Studiekvalitetsseminar 2011: Hva er god undervisning?

På årets Studiekvalitetsseminar ble det ikke gitt ett, men mange svar på dette spørsmålet. Vi møtte et knippe undervisere som får gode tilbakemeldinger og som bruker ulike metoder i sin undervisning. Powerpoint-presentasjonene er lenket opp til hver undertittel nedenfor.

Målgruppe

Ansatte som underviser eller på annen måte har ansvar for å utvikle kvalitet i undervisningen.
Studenter og andre interesserte er også velkommen.

Pedagogisk basiskompetanse

Seminaret kan sammen med et refleksjonsnotat godkjennes som liten modul i pedagogisk basiskompetanse for vitenskapelig ansatte. Interesserte kan kontakte Fagområdet for universitetspedaogogikk ved koordinator Arne Skodvin for avtale om tema og omfang.

09.45 - 10.00      Kaffe og frukt serveres i personalkantina, 2. etg i GSH

Velkommen!
Doris Jorde, viserektor UiO

En faglig bro over dagens bidragsytere
Arne Skodvin, førsteamanuensis ved Fagområde for universitetspedagogikk

Podcasting på odontologi
Hilde Galtung, førsteamanuensis ved Institutt for oral biologi

Forelesningen er en viktig ressurs for alle som vil lære, men når den er slutt, finnes den ikke lenger. Hilde Galtung podcaser sine forelesninger i tannpleie.  Hvordan gjør hun det og hva oppnår hun? 

 

Forskningsbasert masterutdanning: konsekvenser for undervisningen
Kristin Heggen, studiedekan Medisinsk fakultet
Hedda Grape, tidligere student 

Master i Helsevitenskap fikk i år NOKUTs utdanningskvalitetspris for sitt arbeid med å utvikle en studieordning tett knyttet til forskningsprosessen.  Studiedekan Kristin Heggen forteller sammen med tidligere student Hedda Grape om formålet med omleggingen, konsekvenser for undervisningen og resultater. 

Sosiale medier i undervisningen
Arnt Maasø, førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon

Arnt Maasø fikk Studentparlamentets pris som Årets underviser i 2011. Ved å bruke sosiale medier i undervisningen, har han gitt studentene på bachelorprogrammet i medievitenskap nye arenaer for faglig samarbeid og formidling av sitt arbeid.

11.30 - 12.15      Lunsj serveres i Studentkantinen, 2. etg i GSH

Bruk av "klikkere" i undervisningen: eksempler på studentaktive forelesninger i fysikk
Anders Malthe-Sørensen, professor ved Fysisk institutt og Physics of Geological Processes

Klikkere er fjernkontroller som lar studentene svare på flervalgsspørsmål i forelesningen.Hvordan brukes de og hva er effekten? Under presentasjonen får du både høre det og gjøre det!    

Basisgrupper: en nær professoren-opplevelse!
Knut Kaasen, professor ved Nordisk institutt for sjørett

På master i rettsvitenskap kan det være opp mot 300 studenter på enkelte forelesninger. Etter omleggingen av studieordningen kan studentene også få undervisning i små basisgrupper. Hva er basisgrupper og hvordan fungerer de?

Lansering av UiOs nettside om god undervisning.
Kake, kaffe og cider serveres i Personalkantina, 2. etg i GSH 

Teamarbeid: studentaktiv undervisning i psykologi
Roald Bjørklund, professor ved Psykologisk Institutt

Studentenes medvirkning er en avgjørende komponent på EVU-kursene i organisasjonspsykologi. Studiet er lagt opp slik at studentene øves og prøves i teamarbeid - en ferdighet ettertraktet på arbeidsmarkedet.

Lagbygging og motivasjon – kan vi lære noe av menn i korte bukser?
Erik Thorstvedt, sportskomentator, og tidligere keeper

I 2005 fikk Thorstvedt Medierosen etter å ha trent 16 nerder frem til kamp mot Vålerenga fotball. Hvordan motiverer han til samspill og selvledelse med et slikt utgangspunkt? Thorstvedt forteller muntert om hvordan vi best mulig kan prestere innenfor hvert vårt felt - med de menneskene vi til enhver tid er sammen med.

15.15                  Avslutning

 

Arrangør

Studieavdelingen v/ Anne Grete Grude
Publisert 12. juni 2012 11:17 - Sist endret 12. okt. 2015 10:18