Ansvar og involvering på fakultetene

Oversikten viser hvordan ansvar og involvering i kvalitetsarbeidet er fordelt på fakultets- og instituttnivå. Se også oversikten over utdanningsledere på fakultets- og instituttnivå

Innledning

Kvalitetsarbeidet inngår i ordinær styrings- og ledelsesstruktur og skal normalt bygge på eksisterende rutiner, ordninger og organer.

Fakultetene kan tilpasse ansvarsfordelingen eller legge til arbeidsoppgaver i samsvar med egne satsingsområder og organisatorisk struktur. Det finnes derfor lokale variasjoner i organiseringen av kvalitetsarbeidet.

Fakultets- og instituttnivå

Dekaner og instituttledere er ansvarlige for kvalitetsarbeidet på sine nivåer og har ansvar for å følge opp resultatene. De har et særlig ansvar for å legge til rette for kvalitetsutvikling av utdanningsvirksomheten og sørge for at rollene som utdanningsleder på fakultets- og instituttnivå finnes.

Dekaner og instituttledere skal sørge for at det blir holdt løpende oversikt over utdanningsledere på fakultets- og instituttnivå, programrådsmedlemmer, programledere og emneansvarlige.  En samlet oversikt over utdanningsledere og programledere skal være tilgjengelig på UiOs nettsider, mens fakultetene holder oversikt over programrådsmedlemmer og emneansvarlige.

Fakultetene og instituttene har ulike måter å organisere og navngi komiteer og utvalg, men alle skal ha møtesteder og arenaer for strategiske diskusjoner om utdanningskvalitet blant aktørene i kvalitetsarbeidet. Studentene og ph.d.-kandidatene skal være representert.

Administrasjonen på fakultetene og instituttene fungerer som støtte for den faglige ledelsen og det faglige utviklingsarbeidet. De har en viktig rolle i den praktiske gjennomføringen av kvalitetsarbeidet og tilretteleggingen for samarbeid.

Utdanningsleder på fakultetsnivå

Utdanningsledere på fakultetsnivå (studiedekan, vise-/prodekan for undervisning/ forskerutdanning) har ansvar for forvaltning, utvikling og koordinering av helheten i fakultetets programportefølje og er pådrivere for fakultetets kvalitetsarbeid.

Typiske arbeidsoppgaver innen hhv. utdanning og forskerutdanning er:

  • lede og koordinere arbeidet med å følge opp fakultetets strategi og årsplan
  • igangsette fakultære kvalitetsutviklingsprosesser
  • være bindeledd mellom fakultetsledelsen og hhv. utdannings- og forskerutdanningsledere på instituttnivå
  • være fakultetets representant i UiOs felles kollegiale organer

Utdanningsleder på instituttnivå

Utdanningsledere på instituttnivå (utdanningsleder, undervisningsleder, forskerutdanningsleder eller tilsvarende) har et overordnet og koordinerende ansvar for alle programmene og emnene ved instituttet og er pådrivere for kvalitetsarbeidet.

Typiske arbeidsoppgaver innen hhv. utdanning og forskerutdanning er:

  • lede arbeidet med å følge opp instituttets strategi og årsplan
  • legge til rette for utvikling av det kollegiale felleskapet innenfor utdanning
  • lede utviklingsprosjekter av faglig karakter
  • sørge for god informasjonsutveksling mellom fakultet og institutt samt være bindeledd mellom administrasjonen og de vitenskapelig ansatte ved instituttet

Programråd og programleder

Enheten som er ansvarlig for et program er programeier og oppnevner programråd og programleder i tråd med UiOs normalregler. Programrådet og programlederen for et program har ansvar for:

  • helhet og sammenheng i programmet, og en god kopling mellom læringsmål, undervisningsformer, evaluerings- og vurderingsformer og læringsutbytte
  • at programmet blir kvalitetssikret og videreutviklet i tråd med kravene.
  • at forbedringsbehov blir vurdert og at tiltak blir satt i gang og fulgt opp.
  • at studentene/ph.d.-kandidatene får informasjon om evalueringsresultatene.

Programrådet bør bestå av personer som er aktive i gjennomføringen og videreutviklingen av programmet. Programleder bør normalt lede programrådet.

Emneansvarlige

Enheten som er ansvarlig for et emne er emneeier og utpeker en emneansvarlig. Den emneansvarlige for et emne har ansvar for:

  • at emnet blir kvalitetssikret og videreutviklet i tråd med kravene.
  • at forbedringsbehov blir vurdert og at tiltak blir satt i gang og fulgt opp.
  • at studentene/ph.d.-kandidatene får informasjon om evalueringsresultatene.

 

Publisert 6. apr. 2022 19:24 - Sist endret 1. nov. 2023 14:15