Underveisevaluering
Emneansvarlig har ansvar for at det er kanaler for tilbakemeldinger og at studentene og ph.d.-kandidatene er informert om disse, se mer om metoder for evaluering i verktøykasse for studentevaluering. Hensikten er å fange opp elementer som ikke fungerer i undervisningen, slik at disse raskt kan rettes opp.
Underveisevalueringen skal gi den emneansvarlige og studentene eller ph.d.-kandidatene en mulighet for dialog og tilbakemelding underveis, samt sikre løpende videreutvikling av emnet.
Sluttevaluering
Emneansvarlig har ansvar for å få tilbakemelding fra alle som har undervist i et emne, fortrinnsvis ved et dialogmøte. Hensikten er god informasjonsflyt mellom alle som underviser på samme emne, fokus på studentgjennomføring, diskusjon av underveisevaluering og eventuelt endringsforslag, samt vurdering av eksamensoppgaver versus læringsmål. Læringsmålene for emnet står sentralt og eksamen må stå i samsvar med disse. Instituttene kan gjøre lokale tilpasninger. Møtet oppsummeres kort, oversendes programforvalter for alle programmer emnet inngår i.
Det skal også skrives en kort oppsummering av emneansvarlig for emner med bare én underviser. Oppsummeringen skal inneholde resultater av underveisevalueringen og resultatet gjøres tilgjengelig for studentene og ph.d.-kandidatene. Alle undervisere bør referere til forrige års oppsummering på første forelesning av emnet, og skal informere årets studenter og ph.d.-kandidater om evaluering av emnet.
Hvordan følges resultatene opp videre?
Resultatene fra evalueringen skal primært følges opp av emneansvarlig med støtte fra fagmiljøet og emneeier, men inngår også i den jevnlige videreutviklingen av utdanningsporteføljen (se gjennomgang av program- og emnebeskrivelser). Evalueringen inngår også som kunnskapsgrunnlag for årlig evaluering av program.