Grunnlagsdata i Etterutdanningskurs samlebilde

Studieavdelingen oppretter forekomster i Etterutdanningskurs samlebilde. Dersom du skal administrere et EVU-kurs er det likevel fint å sette seg inn i grunnlagsdata for opptak til og deltagelse på kurs.

Etterutdanningskurs samlebilde

Generell info om EVU-tilbudet

  • Kurskode: fakultetsnr-PASSENDEKODE maks. 12 tegn
    • Hvis etterutdanning: kurskode som ligner kursnavn + ev. E
    • Hvis videreutdanning: emnekode+V
  • Tidskode: ÅRSTALL-V (vår) eller ÅRSTALL-H (høst)
    • Hvis kurset går over flere semestre, bruk bindestrek (2021V-2021H)
  • Kursnavn: Kun krav om bokmål (maks. 120 tegn), men:
    • Hvis EVUweb skal brukes må du ha nynorsk også
    • Hvis tilbudet gis på engelsk må du registrere engelsk også
    • Hvis det er et EVU-tilbud som er et emne ved UiO legg inn emnekode i navnet, så det blir lett å se på EVU-web
  • Fag- og adminansvarlig: 185-faknr-instituttnr-faggruppnr for stedene som er fagansvarlig og adminansvarlig. Kan være samme sted eller forskjellige steder.
  • E-post: kontakt-e-post for kurset, fortrinnsvis ikke personavhengig.
  • Url: nettadresse for kurset. For videreutdanning kan det være en emneside eller en programside. Fakultetet kan også ha lagd egne infosider for EVU-tilbud.
  • Aktivt og Skal avholdes = J (Skal avholdes kan endres til N dersom kurset ikke blir gitt allikevel)
  • Undervisningstyper: Sett J eller N for om undervisningen gis som:
    • Fjernundervisning = N (brukes ikke ved UiO) 
    • Desentral underv: J hvis kurset ikke holdes ved UiO
    • Nettbasert underv: J hvis kurset gis digitalt
    • Und. ved institusjon: J hvis undervisning foregår på UiOs campus
  • Kurstyper: Vi har tre typer som EVU-tilbudet kan falle innunder
    • ETTERUTD: Etterutdanningskurs som ikke gir studiepoeng
    • ETTER+VID: Deltagerne kan velge, eller kan søke om, å få ta kurset som etterutdanningskurs uten studiepoengsuttelling eller som videreutdanning (emne/studieprogram) med studiepoengsutelling
    • VIDEREUTD: Videreutdanningstilbud hvor deltagerne blir registrert som studenter på emner, og ev. også studieprogram dersom de får tilbud om plass.
  • Studium: Fagkategori som rapporteres til DBH. Ved spørsmål, kontakt evu-hjelp@admin.uio.no
  • NUSkode: Vi bruker som regel ikke tid på å registrere dette.
  • Eksport LMS: J hvis du skal ha Canvasrom, og Canvasrom ikke opprettes via undervisningsmodulen (+ velg ev. standardoppsett i kodefeltet bak). Spørsmål om Canvas kan rettes til fakultetskoordinator for ditt fakultet
  • WS-tjenestenr: 2 hvis J i Eksport LMS
  • Kursets varighet: startdato for kurs-sluttdato for kurs
    • startdato = første undervisningsdag
    • sluttdato = siste undervisningsdag for etterutdanning, men = siste eksamensdag for videreutdanning
    • Hvis kurset har Canvasrom, så får studenter tilgang til rommet 14 dager før kursstart og 14 dager etter kursslutt.
    • Lærere og administratorer må gis tilgang eksplisitt via personrollefanen
  • Varighet i timer: rapporteres til DBH og skal vise totalsummen av antall undervisningstimer som blir gitt for et emne/kurs, ev. antall estimerte timer som en deltager er tenkt å bruke for å fullføre et digitalt kursopplegg.
  • Rapporteringsår: året tilbudet skal rapporteres til DBH. Dersom tilbudet strekker seg over flere år, så skal det rapporteres i avslutningsåret.
  • Kontotildeling: J hvis deltagere skal få tildelt IT-brukerkonto ved UiO. Nødvendig hvis tilbudet skal bruke Canvas fra EVU-modulen.

NB: husk at dersom du bruker ctrl+k-funksjonen for å kopiere et EVU-tilbud, så kan du ikke ha Deltaker-fanen oppe. Da vil du kopiere med deltagere fra det gamle tilbudet/forrige semester.

Søknad/opptak

Klikk på "Hele" for å få opp registreringsfeltene som gjelder søknad og opptak til EVU-tilbudet.

  • Kan tilbys: J (hvorfor skulle du ellers registrere noe her?)
  • Forbeholdt foretak: J eller N. J hvis ett eller flere gitt(e) foretak skal kunne registrere deltagere/søkere, og personene det gjelder ikke skal kunne søke selv
  • Krev fødselsnummer: J, pr. dags dato er det et krav i FS-system at alle personer skal opprettes med fødselsnummer. 
  • Opptak EVUweb: J hvis det skal være mulig å søke om å delta eller melde seg på via EVU-web. Alternativet er at søknader/deltagere registreres manuelt av lokal saksbehandler ved fakultet eller institutt.
  • Periode opptak EVUweb: MÅ fylles ut dersom EVUweb skal brukes til å saksbehandle opptak. Perioden må inkludere saksbehandlingstid for opptaket. Det blir mulig å søke på tilbudet fra og med dato fra, og dato til må være etter trekkfrist og kan i teorien være åpent fram til kursstart feks.
  • Periode publisering: Datointervallet som EVU-tilbudet er synlig i EVUweb. Hvis ingen datoer, så er tilbudet synlig hele tiden.
  • Frist søknad: Dato frist for innkommet søknad. Fylles ut uansett.
  • Frist ettersending: Fylles kun ut hvis søkere kan ettersende dokumentasjon i EVUweb
  • Svarfrist: Fylles kun ut dersom søker skal svare i EVUweb
  • Trekkfrist: Fylles ut for at søker skal kunne trekke søknad i EVUweb. Særlig viktig for betalingskurs og videreutdanning. Videreutdanning må samsvare med ev. felles frister for studieadministrasjon.
  • Automatisk tilbud: J/N. Sett J dersom alle som melder seg på i tide/så lenge det er plass, skal få plass på etterutdanningskurs.
  • Automatisk ja-svar: J/N. Sett J dersom J i automatisk tilbud og påmeldte ikke trenger bekrefte at de ønsker å ta imot tilbudet. 
  • Steng automatisk: J/N. Sett J dersom J på automatisk tilbud og du har fyllt ut maks antall deltagere som skal få plass.
  • Automatisk venteliste: J/N [test funksjon - når er det nyttig?]
  • Automatisk meld.vurdering: J/N. J må brukes dersom alle deltagere skal meldes til eksamen i gitt videreutdanningsemne. 
  • Spørreundersøkelse: Feltet er utfaset og brukes ikke.
  • Antall deltagere 
    • minimum: dersom minimum antall deltagere for at kurset gis
    • maksimum: maks. antall deltagere
    • totalt: kommer automatisk og rapporteres til DBH
    • kvinner: dersom antall plasser til kvinner

NB: for videreutdanning og etter- og videreutd

Videreutdanningstilbud, og hybridtilbud hvor noen av deltagerne skal eller kan oppnå studiepoeng, må registreres med studieprogram og studierettperiode for studentene. 

For hybridtilbud er det da ekstra viktig å huske på at deltagere under Deltaker må registreres med J eller N i feltet Eksamen.

Økonomi

  • Deltakerpris: Dersom tilbudet har deltageravgift, sett den inn her, så den blir synlig i EVUweb for søkere.
  • Fritak for semavgift: J for etterutdanning. J/N for videreutd/EVU. Fritak for semavgift (J) for videreutdanningsstudenter kan kun innvilges dersom: 
    • ph.d.-emner
    • oppdragsfinansierte studier som ikke har undervisning på campus, samt en samlet vurdering av undervisingsomfang og andre relevante forhold som tilsier at det ikke er rimelig å regne deltagerne som studenter [FOR 2001-02-12 nr 153: Forskrift om studentsamskipnader, § 10]
  • Innhent fakturaadr: N/J = søkere kan oppgi fakturaadresse som faktura sendes til. 
  • Frist fakturaadr: Kun dersom søkere må oppgi fakturaadresse.
  • Kommentar: sett inn RT# for søknad om opprettelse og angi om tilbudet har deltageravgift

Tilleggsfelt under "Hele"

  • Saksbeh: Klikk "hele" for å se feltet. Saksbehandlers initialer dersom EVU-tilbudet har en egen saksbehandler. Det er mulig å søke saksbehandlerinformasjon ved å dobbeltklikke i feltet. (trenger vi dette?)
  • Felles undervisning: Lite aktuelt. legg inn kurskode dersom felles undervisning med annet kurs (ikke mulig å legge inn emnekode ved EVU, det settes i undervisningsmodulen).

Fanene i Etterutdanningskurs samlebilde

Målgruppe: registrer aktuell målgruppe fra nedtrekkslist

Finansiering: registrer hvorvidt det er ekstern, intern eller blandet finansiering

Avgift: se Deltageravgift og fakturering

Krav: registrer hvilke formelle krav som stilles for å bli deltager: 

Videreutdanning skal generelt stille krav til GSK, hvilket krever at tilbudet opprettes i samforståelse med Studieavdelingen som må inn for å vurdere GSK. 

Kravbeskrivelser og url'er blir synlig i EVU-web dersom applikasjonen brukes. 

Tekst: Tilbudstekst- og kvitteringstekst i EVU-web

Emne: Alle studiepoenggivende kurs må kobles opp mot ett emne før deltakerne kan få studierett eller bli meldt til vurdering.

Spørsmål: Spørreundersøkelse light. Spørsmålet kommer i EVU-web dersom lagt til med kode. 

Foretak: Ett eller flere konkrete foretak som skal kunne søke/melde deltagere ved J i forbeholdt foretak. Foretak kan tilkjennes maks antall deltagere, og det kan registreres fakturareferanse dersom betaling er skrudd på.

Opphold: Kan registreres dersom kurset har overnatting.

Personrolle: Alle fag-og administrativansvarlige som skal ha tilgang til LMS for kurset (dersom dette ikke administreres fra undervisningsmodulen). 

PlanInfo: Registreringssekvens i EVU-web. Brukes ikke ved UiO pr dags dato.

Info: Kursinfo - ligner på emneinfo som brukes i EpN. Kan sette opp at kursinfo kommer på nett med en integrasjon (a la studinfo2 i dag)?

Deltakere: alle deltagere på kurset. Se deltakerregistrering.

Protokoll: resultatprotokoll for gjennomføring av kurs. Kun for de som har deltatt på etterutdanning, herunder deltagere på hybridtilbud som ikke har avlagt studiepoeng, som kun fått godkjent deltagelse.

Publisert 15. jan. 2021 13:45 - Sist endret 5. apr. 2022 12:46