Studiekvalitetsseminar 2007

Fagområde for universitetspedagogikk, Pedagogisk forskningsinstitutt og Studieavdelingen gjennomførte et heldagsseminar om evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning 23. april 2007.

Presentasjoner fra seminaret

Bakgrunn

Utgangspunktet for seminaret var at Kvalitetssystemet er implementert, men at det kan være vanskelig for den enkelte vitenskapelig ansatte å se nytteverdien og hvordan et slikt system kan bidra positivt til utvikling av studieplaner og undervisning. Seminaret vil fokusere på hvilke muligheter som finnes for den enkelte ansatte.

Målgruppe

Vitenskapelig ansatte ved UiO.

Mål

Synliggjøre de vitenskapelig ansattes rolle i evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning slik at de både kan bidra aktivt og ha nytte av disse prosessene.

Innhold

Seminaret tok opp flere temaer: kvalitetssikring generelt og i en videre kontekst, eksterne evalueringsprosesser, ulike metoder for studentevaluering av undervisning / alternativer til spørreskjemaevaluering, anvendelse av evalueringsresultater og tilsynssensorfunksjonen.

Innlederne på seminaret har vid erfaring med kvalitetssikring fra ulike perspektiv: fra instituttperspektiv, fra ledelsesperspektiv ved fakultet og rektorat, samt et eksternt perspektiv (NIFU STEP).

Publisert 12. juni 2012 11:17 - Sist endret 12. okt. 2015 10:18