English version of this page

Studiekvalitet ved IPED

Universitetsstyret har vedtatt at alle emner og programmer skal ha et kvalitetssystem for utdanningsvirksomheten som skaper og sikrer høy kvalitet på det aktuelle studietilbudet. Kvalitetssystemet skal bidra til at målene for utdannings­virksomheten og læringsmiljøet realiseres.

Tre studenter sitter rundt et bord, underviser snakker med dem, gruppearbeid

I tillegg til drift av studiene, foregår kvalitetssikringsarbeidet ved IPED i form av emneevalueringer hver gang emnet tilbys, programevalueringer og arbeid med oppfølging av innhentede tilbakemeldinger.

Undervisningsleder, administrativ studieleder og studieadministrativt ansvarlig for kvalitetssikring ved IPED samarbeider tett for å holde studiekvalitet på dagsordenen.

Roller og ansvar i kvalitetssystemet

Utover UV-fakultetets egne rutiner for kvalitetsarbeid har IPED på denne nettsiden en lokal oversikt over vår fordeling av roller og ansvar i kvalitetssystemet. I tillegg har IPED en utfyllende oversikt over organ og instanser som er del av ledelsen og styring av instituttet.

Instituttleder

I tilknytning til studiekvalitetsarbeidet, har fakultetet beskrevet instituttleders ansvar slik.

Undervisningsleder

Utover det UiOs systembeskrivelse skriver om utdanningsleders rolle, har IPED beskrevet rollen slik.

Programrådet

Utover fakultetets beskrivelse av programrådet, behandler programrådet for studier ved IPED de faglige rammene, viktige prioriteringene og opplegg for kvalitetssikring og utvikling av programmene. Programrådet har det overordnede ansvaret for kvaliteten på programmene og har som fast post å gjennomgå de periodiske evalueringene fra de aktuelle emnene.

Programlederrollen, slik den er beskrevet i systembeskrivelsen, er ved IPED fordelt mellom undervisningsleder og nivåkoordinator.

Nivåkoordinator - master

IPED beskriver nivåkoordinators rolle og ansvar slik. Ved IPED har nivåkoordinator en viktig rolle i arbeid med programevalueringer. Undervisningsleder leder evalueringsarbeidet og involverer nivåkoordinator i prosessen.

Programlederrollen slik den er beskrevet i systembeskrivelsen, er ved IPED fordelt mellom undervisningsleder og nivåkoordinator.

Emneansvarlig

Utover punktene i UiOs systembeskrivelse, har IPED beskrevet emneansvarliges rolle i kvalitetssikring av studietilbudet slik.

Studieadministrasjonen

Studieadministrativt ansvarlig for kvalitetssikring ved IPED har en viktig rolle i den praktiske gjennomføringen av kvalitetsarbeid og tilrettelegger for samarbeid. Instituttet har utpekt en person i studieadministrasjon med ansvar for kvalitetssikring av studiene. Vedkommende samarbeider tett med undervisningsleder og studieleder.

Studieadministrativt ansvarlig for kvalitetssikring har en viktig koordinerende funksjon i gjennomføring og oppfølging av emne- og programevalueringer.

Etter gjennomgang av emneevalueringer i programrådet, leser studiekonsulentene disse og bistår emneansvarlige med nødvendige endringer i tråd med gjeldende rutiner og frister.

Alle emneevalueringer tilgjengeliggjøres for studentene som har deltatt. Oppsummeringene legges ut i UVs lokale webløsning, slik at evalueringene er lett tilgjengelige for studenter, søkere, emneansvarlige og andre interessenter.

Studentrepresentant

IPED har studentrepresentanter i følgende fora

  • Valgstyret
  • Programrådet
  • Instituttstyret
  • Opptakskomiteer

I tillegg, har Fagutvalget jevnlige møter med instituttledelsen.

Hensikten er å fremme studenters medbestemmelse.

Gjennomføring

I et utvidet møte i studieutvalget tas kvalitetsarbeidet opp som eget tema. Undervisningsleder ved IPED deltar i møtet og informerer om vårt arbeid med kvalitetssikring av vårt studietilbud, hvilke grep som er gjort og planer fremover.

Emneevaluering

Formålet med evalueringen er å la studentene komme med tilbakemeldinger om emneinformasjon, undervisningsaktiviteter og læringsprosesser og å vurdere behovet for justeringer underveis i emnet. I tråd med UiOs kvalitetssystem, er emneansvarlig ansvarlig for å følge opp tilbakemeldingene som kommer frem i evalueringene. Emneansvarlige må tilpasse tidspunkt for evalueringen slik at løpende dialog og tilbakemeldinger underveis muliggjøres.

Alle emneevalueringer skal oppsummeres i et kort dokument som sendes til undervisningsleder til en gitt frist. Oppsummeringen skal også deles med studentene. 

Uios system krever at oppsummeringen av evalueringen skal deles med studentene som har bidratt i evalueringene. Det kan gjøres på ulike måter, avhengig av oppsummeringens innhold. UV har en nettside for publisering av oppsummeringer (som blir lenket opp fra emnets nettside).  Ved behov kan teksten redigeres før den gjøres tilgjengelig for studentene. Administrasjonen følger opp publisering av oppsummeringene.

Dersom oppsummeringen i sin helhet ikke kan publiseres på nett, er det også mulighet for å legge til tilpasset tekst for nettpublisering. Administrasjonen følger opp publisering av oppsummeringene.

Se interne UiO-nettsider om emneevaluering og verktøykasse for studentevaluering

Eksempel på spørsmål til studentevaluering brukt på IPED

Forslag til gjennomføring av emneevalueringer

  • Forberedelse
    • Første forelesning: Forbered studentene på å ta ansvar for egen læring ved bl.a. evaluering og tilbakemeldinger på undervisningen. Å evaluere emner hvert semester er nytt for studentene!
  • Sikre dialog og tilbakemelding underveis
  • Behov for flere stoppunkt?
    • Vurder om det er behov for å ta flere stoppunkt (samtaler, evalueringer, forventningsavklaringer) underveis i semesteret. Har studentrepresentantene noe å melde tilbake på vegne av kullet?
  • Tema for evalueringen
    • Vurdering av sammenhengen mellom emnets læringsutbytte og undervisningsformer og -organisering. Læringsmiljø, arbeidsinnsats, aktivisering og emneansvarligs egne refleksjoner.
  • Kortfattet oppsummering
    • Emneansvarlig skriver en kortfattet oppsummering på ca.1 side. Administrativ kontaktperson informerer om frist. Se IPEDs internside for emnestatistikk eller Tableau hvis du ønsker statistikk over resultatene på emnet.
  • Til slutt
    • Oppsummeringen gjennomgås av Programrådet. Deretter publiseres den normalt på UVs samleside for emneevalueringer. Endringer følges opp av emneansvarlig. Saker som dreier seg om kvalitetssvikt eller andre typer klager tas videre til ledelsesnivå hvis de ikke kan løses av emneansvarlig eller nivåkoordinator. Studenter kan ta opp spørsmål om oppsummeringen gjennom Fagutvalgets jevnlige møter med instituttledelsen.

Programevaluering

Innenfor en seksårsperiode skal det foretas en evaluering av helheten i hvert program. IPED sikter etter å sette i gang med evalueringsarbeidet fire år etter forrige evaluering slik at evalueringen ferdigstilles innen seks år.
Under er en oversikt over ferdigstilte, pågående og fremtidige programevalueringer.

Bachelor i pedagogikk Master i pedagogikk Master in Education
2021 2022 2025 - 2027
2025 - 2027 2026 - 2028  
2031 - 2033 2032 - 2034  

Se interne UiO-nettsider om programevaluering.

Gjennomførte programevalueringer

Bachelor i pedagogikk: 2006 (selvevaluering), 2007 (ekstern evaluering), 2011, 2020 (egenevaluering)

Master i pedagogikk 2020-2022