Bestilling og formål - Periodisk programevaluering av masterprogrammet i pedagogikk

I løpet av høstsemesteret 2021 og deler av vårsemesteret 2022 har institutt for pedagogikk (IPED) gjennomført en internevaluering av masterprogrammet i pedagogikk. Evalueringen er i tråd med Universitetet i Oslos (UiO) systembeskrivelse for kvalitetssystemet og ble gjennomført to år etter at en revidert versjon av programmet ble lansert. Instituttet velger å gjennomføre evalueringen nå fordi vi mener det er viktig for videreutviklingen av studietilbudet.

Det oppnevnte eksterne panelet skal gjennomføre denne programevalueringen ved å ta for seg masterprogrammet som helhet, samt evaluere hver studieretning. Formålet med evalueringen er å vurdere kvaliteten på programmet og gi et best mulig grunnlag for videreutvikling av programmet. Instituttet sørger for at panelet får relevant grunnlagsmateriale, blant annet rapport fra den nylig gjennomført internevaluering.

Evalueringen i sin helhet bør inneholde

  • Helhet og sammenheng i studieprogrammet
    • Sammensetning av emner, dekker emnene programmets læringsmål? Er det sammenheng mellom emnene i studieretningen?
    • I hvilken grad undervisnings- og vurderingsformene for emner i programmet supplerer hverandre og støtter opp under programmets læringsmål?
    • Sammenhengen mellom fordypningen på bachelor og studieretningen på master. 
    • Rekruttering til de ulike studieretningene ved IPED.
  • Hvorvidt fagmiljøet tilknyttet studietilbudet har en størrelse som står i forhold til antall studenter og studiets egenart, er kompetansemessig stabilt over tid og har en sammensetning som dekker de fag og emner som inngår i studietilbudet.
  • Arbeidslivsrelevans (relevans for videre studier og/eller arbeidsliv)
  • Internasjonalisering (ivaretar utvekslingstilbudet faglig relevans for studieretningen og er nivå-, omfangsmessig tilpasset? Eller er det behov for å jobbe videre med tilbudet?)
  • PED4011 - Metodeemnet
    • Hvordan passer emnet inn i programstrukturen (strukturelt og innholdsmessig)?
  • Gjennomføring av masteroppgaven (forberede studenter, veiledning, oppfølging, sensur)
    • Sett opp mot studieretningens læringsmål
    • Studentenes valg av tema for masteroppgaven sett opp mot studieretningens emner (faglig innhold)
    • Emneevaluering (hvordan evalueringen kan gjennomføres løpende, som beskrevet i Systembeskrivelsen)

Grunnlagsmateriale
For den gjeldende studieordningen med oppstart høsten 2019.

  • Program-, emne- og læringsutbyttebeskrivelser
  • Emneevalueringer fra og med høst 2019 i den gjeldende studieordningen
  • Statistikk
    • Søkertall
    • Kjønn
    • Karakter på masteroppgaven
    • Tittel på masteroppgaver (innlevert våren 2021)
    • Masteropptak - snitt
    • Oppnådd bachelorgrad - lærested
    • Gjennomføringsgrad
    • Karakterstatistikk
  • Praksisundersøkelsen (annen relevant informasjon, som for eksempel informasjon om ekskursjoner eller samarbeid med andre eksterne samarbeidspartnere)
  • Karriereintervju og praksisintervju
  • Oppsummering av PULS-undersøkelser

Panelet utarbeider en kortfattet og konkret rapport på 10 sider. Rapporten utdypes i en presentasjon for Programrådet og andre interesserte ved instituttet, dato for presentasjon kommer vi tilbake til.

Ved praktiske spørsmål, ta kontakt med Esra Boncuk.

Frist: september 2022

Med vennlig hilsen,
Anne Line Wittek, Yngvild Dahl og Esra Boncuk
 

Publisert 4. apr. 2022 10:02 - Sist endret 27. apr. 2022 12:17