Rutiner og prosedyrer for håndtering av innkomne saker fra studenter i Si fra-systemet.
Grunnprinsipper for håndtering av læringsmiljøsaker
- Sakene skal søkes løst til beste for studentene og læringsmiljøet som helhet
- Sakene skal behandles uten ugrunnet opphold, jf Forvaltningsloven.
- Sakene skal søkes løst i linjen og på riktig nivå i organisasjonen.
- Involverte studenter skal så langt det er mulig ut fra sakens karakter holdes orientert om saksbehandlingen og dens utfall.
- Studenter som er part i alvorlige saker skal følges opp under og etter at saken avsluttes.
- Studenter skal ikke oppleve negative konsekvenser som følge av å ha sagt ifra om forhold ved læringsmiljøet.
- Alle varslingssaker (skriftlige, muntlige og anonyme) skal kanaliseres til fakultetets Si fra-mottak.
- Alle enheter (fakultet, institutt) skal ha en fast kontaktperson for oppfølging av læringsmiljøsaker.
- Ansatte skal kjenne til Si fra-systemet slik at studenthenvendelser om læringsmiljøet kanaliseres riktig.
Varsling |
Klage |
Ros |
Prosedyrer for Si fra-mottaket
Andre veiledere og retningslinjer
- Trakassering (informasjon og veileder)
- Advarsel, bortvisning og utestenging (veileder)
- Retningslinjer for konflikthåndtering
- Vanskelige situasjoner i møte med studenter (truende eller avvikende adferd)
- Prosedyre for håndtering av HMS-avvik (alle avvik, ulykker og nestenulykker)
- Student i krise (når studenten kan trenge psykososial oppfølging)
- Når en student dør (rutiner og veileder)
- Frigangsavtaler for innsatte studenter
- Bruk av bønnerom under eksamen
- Fritak fra undervisning/utsatt eksamen grunnet helligdager (helligdagskalender)
- Studenters bruk av religiøse hodeplagg