta med alle beståtte emner.
Svar: Når det gjelder alle emner eller utvalgte emner sendte UiO dette innspillet til KDs høring til ny forskrift om vitnemålsportalen uten at det endret på uhloven eller forskriften. Se alle høringssvarene. Karakterutskrifter er det således en oversikt over samtlige beståtte emner, mens med Vitnemålsportalen er det studenten selv som velger hva h*n vil dele med andre. Merk at det i Vitnemålsportalen ikke står "Karakterutskrift" dersom man deler resultater, og ikke på den digitalt signerte pdf-en fra Vitnemålsportalen.

Publisert 5. des. 2016 16:52 - Sist endret 23. juli 2018 11:37