Bestilling

I følge UiOs systembeskrivelse for kvalitetssystemet, skal det gjennomføres en programevaluering innenfor en seksårsperiode. IPED setter i gang med evaluering av masterprogrammet i pedagogikk (og tilknyttede studieretninger) høsten 2021, to år etter det reviderte programmet ble lansert, fordi vi mener det er viktig for videreutviklingen av studietilbudet.

Egenevalueringen skal gjennomføres for hver studieretning. Nivåkoordinatoren baserer egenevalueringen på gjennomførte emneevalueringer, annen relevant informasjon og drøftinger med fagmiljøet og studiekonsulenten (eventuelt også studenter). Nivåkoordinatorene skriver rapporten og får 30 timer for arbeidet.

Formålet med evalueringen er å vurdere kvaliteten på programmet og gi et best mulig grunnlag for videreutvikling av programmet. 
 

Egenevalueringen skal vurdere følgende

  • Helhet og sammenheng i studieprogrammet
    • Sammensetning av emner, dekker emnene programmets læringsmål? Er det sammenheng mellom emnene i studieretningen?
    • I hvilken grad undervisnings- og vurderingsformene for emner i programmet supplerer hverandre og støtter opp under programmets læringsmål?
    • Sammenhengen mellom fordypningen på bachelor og studieretningen på master. 
    • Rekruttering til de ulike studieretningene ved IPED.
  • Hvorvidt fagmiljøet tilknyttet studietilbudet har en størrelse som står i forhold til antall studenter og studiets egenart, er kompetansemessig stabilt over tid og har en sammensetning som dekker de fag og emner som inngår i studietilbudet.
  • Arbeidslivsrelevans (relevans for videre studier og/eller arbeidsliv)
  • Internasjonalisering (ivaretar utvekslingstilbudet faglig relevans for studieretningen og er nivå-, omfangsmessig tilpasset? Eller er det behov for å jobbe videre med tilbudet?)
  • PED4011 - Metodeemnet
    • Hvordan passer emnet inn i programstrukturen (strukturelt og innholdsmessig)?
  • Gjennomføring av masteroppgaven (forberede studenter, veiledning, oppfølging, sensur)
    • Sett opp mot studieretningens læringsmål
    • Studentenes valg av tema for masteroppgaven sett opp mot studieretningens emner (faglig innhold)
    • Emneevaluering (hvordan evalueringen kan gjennomføres løpende, som beskrevet i Systembeskrivelsen)

Grunnlagsmateriale
For den gjeldende studieordningen med oppstart høsten 2019.

  • Program-, emne- og læringsutbyttebeskrivelser
  • Emneevalueringer fra og med høst 2019 i den gjeldende studieordningen
  • Statistikk
    • Søkertall
    • Kjønn
    • Karakter på masteroppgaven
    • Tittel på masteroppgaver (innlevert våren 2021)
    • Masteropptak - snitt
    • Oppnådd bachelorgrad - lærested
    • Gjennomføringsgrad
    • Karakterstatistikk
  • Praksisundersøkelsen (annen relevant informasjon, som for eksempel informasjon om ekskursjoner eller samarbeid med andre eksterne samarbeidspartnere)
  • Karriereintervju og praksisintervju
  • Oppsummering av PULS-undersøkelser

Egenevalueringen skal være på maksimalt 7 sider pr. studieretning. Spesifikke ønsker om endringer bør inngå i evalueringen. Ved praktiske spørsmål, ta kontakt med Esra Boncuk.

Frist: 28. februar 2022

Egenevalueringene skal brukes til en overordet oppsummering som skrives av undervisningsleder Line Wittek og studieadministrasjonen. Oppsummeringen skal også inneholde en rapport fra samtaler med studentrepresentanter. Samtalen skal omhandle en vurdering av studieretningen som helhet, inkludert læringsmiljø og programtilhørighet. Videre i prosessen skal masterprogrammet og tilhørende studieretninger, vurderes av et eksternt evalueringspanel. Den generelle oppsummeringen, sammen med blant annet nivåkoordinatrenes egenevaluering, gis til et eksternt evalueringspanel da vi har kommet så langt i prosessen. 

Med vennlig hilsen,
Anne Line Wittek, Yngvild Dahl og Esra Boncuk

Publisert 20. sep. 2021 10:44 - Sist endret 21. sep. 2021 12:54