FS-møte 27. mai 2024

Frist for saker og endringsønsker: 15. mai kl. 12.

Meldt forfall: SV, JUS, TF
Ikke tilstede: OD

Orienteringssaker
Har du som FS-koordinator spørsmål eller kommentarer til O-sakene? Send dem til fshjelp før møtet, så SADM kan få tenkt seg om vedr. svaret.

  1. T.o. Ønske 1/2024 Radvalidering vektingsreduksjonsregel. Status: avvist av Sikt
  2. T.o. Ønske 2/2024 Vise eller vis-valg også for annet enn fødselsnr. i FS-rapporter. Status: Løst
  3. T.o. Ønske 3/2024 Møttstatuskode for studieavgiftspliktige søkere
  4. T.o. Ønske 4/2024 EVUweb: Åpne for at utenlandske skal kunne søke. Status: avvist av Sikt
  5. T.o. Ønske 5/2024 EpN: Standardtekster: effektiviseringSe også egen side om EpN
  6. T.o. Ønske 6/2024 EpN: Rapporter som kun viser emner med endringerSe også egen side om EpN. Status: Løst
  7. T.o. Ønske 7/2024 EpN: Jobbe med emner for et senere semesterSe også egen side om EpN. Status: Løst
  8. T.o. Ønske 8/2024 EpN: Se hvilke emner sendt til FS-klarering som er nyeSe også egen side om EpN. Status: Løst
  9. T.o. Ønske 9/2024 Ny UH-lov: Begrunne klage på sensurresultat. Behov i Studentweb og FS-klient
  10. T.o. Ønske 10/2024 Ny kode for sanksjonen/reaksjonen bortvist fra egen institusjon

    Diskusjonssaker
  11. Finn din fremtid: Karriereemner i emnekombinasjoner. Er det spørsmål knyttet til dette tilbudet? Meld dem helst inn til fshjelp før møtet.
    Referat: Tatt til etterretning
  12. Oppdatering kl. 12.35, saken utgår dessverre: Undervisningsplanlegging i TPG versus FS. Hva innebærer det av hva man gjør i undervisningsenhet og undervisningsaktivitet i FS? Hvor, hvordan og når oppdaterer man ved behov for endringer? Hvor oppdaterer man/sjekker man bakgrunnsdata dersom man ser at studenter ikke får meldt seg til emner eller om for mange får meldt seg?
    Referat: DIG lager en presentasjon og sender ut og/eller legger ved her etter møtet.

    Saker SADM jobber med eller følger med på
  13. Studentkortproduksjon på UiO fra senhøsten 2024
    I løpet av høsten 2024 vil ikke lenger SiO utstede student- eller ansattkort å vegne av UiO. Kortproduksjonen vil bli overtatt av UiO selv, ved Eiendomsavdelingen. Det vil ventelig bli noen endringer i hvordan studenter bestiller studentkort, forhåpningsvis på en mer moderne måte. Eiendomsavdelingen, IT-avdelingen og Studieavdelingen arbeider sammen med å finne gode løsninger.
  14. Modernisert digital studentbevisapp fra Sikt blir tilgjengelig for studentene fra 27. mai 2024. Status 28.5.2024: Den ny studentbevis-app er ute hos Google, men sitter foreløpig fast i en review-prosess hos Apple som tar lengre tid enn ventet. Revidert 4. juni: Ny app ute i Apples app-store også. Den gamle studentbevis-appen blir markert med utløpsdato og henvisning til hvor man finner ny. Brukere av appen får altså beskjed om endringene rett i appen.

    Se hvordan den nye appen vil se ut under lamellen "Slik fremvises gyldig studentbevis" på Sikts nettside om Studentbevis. Sikt holder nåværende app åpen til 31. august 2024. 

    Den moderniserte appen har:
    - visuell oppdatering med ny fargepalett
    Sikt – kunnskapssektorens tjenesteleverandør som utgiver av appen (tidligere Unit)
    - o
    ppdatert teknologisk rammeverk.
    Senere i 2024 kan UiO-studenter bruke appen som europeisk studentkort (European student card (ESC)), som betyr at UiO-studenter som har appen kan bruke dette studentbeviset i Europa til å få studentrabatter og ev. andre studentgoder.

  15. Circle U.
    Flere fakulteter ønsker å åpne emner for Circle U.-studenter som bare vil ta et løst emne, ikke være på utvekslingsopphold i et helt semester eller to. SADM jobber med å lage en veiledning for hvordan fakultetene kan behandle søknader om opptaket til UiO innenfor de tekniske løsningene vi har tilgjengelige i dag.
  16. Pilot mellom UDI, Oslo kommune og UiO der en gruppe innreisende utvekslingsstudenter som skal være et år på UiO forhåpningsvis kan få en enkel, rask og digital tilgang til norsk fødselsnummer.
  17. Status for FS-moderniseringen hos Sikt
    Sikt har holdt en rekke workshopper med institusjonene for å kartlegge hvilke prosesser som inngår for en søker og student, inkl. hva vi har i dag, hva som skal med videre og hva som ev. kan sløyfes eller forenkles. Sikt jobber med en ny nye flate/ applikasjon der søkere, studenter og ph.d.-kandidater ser opplysninger om seg og kan gjøre handlinger. Foreløpig har vi ikke sett noe konkret, men opptak kommer nok først, og da vil UHG bli prioritert. Det vil nok ta noe lenger tid før lokale opptak er over i nye løsninger.
  18. Digital ID-lommebok (digital ID wallet), hva er det?
    Digital ID-lommebok er en mobilapp med sikker innlogging om hvem man er. Der man kan hente inn informasjon om seg selv fra institusjoner som har åpnet for det, f.eks. førerkortregisteret og vi kan se for oss fra Vitnemålsportalen for eksamensresultater og grader. Deretter kan man dele informasjonen om seg selv med andre man selv måtte ønske. Noen mottakere, og flere og flere med årene, vil kunne ta imot opplysningene på en systematisk måte med enkle tastetrykk fra den som eier opplysningene. 
    EU og Digitaliseringsdirektoratet (digdir) i Norge arbeider med å lage en nasjonal digital lommebok. Arbeidet er foreløpig i startgropen. Se mer på digdirs nettside Et viktig skritt nærmere digital lommebok, blant annet en 2-minutters filmsnutt. På nettsiden kan man også lese litt om status for eIDAS 2.0.
  19. Ny innlogging til FS kommer ventelig
    IT-avdelingen på UiO jobber med å sette opp en måte å logge inn på FS som skal dekke krav til IT-sikkerhet i større grad, dvs. å gå bort fra UH programkiosk. DIG har så smått begynt å teste, og det ser foreløpig ganske bra ut. Innloggingen vil kreve tofaktor-autentisering, men de mange tjenester på UiO krever jo det, og man gjør det  bare en gang per dag for UiO. Deretter logger man på FSPROD og FSDEMO på vanlig måte.

    Faste orienteringer
  20. T.o. FS/Tableau nyhetsbrev i siden forrige møte:
    Nyhetsbrev 3 i 2024: Kandidat-undersøkelsen 2023 i Tableau
    - Nyhetsbrev 4 i 2024: Finn din fremtid: Karriereemner i emnekombinasjoner
  21. T.o. Status endringsønsker sendt til Sikt fra og med 2020
  22. Møtetider høsten 2024 i Møterom 3 i 10. et. Lucy Smiths hus/Zoom
    Mandag 7. oktober kl. 14-15.30. Frist for saker 25.09.
    Mandag 9. desember kl. 14-15.30. Frist for saker 27.11.
Publisert 4. des. 2023 08:25 - Sist endret 4. juni 2024 08:30