Nyhetsbrev 3 i 2023: Bærekraftssertifikat som separat kvalifikasjon og vitnemål

UiO oppretter et bærekraftssertifikat på 20 stp. Senter for utvikling og miljø (SUM) registrerer kvalifikasjoner og utsteder dokumentasjon.

Bærekraftssertifikatet blir et separat kort digitalt vitnemål

Studieavdelingen sa i møtene i FS nettverket 6. mars 2023 og Eksamensnettverket 8. mars 2023 at bærekraftssertifikatet skulle inngå i de ordinære gradene og de ordinære vitnemålene. Vi har sett at det ville kreve betydelig oppfølging av samtlige programstudenter, både de som tar bærekraftssertifikatet og de som ikke tar det.

Bærekraftssertifikatet blir derfor et eget studieprogram med en egen separat kvalifikasjon i FS med et separat vitnemål på én side, som SUM utsteder. Fakultetene trenger derfor ikke følge opp programstudentene som tar eller ikke tar bærekraftsemnene.

SUM lager programbeskrivelsen med informasjon om hvilke emner som inngår.
På norsk: Bærekraftsertifikatet
På engelsk: Sustainability certificate

Studenter som tar bærekraftssertifikatet kan dele sertifikatet sammen med annen utdanning eller separat via Vitnemålsportalen.

Studenter som tar bærekraftsemnene

Studenter som tar bærekraftsemnene som del av sin ordinære grad, enten som del av emnegrupper eller som fritt valgte emner vil få emnene i graden og på vitnemål på vanlig måte. Studentene kan i tillegg få de samme emnene inn i bærekraftssertifikatet som en egen kvalifikasjon med tilhørende vitnemål.

Studenter som tar emnene i bærekraftssertifikatet, men ikke som som del av det ordinære studieprogrammet de går på, kan også få bærekraftssertifikatet som en separat kvalifikasjon med vitnemål.

Søknadsprosess

Vi har i FS lagt opp til at UiO-studenter som går på et bachelorprogram, et 5- eller 6-årig studieprogram eller som er innreisende utvekslingsstudenter er kvalifisert til ta bærekraftssertifikatet og få separat dokumentasjon for dette.

Interesserte studenter søker opptak i Søknadsweb.

Publisert 30. mai 2023 11:45 - Sist endret 13. des. 2023 10:43