Læringsmiljø og studentmedvirkning

MN-fakultetet arbeider bevisst med utvikling av studentenes og ph.d.-kandidatenes læringsmiljø som en grunnleggende del av utdanningen.

Læringsmiljø

Grunntanken er at et godt læringsmiljø danner et solid og nødvendig grunnlag for læring. Dette arbeidet tar utgangspunkt i et bevisst verdigrunnlag basert på:

  • trygghet og tillit
  • samarbeid og deling
  • faglig entusiasme og læringslyst
  • personlig utvikling og mangfold

Vi har fokus både på hvordan vi tar imot studentene og ph.d.-kandidatene når de kommer til universitetet, og på deres trivsel og tilhørighet gjennom det første året og hele studiet.

Sosial og faglig integrasjon

Vi er opptatt av et godt og bredt tilbud for rask og god sosial og faglig integrasjon, og økt trivsel for studentene og ph.d.-kandidatene. Derfor jobber vi systematisk med dette innenfor disse hovedområdene:

Studiestart på MN

  • Studiestart for nye studenter på bachelorprogram og femårige masterprogram er en uke med integrert faglig og sosialt program. Vi har egne nettverk som bidrar til kompetanseheving og opplæring innenfor mottak og onboarding. Studiestart planlegges nært studentene på programnivå, og er et samarbeid mellom ansatte og studenter. 
  • Velkomstdagen (første studiedag) har eget definert opplegg laget i samarbeid med ForVei, der vi blant annet går igjennom en forventningsavklaring til å begynne på studiet. Studentene skal uavhengig av deltakelse på fadderaktiviteter finne læringspartnere.
  • Fadderorganisasjonen følges opp tett av ansatte på fakultets- og instituttnivå, og vi gjennomfører en tredelt fadderopplæring, med digitalt kurs, felles møte med gruppearbeid for refleksjon rundt fadderrollen, samt instituttvise opplæringsmøter.
  • Studiestart evalueres hvert år. 
  • Hvert år gjennomfører vi en studiestartundersøkelse første studiedag, blant alle nye studenter. Studiestartundersøkelsen 2022 (pdf).

Programseminarer

  • Alle nye bachelorstudenter ved MN blir invitert med på programseminar i starten av første semester på studiet. Hensikten med programseminarene er å legge til rette for et godt læringsmiljø, skape stolthet, trygghet og tilhørighet, samt at studentene skal bli kjent med seg selv og andre – dette som en start på prosessen i utviklingen av generiske kompetanse.
  • Alle nye ph.d.-kandidater blir også invitert med på egne programseminarer. Hensikten er å presentere fakultetet for en svært sammensatt gruppe ph.d.-kandidater, fremme sosial integrering, tverrkulturell kommunikasjon, nettverking, samt tilby kandidatene generisk kompetanse.

Studentveiledning

  • Eget nettverk for ansatte som arbeider med studentveiledning der målet er å diskutere case, trygge ansatte i veiledningssituasjoner og fremme kollegaveiledning.

ForVei

  • ForVei er et prisvinnende team som driver studentveiledning, med fokus på blant annet trivsel, mestring, studieteknikk og samarbeid.
  • ForVei har ansvar for programseminarer ved MN, de inviterer alle 2. semesterstudenter til en veiledningstime og driver utstrakt ansattveiledning.

PhD

Studentmedvirkning

Formålet er å hente inn relevante og representative tilbakemeldinger fra studentene, som vi aktivt benytter til utvikling og kvalitetsforbedring av læringsmiljø, emner og studieprogrammer.

Studentmedvirkning skjer gjennom følgende prosesser:

  • Evaluering av emner: Studentene deltar i skriftlig eller muntlig evaluering underveis i hvert emne (lokalt tilpasset). Hensikten er å fange opp elementer som ikke fungerer i undervisningen, slik at disse raskt kan rettes opp.

  • Årlig programevaluering: Én programstudent deltar på årlige dialogmøter tilknyttet hvert studieprogram. Hensikten er å få studentenes tilbakemeldinger om undervisningsmiljø, studentoppfølging, og kvalitet av tjenester tilknyttet studiet.

  • Periodisk programevaluering: Én programstudent deltar i det eksterne evalueringspanelet. Hensikten er å få tilbakemeldinger fra studentene og et studentperspektiv på emneportefølje og progresjon i studieprogrammet.

  • Deltagelse i ForVei: Veiledningstjenesten ForVei gir alle studenter en uformell og anonymisert kanal for rapportering av saker som angår utdanning og studiemiljø til studieadministrasjon og ledelse ved fakultetet.

  • MNSU Fakultetets studentorganisasjon: MNSU har jevnlige dialogmøter med dekan, studiedekan og studieleder ved fakultetet (ca. 3-4 ganger pr. semester). Hensikten er å ta opp løpende saker som angår utdanning og studiemiljø, og gir studentene direkte kontakt med ledelsen ved fakultetet.

  • Studieutvalget og ph.d.-programrådet

  • Undervisningsutvalg og programråd: Studentene er representert i instituttenes undervisningsutvalg og programråd.

  • Lokale fagutvalg: Studentene oppretter lokale fagutvalg ved fakultetets institutter som har jevnlig kontakt med studieadministrasjonen og utdanningsleder.

  • Si fra-systemet: UiO har etablert et nettbasert system for tilbakemeldinger fra studenter.

  • Kandidatundersøkelser

Publisert 9. sep. 2022 12:51 - Sist endret 9. sep. 2022 12:51