Spesielt om opptak gjennom bilaterale avtaler

Med bilaterale avtaler menes utvekslingsavtaler som inngås mellom UiO (sentralt eller fakultet/institutt) og utenlandske læresteder, utenom utvekslingsprogrammer som for eksempel Erasmus og Nordplus.

Bilaterale avtaler ved UiO

Mange bilaterale utvekslingsavtaler er inngått på sentralt nivå, mellom UiO og en annen institusjon. Disse kalles UiO-avtaler (tidligere UiO@-avtaler).

Innreisende studenter på disse avtalene velger hvilket fakultet de søker opptak til i Søknadsweb og får tilhørighet ved dette fakultetet (så fremt de ikke skal ta alle emner ved et annet fakultet, da kan dette endres i etterkant).

De aller fleste bilaterale avtaler eies av institutter og fakulteter. Det er opp til avtaleeier å ta avgjørelser ang. antall studenter man ønsker å ta opp fra partnerinstitusjonene. Dersom partnerinstitusjonen spør om de kan sende flere studenter enn det avtalen tilsier, er det opp til fagmiljøet å ta en slik beslutning. UiO har ingen regler som tilsier at dette ikke er mulig.

Les mer om bilaterale avtaler

Søknadskrav og dokumentasjon

som hovedregel skal bilaterale studenter ha studert ved en høyere utdanningsinstitusjon i minst ett år for å være kvalifiserte til å søke om utvekslingsopphold ved UiO. Det er studentens universitet som nominerer kvalifiserte studenter til UiO gjennom nominasjonweb.

Krav til dokumentasjon

Dokumentasjonen skal lastes opp av partneren i nominasjonsweben eller av studenten i Søknadsweb. Studenten bes dokumentere følgende:

  • Karakterutskrift på engelsk fra hjemmuniversitetet som viser hvilke emner studenten har tatt der (slik at fakultetet kan vurdere hvorvidt studentene er kvalifisert til å følge emner, feks. med forkunnskapskrav). Se rutine for emneavklaring
  • Reresultat fra engelsktest (som oftest TOEFL/IELTS) for de som kommer fra land der dette kreves. Se nettsiden om krav til engelskkunnskaper.
  • Kopi av pass.
  • Statement of purpose/letter of motivation (vurderes å utgå fra 2024).

Opptaksbrev

De studentene som har fullført sin søknad med dokumentene som kreves kjører Seksjon for studiekvalitet opptak og produserer opptaksbrev og UDI-brev (som skal brukes i forbindelse med søknads om ev. visum og/eller oppholdstillatelse). Brevet ligger i FS dokumentarkiv og studenten laster selv ned fra SøknadsWeb.

Det sendes ikke opptaksbrev til partnere eller opptaksbrev på papir.

Avtaleeiere kan selv laste ned opptaksbrev fra studenten dokumentarkiv og sende til partnerinstitusjonen dersom denne ønsker å få kopier av brevene til seg.

Se også

 

Publisert 22. mars 2013 13:23 - Sist endret 15. des. 2023 14:38