FS-møte 10. oktober 2022

Frist for saker og ønsker: 28. september kl. 12. Send inn skjema

Saker

1. Ønske 6/2022 Studentweb: Vise antall brukte eksamensforsøk. Ønsket av MN.
    Referat: Moderat behov hos de andre fakultetene, men ikke kritisk om det kommer. Ikke begynne å varsle før 2. forsøk. Husk at praksis-emner kun har to forsøk på prakis, så praksisemner bør holdes utenom i bestillingen.
    Gjelder resultat på helheten, ikke delene. DIG jobber videre med bestilling til Sikt.

2. Ønske 7/2022 Fakturahåndtering som en del av EVUweb. Ønsket av MN
    Referat: DIG tar med behovet inn i arbeidet for en mer moderne betalingsløsning via Mine studier. En slik løsning vil kreve FS-API med flere detaljer, men vil ventelig raskere enn om Sikt skal lage noe i EVUweb.

3. Utsatt studiestart ved lokale opptak (fra Søknadsweb). Bruk av permisjon. Erfaringsdeling ønsket av MED.
    Referat: FS-koordinator ved MED kontakter andre FS-koordinatorer og ber dem høre med sine kolleger på fakultene om hvordan de gjør dettet. HF har en tilgjengelig rutinebeskrivelse.

4. Hvilke fakulteter bruker Fagpersonweb til oppmøteregistrering?
    I hvor stor grad brukes løsningen? Er det noen institutter/fagmiljøer som har spesielt mye erfaring? Erfaringsdeling ønsket av HF.
    Referat: HF fikk endel innspill
  5. Trekkfrist på undervisningsenheter. Permanent ordning fra 2023.
    Referat: Godt tilbud, men DIG sjekker om det er nødvednig og passende for alle emner. MN litt skeptisk.
  6. Status for arbeidet med EpN på UiO
    Referat: Nettsidene taler for seg.
  7. De generiske datoene for startdato og sluttdato for semesterene f.o.m. høsten 2022 og de tilhørende generiske datoene og fristene for undervisningsopptak skulle gjøre gjøre studieårets datoer og frister mer forutsigbare i lang tid på forhånd for ansatte og studenter, og fortrinnsvis på faste ukedager. Startdato for semesteret våren 2023 er et år der startdatoen faller sent; mandag 9. januar, med sluttdato 16. juni. Datoer og frister ved undervisningsopptaket i lamellen Desember 2022–januar 2023 blir følgelig også sene, og innebærer undervisningsstart mandag 23. januar. Blir dette problematisk sent? Burde datoene flyttes en uke tidligere, slik at undervisningsstart blir mandag 16. januar 2023? Til sammenlikning blir datoene og fristene på et år da startdato for semesteret faller tidlig, tilsvarende tidlige, se f.eks. januar 2028 med startdato mandag 3. januar og med de samme formuleringene i Nærmere regler om datoer og frister. Det er nok formuleringene "Torsdag i uken etter startdato for semesteret, dvs. rundt 10. januar" og "Kl. 9 på fredagen i uken etter startdato for semesteret" som kan tolkes på flere måter. Tillegget "dvs. rundt 10. januar" vil aldri stemme og bør fjernes.
    Merk at studentrettede nettsider siden 2. september 2022 har ligget ut med datoer som tilsvarer undervisningsstart 23. januar 2023, se studentenes frister og datoer for enkeltemneopptaket.
    Referat: Vi beholder datoene og fristene for våren 2023. SADM vurderer om noen formuleringer bør endres slik at semestre med datoer som faller spesielt tidlig eller sent kan få noen unntaksdefinisjoner.
  8. Status for Sikts arbeid med modernisering av FS og veikartmål 2022. Moderniseringen av FS er basert på kontinuerlig produktutvikling over noen år heller enn et tradisjonelt prosjekt. Moderniseringen vil innebære en transformasjon av dagens tjeneste til et målbilde som omfatter funksjonalitet, arkitektur og ny modell for organisering og samhandling både internt i Sikt og med sektoren. I praksis betyr dette nå om dagen at når UiO og sektoren ber om ny FS-funksjonalitet eller innimellom også rettelser, så får vi til svar at det er svært begrenset om ny funksjonalitet kommer i nåværende FS-klient eller FS' nettapplikasjoner fordi Sikt prioriterer arbeidet med modernisering av FS. Vi er nå inne i en "frys-periode". Med den bakgrunn er det fortsatt uklart hvordan fremtidens FS vil se ut, både FS-klienten og portalene/applikasjonene. Utvikling av FS-API-et er et prioritert område under FS moderniseringen, men Sikt har ikke sendt ut detaljer og tidsplan.
  9. Alt som er nytt FS versjon 9.0. Viktigste nyheter er presentert i FS-nyhetsbrev 3 og 4.
  10. T.o. FS/Tableau nyhetsbrev i siden forrige møte:
    Nyhetsbrev 3 i 2022: Emne samlebilde: Enkeltemneoppt.
    - Nyhetsbrev 4 i 2022: Vurderingsmodulen
  11. T.o. Status endringsønsker sendt til Sikt fra og med 2020
  12. Møtetider våren 2023 i Møterom 3 (1003) i 10. et. Lucy Smiths hus eller Zoom
    Mandag 6. mars kl. 14-15.30