Periodisk programevaluering

Kravene til periodisk programevaluering er nedfelt i kvalitetssystemet for utdanningsvirksomheten og er felles for alle programmer ved UiO. Denne nettsiden viser fram og forklarer teksten i kvalitetssystemet. 

Frekvens

Innenfor en seksårsperiode skal det foretas en evaluering av helheten i hvert program.

[...]

Periodisk programevaluering skal gjennomføres for alle program. For program på mindre enn 60 studiepoeng kan det gjøres tilpasninger i opplegget. Fakultetet kan evaluere flere program i en felles prosess.

Alle studieprogram skal ha gjennomgått en periodisk programevaluering innenfor en seksårsperiode, men det må ikke nødvendigvis gå akkurat seks år mellom hver gang et bestemt program gjennomgår periodisk programevaluering.

Periodiske programevalueringer for flere program kan gjennomføres samtidig, for eksempel årsenhet, bachelor- og masterprogram innenfor samme fagområde eller alle studieprogrammene på et bestemt nivå ved en enhet.

Siden ph.d.-programmene følger fakultetsorganiseringen og har stor faglig bredde, 
kan evalueringen gjennomføres for en studieretning eller for ph.d.-opplæringen 
ved et institutt.

Også studieprogram på mindre enn 60 studiepoeng skal evalueres, men det kan gjøres tilpasninger i opplegget avhengig av programmets innhold og organisering.

Innhold

Den periodiske programevalueringen består av en egenevaluering og en ekstern evaluering:

  1. Egenevalueringen koordineres av programledelsen og baseres på evalueringsmaterialet som er samlet opp i perioden og annet relevant materiale.
  2. Den eksterne evalueringen gjennomføres av et evalueringspanel og baseres på programledelsens egenevaluering og annet relevant materiale. Programeier sørger for at panelet får tilgang til nødvendig informasjon.

Egenevalueringen gjennomføres først og inngår i kunnskapsgrunnlaget for den eksterne evalueringen. Selv om systembeskrivelsen legger ansvaret for å koordinere egenevalueringen til programledelsen, er det naturlig at programledelsen får støtte fra administrasjonen og ledelsen ved sin enhet, for eksempel til vurderingene av fagmiljøet og opplegget for faglig ledelse.

Kvalitetssystemet bruker ordet "programeier" om enheten som er ansvarlig for et studieprogram. Dette kan være både et fakultet og et institutt, avhengig av hvordan programporteføljen er organisert.

Utgangspunktet er at det skal gjøres en evaluering av helheten i hvert program. Det er lagt til grunn at programledelsen og det eksterne panelet må innom alle temaene for å kunne gjøre en vurdering av helheten. Det er imidlertid opp til programledelsen og panelet hvordan de ulike temaene vektes opp mot hverandre, så lenge man ivaretar helheten.

Innhold i egenevalueringen

Egenevalueringen skal normalt inkludere de følgende temaene:

  • En vurdering av programmets læringsutbytte, faglige innhold, undervisningsformer og vurderingsordninger samt relevans for videre studier og arbeidsliv.
  • En vurdering av programmets læringsmiljø og infrastruktur.
  • En vurdering av programmets internasjonalisering og muligheter for utveksling.
  • En vurdering av om programmets fagmiljø står i forhold til programmets størrelse og faglige innhold og er kompetansemessig stabilt over tid.
  • En vurdering av programmets opplegg for faglig ledelse og av vilkårene for kvalitetssikring og -utvikling av programmet, herunder studentmedvirkning.
  • En kortfattet gjennomgang av øvrige krav i NOKUTs studietilsynsforskrift.

Programeier fastsetter mandat for evalueringen og kan legge til andre fokusområder.

Grunnlagsmaterialet for egenevalueringen kan omfatte blant annet statistikk om opptak og gjennomføring, tilbakemeldinger fra studenter eller ph.d.-kandidater og eventuelt ansatte, evalueringer av emner som er obligatoriske eller som tas av mange på programmet samt møtereferater, oppfølgingspunkter mm. fra ledelsens oppfølging av programmet.

Egenevalueringens vurdering av programmets vurderingsordninger er ledd i oppfølgingen av uh-loven § 3-9 om ekstern evaluering av vurderingen eller vurderingsordningene. Det skal sørge for en jevnlig og helhetlig vurdering av vurderingsopplegget i programmet og bidra til at «studentenes kunnskaper og ferdigheter blir prøvet på en upartisk og faglig betryggende måte».

Programledelsen er ansvarlig for egenevalueringen og innestår for de vurderinger som kommer til uttrykk. Egenevalueringen kan gjerne drøftes i programrådet eller et annet organ med studentrepresentasjon enten i møte eller gjennom skriftlige innspill.

Innhold i den eksterne evalueringen

Den eksterne evalueringen gjennomføres av et evalueringspanel og baseres på programledelsens egenevaluering og annet relevant materiale. Programeier sørger for at panelet får tilgang til nødvendig informasjon.

Evalueringspanelet oppnevnes av programeier og skal ha følgende kompetanse:

  • Panelet skal ha spesialistkompetanse i programmets faglige kjerneområde(r).
  • Panelet skal ha kompetanse fra undervisning og/eller forskningsveiledning.
  • Panelet skal ha minst én deltaker som er student/ph.d.-kandidat.
  • Panelet skal ha minst én deltaker fra arbeids- eller samfunnsliv.

Programeier oppretter et eksternt evalueringspanel, vanligvis etter anbefaling fra programledelsen. Panelet har normalt minst tre medlemmer, og kompetansen deres skal til sammen oppfylle de fastsatte kravene. Den nåværende fakultets-, institutt- eller programledelsen er normalt ikke representert i panelet.

Deltakeren som er student/ph.d.-kandidat bør være en aktiv student/ph.d.-kandidat, enten fra det samme programmet eller fra et annet program ved UiO eller fakultetet. Studentrepresentanter oppnevnes vanligvis i samråd med det respektive student- eller fagutvalget.

Panelets rapport

Evalueringspanelet utarbeider en rapport med vurdering av kvaliteten på programmet og mulighetene for videreutvikling av programmet. Rapporten sendes til programeier og skal gjøres tilgjengelig på UiOs nettsider.

Panelet organiserer selv arbeidet sitt innenfor de rammene programeier har satt. I forbindelse med oppnevningen avklares behov for sekretærbistand til panelet, eller om panelet ønsker å håndtere dette selv.

På bakgrunn av egenevalueringen og annet tilsendt materiale gir panelet en samlet vurdering av programmet sammen med forslag til tiltak som bør gjennomføres for å forbedre programmet.

Oppfølging

Resultatene fra evalueringen følges først og fremst opp av programledelsen med støtte fra fagmiljøet og programeier, men inngår også i den jevnlige videreutviklingen av utdanningsporteføljen.

Rapporten kan danne utgangspunkt for både formell og uformell oppfølging av programledelsen og programeier. Den kan også danne utgangspunkt for vedtak om tiltak for forbedring av programmet eller for forslag om nedleggelse.

Fakultetsvise rutiner

Fakultetene fastsetter rutiner for den konkrete gjennomgangen av periodiske programevalueringer. Studieavdelingen har i samråd med kvalitetsnettverket laget et forslag til opplegg for periodisk programevaluering som kan brukes som utgangspunkt for fakultetenes egne rutiner. Forslaget kan tilpasses fakultetets organisering og programmenes egenart.

Verktøykasse for studentevaluering

Verktøykassen er ment som en hjelp til fagmiljøene i planleggingen og gjennomføringen av studentevalueringer for studieprogram og emner.

Verktøykassen er utarbeidet av universitetspedagoger ved LINK, og ble revidert i 2023. 

Gå til verktøykassen.

 

 

Publisert 1. apr. 2022 11:39 - Sist endret 11. jan. 2024 14:53