FS-møte 3. juni 2019

Frist for ønsker: 24. mai 2019. Send inn skjema

Saker

  1. T.o. Ønske 4/2019 Resultatutveksling og sletterutiner for ubrukte resultater. Ønsket av studieavdelingen, sendt Unit 20.3.2019
  2. T.o. Ønske 5/2019 FS226.003: Inkludere kullbegrensning. Ønsket av SV, sendt Unit 09.05.2019
  3. T.o. Ønske 6/2019 Utvidelse av nytt FS-API om emner. Ønsket av studieavdelingen, sendt Unit 21.5.2019
  4. T.o.Utvidelse av nytt FS-API om emnerUtvidelse av nytt FS-API om emnerUtvidelse av nytt FS-API om emnerT.o. Ønske 7/2019 Utveksling: Endre avtaleid – inkludere eksternt sted. Ønsket av studieavdelingen, sendt Unit 23.5.2019
  5. T.o. Ønske 8/2019 FS214.001 Send e-post: Knapp for ‘Sett som default’. Ønsket av studieavdelingen, sendt Unit 23.5.2019
  6. Sletting av undervisnings- og eksamensmeldinger grunnet endring av veivalg, jf. tidligere gjennomgang av dette på FS-møtet 5. desember 2016. Er problemet fortsatt stort? Ønsker fakultenene at studieavdelingen skal sende inn et endringsønske til Unit om at undervisnings- og eksamensmeldinger ikke slettes ved endring av veivalg/emnegruppe?
    Referat:
    Saker der studenter ikke har oppfattet at undervisnings- og vurderingsmeldingerhar blitt slettet, krever mye oppfølging for å få på plass riktige data igjen. Eksempel: Ved sletting av eksamensmeldinger, slettes all informasjon knyttet til vurderingsmeldingen: Kandidatnummer, tilrettelegging. Det har tidligere blitt feil fordi studenten er blitt meldt opp igjen, men da med annet kandidatnummer/ikke har fått kandidatnummer. Den semestervise tilretteleggingen blir fjernet i sin helhet og saksbehandler må da sjekker søknadspapirer på nytt – sum: Mange som må involveres for å få rettet opp i feilen.

    Studieavdelingen sender Unit et endringsønske om at undervisnings- og vurderingsmeldinger ikke blir slettet dersom en student endrer veivalg. Ønsket skal inneholde et løsningsforslag om at studenten må angi hvilke undervisnings- og vurderingsmeldinger som skal slettes dersom veivalg endres. Inntil en slik endring eventuelt kommer på plass i Studentweb, ber studieavdelingen om at Unit hindrer studenter i å endre veivalg utenfor aktiv semesterregistreringsperiode.

  7. Masteroppgavelevering til DUO vitenarkiv i Studentweb. Saksbehandleropphenting av oppgavene. Trengs muligheten fortsatt? Hva bruker enhetene de opphentede til oppgavene til? De skal ikke brukes til sensur.
    Referat:
    - HF foretar av og til stikkprøvekontroll av at vitenarkivversjoen har identisk innhold med versjonen levert til sensur.
    - JF begrunner for behovet for saksbehandleropphentingen etter møtet.
  8. T.o. Status EpN (Emneplanlegging på nett) for kommende pilot for emner på MN.
  9. Digital løsning for å be om begrunnelse og klage på eksamenskarakter i Studentweb.  Studieavdelingen ønsker å erstatte dagens løsninger med Studentweb-løsningen høsten 2019. Se notat som ble presentert på studieledernettverket 24. mai. Hvilken dato i perioden 1. september til 1. oktober vil passe best for endringen med tanke på annet arbeid som foregår om høsten og samtidig få minst mulig overlapp med gammel og ny løsning? 20. september? Se TPs eksamensstatistikk for høsten 2019 og våren 2019.
    Referat:
    MED: Siste klagefrist vår 26.september
    ISS: Siste klagefrist sommer 12.september

    Skille på hvilket semester klagen tilhører. Skrur på tidlig nok slik at høstens emner har denne løsningen for klage og begrunnelse.
    Skrive i teksten: For emner våren 2019 finner du informasjon om begrunnelse og klage på denne nettsiden.
    Andre personer enn eksamenskonsulenter som vil jobbe med denne type saker, så det vil kreve grundig opplæring. Og tidlig oppdaterte og ev. nye veiledninger.
    I forkant av bestemt dato, f.eks. 20. september, må fakultetene sette J eller N på sine vurderingskombinasjoner.
    Behov for god tid til nødvendige forberedelser: Opplæring, nettinformasjon etc. Har behov for veiledninger i god tid.
    UV: Hvordan håndtere og fange opp klageresultat med karakteravvik? Spørsmålet ble også stilt i studieledernettverket.
    Hvordan håndtere trekk av klage?
    Hvis du klager på formelle feil har du tre uker klagefrist på sensur. Hvordan håndteres dette i FS? Kreves det manuell registrering av klagefrist?
    Kan en administrativ legge inn begrunnelsen i FS direkte i form av PDF? F.eks. begrunnelse på deleksamen i en mappe. Ikke funksjonalitet for dette i Inspera i dag.
     
  10. Den internasjonale sommerskolen (ISS) og arbeidsstuer o.l. Kan en ansatt fra ISS få komme på fakultetsspesifikke kurs og arbeidsstuer på oversikten Møter, kurs og arbeidsstuer?
    Referat: Sommerskolen er velkommen på arbeidsstuer hvor det er relevant, men må være oppmerksom på at hos noen fakulteter er slike arbeidsstuer veldig interne pga. dialog om lokal arbeidsflyt og rutiner.
    Det vil nok være mest naturlig å oppsøke arbeidsstuer på SV og HF, kanskje UV.
  11. T.o. FS/Tableau nyhetsbrev sendt ut siden forrige møteinnkalling
    - Brev 6 i 2019 om resultatutveksling og undervisningsmodulen
    - Brev 7 i 2019 om snoking pluss ph.d. og utveksling
  12. T.o. Status for FS-ønsker sendt til Unit i 2018 og 2019
  13. T.o. Svar fra KD om personnummerdelen (5 siffer) på karakterutskrifter og vitnemål.

    Departementet er fortsatt av den oppfatning at for å oppnå tilstrekkelig sikker identifisering, bør karakterutskrift og vitnemål inneholde studentens fødselsnummer. De skriver også at det i dag både [er] lagt godt til rette for og vanlig å bruke krypteringsløsninger eller andre sikre løsninger for elektronisk kommunikasjon som hindrer at uvedkommende får tilgang til personopplysninger. Departementet tilføyer at universitetet likevel selv bør gi studentene veiledning og informasjon om personvernforhold knyttet til utstedelse av vitnemål og karakterutskrift.
    Jf. brevet UiO sendte KD 19. november 2018, jf. sak 7 på FS-møtet 10.12.2018

  14. T.o: Minikurs i Tableau-opptakstall 18. juni
    Referat: Målgruppebeskrivelsen for kurset er oppdatert: lokale opptak (master, andre lokale opptak), er ikke fokus for dette kurset.

  15. Påminning: Møtetider høsten 2019 i møterom 3 i 10. et. Lucy Smiths hus
    - Mandag 7. oktober  kl. 14-15.30
    - Mandag 9. desember kl. 14-15.30

Publisert 29. nov. 2018 14:17 - Sist endret 29. mai 2023 03:55