Nyhetsbrev 5 i 2018

Nytt fra FS om tilganger: Standardpakke for studiekonsulent

Nytt fra Tableau studier: Oppdaterte studieprogramlederrapporter, nye STAR-rapporter og rydding i UiOs sandkasse

Tilgang til FS. Standardpakke "studiekonsulent"

For at det skal bli enklere å bestille tilgang for nye FS-bruker trenger, har vi laget en standardpakke for den gruppen nye FS-bruker det er flest av. Pakken heter studiekonsulent og inneholder rollene: FS_UND1, FS_EKS1, FS_EKS2 og FS_PLANSTUDENT1.

Oversikten over roller i FS er oppdatert.

Oppdaterte studieprogramlederrapporter i Tableau

Studieprogramlederrapportene viser overordnede tall for ett studieprogram eller én studieretning fra flere forskjellige datakilder. De inneholder data om søker- og gjennomføringstall, karakterinformasjon og utveksling, indikatorer fra Studiebarometeret, samt ikke minst tall på intern rekruttering og mobilitet (programbytter). Rapportoppsettet er tilpasset lesning i lesebrettformat.

Målgruppen er studieprogramledere, undervisningsledere og studieadministrasjon med ansvar for programoppfølging.

Direktelenke til studieprogramlederrapportene:

• Studieprogramledere_UiO
  • Studieprogramledere_studieretningerUiO
    • Dersom du er faglig eller administrativt ansvarlig for studieretninger som er egne søknadsalternativer i opptakssammenhen, så kan du finne tall ned på studieretningsnivå i denne rapporten. Unntaket er Studiebarometerdata som kun er tilgjengelige på studieprogramnivå

Merk at du må velge studieprogram (og ev. studieretning) får du får opp tall i rapportene. Du kan søke på både kode og navn, så du skal slippe å scrolle deg fram til programmene.

Minner om at pålogging er med formelen: uio\brukernavnetditt og ditt vanlige UiO-passord.

Nye STAR-rapporter

De nasjonalt definerte standardrapportene har fått et par tilskudd i oktober:

• SVP3 Emnegjennomføring
    • Formål: se eksamensgjennomføring, tall fra studentvurderingsprotokoll
    • Du velger ett eller flere emner med emnevelgeren
    • Gjennomføring etter studentenes studieprogramtilknytning
    • Strykprosent, snittkarakter og karakterfordeling
    • Gjennomføring etter om studentene har R2-matematikk eller ikke
    • Korrelasjon for karakterer i emneutvalget og karakter i norsk hovedmål og R2
  • SOA3 Opptaksprosess
    • Formål: støtte til opptaksprosessen, tall fra SO og lokale opptak
    • Lister med søkertall for hhv SO og lokale opptak
    • Oversikt over opptaksprogrammer, poenggrenser og prioriteter
    • Antall studieplasser (opptaksramme) og ledig kapasitet på SO-programmer
  • SOA2 Søker- og tilbudstall
    • Formål: Kjapp oversikt over søkertall for institusjonen og fakultetene
    • Nøkkeltall for institusjonen og fakultetene sammenlignet

Merk at vi ikke får studieplasstall for masteropptaket siden vi ikke skriver inn noe tall her i lokale opptak. Poenggrense brukes heller ikke i masteropptaket. Merk også at ingeniørstudier har en egen fane. Vi har heller ingen data her.

• PHD3 Aktive ph.d.-kandidater bakgrunnsinfo
    • Formål: vise antall og karakteristika ved aktive ph.d.-kandidater på en gitt dato
    • Velg en dato i datovelgeren for å se på tall den aktuelle datoen
    • Antall aktive pr startår
    • Andel med registrert pliktarbeid
    • Grunnutdanning, finansieringskilder
    • Statsborgerskap, hjemkommune
    • Aktive med gyldig doktorgradsavtale
  • PHD2 Gjennomføring og tidsbruk
    • Formål: vise andel fullførte og tiden de bruker på å fullføre på ph.d.
    • Antall doktorgrader totalt (inkludert drphilos)
    • Antall startende og antall og andel kvalifikasjoner ph.d.
    • Andel fullførte på hhv 4 og 6 år
    • Andel fullførte på 6 år ut fra diverse karakteristika
    • Gjennomsnittlig bruttotid for fullføring ut fra diverse karakteristika
    • Fakultetenes tidsbruk fra innlevering til disputas

Merk at startår er utledet av dato for tildelt studierett. Denne skal være i samsvar med dato for finansieringsstart (første gang). Fullføringstid regnes fra dato for tildelt studierett til innlevert (godkjent) avhandling. Vi har dessverre endel uryddige data på dette feltet hvilket kan påvirke resultatene.

Varsel om opprydding i UiOs sandkasse

Vi begynner å få endel rapporter i UiOs sandkasse - og det er bra, men enkelte av dem er opprettet i forbindelse med kurs og andre er veldig gamle. Vi kommer til å slette rapporter fra sandskassen i november og ber brukere som ønsker å beholde sine utkast å markere dem med IKKE først i navnet innen 31. oktober.

Publisert 12. okt. 2018 14:46 - Sist endret 12. okt. 2018 14:50