Utdanning i yngrebølgens tid – er universitet og arbeidsliv en god match?

Universitetet i Oslo inviterer til debatt om hvordan vi innretter de nye gradene til beste for kandidatene selv og for framtidens samfunn. Statsråd Tora Aasland møter skarpskodde innledere fra arbeidsgivere, arbeidstakere og UH-sektoren.

Tilbakemeldingene fra arbeidslivet om det nye tredelte gradssystemet fra 2003 er sprikende. Mastergraden er godt kjent, men kunnskapen om hvordan bachelor- og phd-graden kan brukes er svak. Arbeidslivet husker fortsatt gamle dager best og foretrekker kandidater med velkjente grader. Samtidig står Norge foran en yngrebølge som kan gi over 30 000 nye studenter innen 2013. Utdanningene er i stadig utvikling, og UiO trenger dialog med arbeidslivet for å sikre tillit til kandidatene våre.

Hvordan skal vi bygge opp utdanningskapasiteten og videreutvikle studietilbudet? Er arbeidslivet forberedt på å ta imot kandidatene våre? Hva forventer de høyt utdannete av universitet og arbeidsliv? Hvilke forventninger har arbeidslivet til kandidatenes kompetanse? Hvordan skal arbeidslivsrelevans og yrkesretting kombineres med universitetenes rolle som et fristed for debatt, refleksjon og egenutvikling?

Vi ønsker alle hjertelig velkommen!

Program / program i pdf

10.15-10.25

Rektor Ole Petter Ottersen (UiO) ønsker velkommen og innleder

10.25-10.40

Statsråd Tora Aasland: Hvordan skal studentstrømmene styres, og av hvem?

10.40-10.55

Prorektor Inga Bostad (UiO): Ja vi kan – både utdanne og danne Bachelor- og phd-gradene er mindre kjent i jobbsøkersammenheng. Hvor oppdatert er arbeidslivet på de nye gradene og endringene i studietilbudene og strukturen? Dannelse og anvendbarhet er en kraftfull kombinasjon – hvordan skape dialog om retning og felles ansvar for satsing?

10.55-11.05

Mari Mamre, student og universitetsstyrerepresentant ved UiO: Hvor mye betyr arbeidslivsrelevans for studentenes valg av studium?

11.05-11.15

Pause

11.15-11.30

Anders Folkestad, leder i Utdanningsforbundet: Individuelle valg, institusjonelle valg og samfunnsbehov Står de utdanningssøkendes ønsker for utdanningsvalg, karriereplaner, jobbinnhold og selvrealisering i motsetning til arbeidslivets og samfunnets behov? Hvordan kan institusjonene, arbeidslivet og myndighetene sammen bidra til at den riktige kompetansen skal være tilgjengelig i framtiden?

11.30-11.45

Siri Røine, personaldirektør i staten: Et modig arbeidsliv gir modige kandidater – sett fra offentlig arbeidsliv Å rekruttere for framtiden betyr å forstå, utnytte og utvikle kunnskap hos både unge og eldre arbeidstakere. Hvordan kan universitetsutdanninger bidra? Hvilke krav til nyskaping, endringsvilje og åpenhet stilles til arbeidsliv og høyere utdanning for å få riktige kandidater til dagens og framtidens oppgaver?

11.45-12.00

Shahzad Rana, Microsoft Norge og gründer: Et modig arbeidsliv gir modige kandidater – sett fra privat næringsliv Å rekruttere for framtiden betyr å forstå, utnytte og utvikle kunnskap hos både unge og eldre arbeidstakere. Hvordan kan universitetsutdanninger bidra? Hvilke krav til nyskaping, endringsvilje og åpenhet stilles til arbeidsliv og høyere utdanning for å få riktige kandidater til dagens og framtidens oppgaver?

12.00-12.30

Utfordringer fra salen og kommentarer fra innlederne

 

Publisert 12. juni 2012 14:34 - Sist endret 12. okt. 2015 10:18