Nyhetsbrev 6 i 2017

Aktuelt fra FS og Tableau – oktober 2017

Nedetid i FSPROD torsdag 9. november 2017 kl. 16-24

Årsaken til nedetiden i FSPROD 9. november kl. 16-24 er for å gjøre plass til bilder, pdf-er og liknende på en ny og bedre måte, som også er raskere og sikrere. Den nye lagringsmåten kalles Securefiles. Nedetiden var tidligere annonsert kl. 19-23, men da konverteringen viser seg ta lengre tid enn antatt, trenger ceres flere timer nedetid.

Nedetid i FSPROD betyr at også Studentweb, Fagpersonweb osv. har nedetid.

Nye regler for passord i FS - igjen

Etter noen måneder med nye og vanskelige passord-regler for FS har det igjen blitt gjort en endring. Det er nå kun to krav til FS-passordet:

• det må være minst fire tegn forskjellig fra forrige passord
  • det må inneholde minst 12 tegn

Det er altså ikke lenger spesielle krav om store bokstaver, små bokstaver, tall eller spesialtegn.

Endret modell for kopiavgift og utsalgspris på kompendier

Universitetsstyret vedtok i juni 2017 i V-sak 13 endret modell for kopiavgift og utsalgspris på kompendier (pdf). Dette var i forbindelse med et behov for å se på innretningen for å sikre en mer rettferdig modell hvor studentene belastes like mye uavhengig av fagområde og at UiO får dekket en større andel av vederlaget til Kopinor.

• Fra og med vårsemesteret 2018 endres begrepet kopiavgift til Kopinor-avgift.
  • Beløpene økes til kr 200 per semester for studenter på definerte heltidstidsprogrammer og kr 100 for studenter på definerte deltidsprogrammer, som også inkluderer enkeltemnestudenter.
  • Utsalgsprisen for kompendier settes ned fra kr 1,43 per side til kr 1 per side, og studentenes frie utskriftskvote økes fra 250 sider til 350 sider.
  • Studenter som har spørsmål om Kopinor-avgift kan henvises til Knutepunktet.

Studentrettede nettsider som er oppdatert

For ansatte nettsider som er oppdatert

Nye statistikkrapporter i Tableau

Etter møte i STAR-gruppen 2. oktober er det nå publisert fire nye nasjonale statistikkrapporter for studier i Tableau-mappen DV-rapporter spesifisert av STAR.

• GST5 Studiepoeng pr student
    • Rapporten viser studiepoeng pr student for ett eller flere startår og utviklingen etterhvert som semestrene går på studiet. Rapporten er utarbeidet ved UiB i samarbeid med CERES.
  • Studieprogramledere
    • Rapporten samler nøkkeltall fra forskjellige datakilder. Rapporten er ment å kjøres for ett studieprogram om gangen. Default-program må tas bort og eget program velges for å få data. I de to siste fanene må man gjøre valg for studieprogram på nytt for å få data for intern mobilitet av studenter. Det er lagret en UiO-variant i mappa UiO-fellesrapporter. Default-program nasjonalt er fra Agder siden de har utarbeidet rapporten i samarbeid med CERES.
  • VKK1 Klagestatistikk
    • Rapporten viser utvikling i antall registrerte klagesaker i klage- og begrunnelsesbildet i FS. Rapporten viser også utvikling i klagevedtak som er registrert i studentvurderingsprotokollen for emner med karakterskala. Rapporten er utarbeidet ved UiO i samarbeid med CERES
  • SOA1 Søkertall
    • Rapporten viser søkertall til egen institusjon både for ett år og utviklingen over flere år. Rapporten er utarbeidet ved UiT i samarbeid med CERES

Vi har også fått egne mapper til alle fakultetene og en fellesmappe for UiO, hvor vi legger rapportmaler som gjelder hele UiO. Nye rapporter i fellesmappa siden sist:

• SVP Studieprogram, studenter, emner med praksis/internship
    • Rapporten viser hvor studenter har hatt arbeidslivserfaring som del av studiene, fordelt på fakultet og studieprogram. Det er emner registrert med emnetype PRAKSIS som kommer med i rapporten.
    • Studieprogramlederrapport (UiO-variant av STAR-rapport)
    • Studieprogramleder for program med studieretninger (UiO-variant av STAR-rapport tilpasset å kunne se statistikk for studieretningsnivå)
Publisert 26. okt. 2017 10:47 - Sist endret 12. mai 2023 02:49