Systemeier og universell utforming

Systemeier har ansvaret for at IKT-løsningen oppfyller kravene til universell utforming. Ett av disse kravene er å ha en tilgjengelighetserklæring og tilbakemeldingsfunksjon fra 1. februar 2023.

Hvilke tjenester må være universelt utformet?

  • IKT-løsninger (nettsted, apper og automater) som brukes i undervisning eller til informasjonsformidling.
  • Fra 1. februar 2023 gjelder det også nye intranett og ekstranett.
  • Det gjøres ikke forskjell om løsningen er åpen eller lukket/tilgangsbegrenset.
  • Vi har ansvar for IKT-løsninger vi tilgjengeliggjør, også hvis den leveres av en tredjepart.

Hvem har ansvar for hva?

For lokale IKT-løsninger på ditt fakultet, institutt eller avdeling, er det systemeier som har ansvaret for at løsningen møter tekniske krav om universell utforming. For de største IKT-løsningene, som nettsidene uio.no og Canvas, har UiO sentralt ansvar for dette.

De som publiserer innhold skal sørge for at innholdet de publiserer er universelt utformet.

Systemeier sitt uu-ansvar

Få løsningen testet

Når bør løsningen testes?

IKT-løsninger bør testes og feil rettes før den tas i bruk.

  • Nye løsninger bør testes før de tas i bruk, både anskaffelser og egenutviklede. Anskaffelser stiller krav til universell utforming og du bør påse at dette er med i avtalen med leverandøren.
  • Større endringer eller nye funksjoner bør testes.

Test IKT-løsningen

Som systemeier har du ansvar for at løsningen blir testet. Om du gjør det selv eller får noen andre til å teste er opp til deg. 

Hva gjør du når uu-krav ikke er oppfylt?

Når en feil er avdekket må du be leverandør/utvikler om å utbedre feilen i rimelig tid. Hvis det er feil i innholdet må det utbedres i samarbeid med brukerne/fakultetene.

Tilgjengelighetserklæring

En tilgjengelighetserklæring viser status for universell utforming på ditt nettsted eller app. Den lages ved å teste løsningen mot uu-kravene og legge inn resultatene i tilgjengelighetserklæringen. Den må fylles ut på uustatus.no og skal oppdateres minst en gang i året. For apper er det ikke krav om tilgjengelighetserklæring innen 1. februar 2023.

Om du er ansvarlig for en IT-tjeneste du tror trenger en tilgjengelighetserklæring, kan du i første omgang fylle ut dette skjemaet om tilgjengelighetserklæring. Om tjenesten din krever dette vil uu-teamet ta kontakt med deg og veilede deg videre.

Kontinuerlig arbeid med uu

Det er et kontinuerlig arbeid å sikre at IKT-løsningen og innholdet er universelt utformet:

  • Tilgjengelighetserklæringen skal oppdateres minst en gang i året.
  • Teste vesentlige endringer eller nye funksjoner.
  • Hvis noe er feil må det utbedres innen rimelig tid og følges opp med leverandør, utvikler eller innholdsprodusent.
  • Gi god informasjon til de som publiserer innhold om hvordan de gjør innholdet universelt utformet.

Ved å få uu inn i det daglige arbeidet vil løsningen bli bedre og jobben med tilgjengelighetserklæring mindre for hver gang.

Ta kontakt

Lurer du på noe om universell utforming, tilgjengelighetserklæring eller ønsker veiledning til uu-arbeidet? Ta kontakt på uu-kontakt@usit.uio.no.

Publisert 17. juni 2022 13:46 - Sist endret 24. juni 2024 15:42