Nyhetsbrev 3 i 2018

Endring ved henvendelser om innsyn i FS, tidligere studentopplysning.

E-postadressen studentopplysning utgår

Frem til nå har det vært slik at personer uten FS-tilgang, og da særlig fra personer utenfor UiO, som ber om personopplysninger fra FS, har skullet skrive til studentopplysning@uio.no. Problemet med denne ordningen har vært at de fleste avsenderne legger ved vitnemål og karakterutskrifter som inneholder fullt fødselsnummer i e-post, og opplysningene kommer inn i RT. Av personvernårsaker må vi endre rutinene.

E-postadressen studentopplysning@uio.no går ut av bruk 10. august. Tilsvarende utgår RT-køen af-studentopplysning.

Nytt opplegg: Henvendelsene delt i to typer

A) Bekrefte vitnemål

Personer utenfra som vil ha bekreftet om et vitnemål er korrekt, skal normalt oppfordres til å benytte vitnemålsportalen. Dersom vitnemålsportalen ikke kan benyttes, må avsender fra nå av fylle ut et nettskjema som de finner på nettsiden Bekrefte vitnemål og Vitnemålsportalen og Verification of academic qualifications and Diploma Registry. Besvarelsene blir ikke lagret i RT.

B) Innsyn i personopplysninger fra FS

Personer utenfra som ønsker personopplysninger fra FS, eksempelvis i henhold til offentleglova, skal skrive til postmottak@admin.uio.no. Fakulteter som får slike henvendelser direkte, og som tidligere har satt sakene til studentopplysning, kan fra nå av sette dem til RT-køen sadm-postmottak.

Oppdaterte nettsider for ansatte:

Behandling av personopplysninger hentet fra FS - FAQ herunder blant annet Henvendelser om innsyn i personopplysninger

Publisert 8. aug. 2018 14:29 - Sist endret 10. aug. 2018 14:38