Generelt kvalitetssikringsarbeid

Fakultetet har fokus på pedagogisk kompetansebygging blant faglærere samt å tilrettelegge for erfaringsutveksling mellom programledere og på tvers av programområder.

Fakultetet har videre fokus på at studentene skal ha mulighet til å gi tilbakemeldinger på ulike forhold knyttet til deres opplevelse av studiekvalitet, blant annet gjennom bruk av referansegrupper og si-fra-systemet.

Kontinuerlig forbedringsarbeid. Generell oppfølging

Kvalitetssystemet inneholder krav til rapportering og klare rutiner for hvordan de ulike tiltakene for kontinuerlig forbedringsarbeid skal følges opp.

Vedtak om å sette inn tiltak ved kvalitetssvikt fattes av fakultetsstyret når det gjelder strukturelle forhold ved studieprogrammene. Ansvar for oppfølging ligger hos fakultetsstyret når det gjelder tiltak som innebærer store inngrep i programmets struktur og/ eller trenger nye ressurser. Programledelsen er ansvarlig for oppfølging av andre tiltak.

Emner som har fått en kritisk evaluering ved periodisk evaluering evalueres også neste gang det tilbys. Studentene, ansvarlig faglærer, programleder eller instituttleder kan utløse en slik ny vurdering. Dersom en av disse partene bedømmer at også ny evaluering er kritisk, kan disse anmode fakultetet om å søke ny godkjenning.

Dersom ansvarlig faglærer ikke leverer emnerapport i sitt emne, legges studentevalueringen fram for programrådet.

I de tilfeller der spesifikke tiltak har vært vedtatt i programrådet, utarbeider studieseksjonen i samråd med studieårsansvarlig og programledere en oversikt over hva som gjenstår av oppfølgingstiltak.

Frist for innsending av rapport om oppfølging av tiltak til programrådet: 1. oktober/ 1. mars.

For Masterstudiet i rettsvitenskap

For Bachelor- og øvrige masterprogram

  • Ansvarlig for oppfølging av tiltak innenfor det enkelte studieår: Studieårsansvarlig
  • Ansvarlig for tiltak som krever nye ressurser evt. medvirkning fra andre nivåer eller enheter: Studiedekan.
  • Programleder redegjør for planlagte og iverksatte tiltak i årsrapporten.
  • Studiedekanen har et årlig møte med programlederne for bachelor- og masterprogrammene for å drøfte prinsipielle og praktiske spørsmål. En studentrepresentant fra programrådet innkalles til disse møtene.

Utvikling av pedagogisk kompetanse

Ved alle tilsettinger i fast vitenskapelig stilling ved UiO stilles det krav til pedagogisk basiskompetanse.

UiO gir tilbud om opplæring for personale som mangler pedagogisk basiskompetanse, samt pedagogisk konsulenthjelp og kurs til hjelp i arbeidet med studiekvalitet: http://www.uv.uio.no/pfi/om/fup/oppby-gjennomf/kurskalender/

Kursansvarlig: Fagområdet for universitetspedagogikk.
 


Erfaringsutveksling


Verktøykasse for studentevalueringer

Verktøykassen er ment som en hjelp til fagmiljøene i planleggingen og den praktiske utførelsen av studentevalueringene. Verktøykassen viser et utvalg metoder for studentevaluering som anbefales innenfor UiOs kvalitetssikringssystem. Flere kan enkelt tilpasses digitale læringssystemer som brukes i undervisningen, for eksempel Fronter.

Anbefalingene er basert på en generell vurdering av hvilke evalueringsformer som kan tenkes å fungere godt på emner og programmer av ulik størrelse.

Nettside verktøykasse: Se her


Studentinvolvering


Studentene deltar i kvalitetsarbeidet gjennom blant annet gjennom bruk av referansegrupper i årlig programevaluering og underveisevaluering av undervisningen i alle emner. Studentene får også anledning til å komme med tilbakemeldinger på gjennomføring av emner gjennom periodiske emneevalueringer som sendes ut på epost til samtlige studenter på det aktuelle emnet. 

I tillegg har studentene anledning til å gi tilbakemeldinger gjennom Si-fra-systemet som oppfordrer studentene til å gi forløpende tilbakemeldinger til fakultetet, både når de er fornøyd eller mener noe bør forbedres. Si-fra-systemet er i tillegg et varslingssystem for å ta mot og behandle saker av alvorlig karakter. Les mer om Si-fra-systemet her.

Publisert 29. mai 2013 15:24 - Sist endret 31. jan. 2018 13:09