Hvilke tjenester må være universelt utformet?
- IKT-løsninger (nettsted, apper og automater) som brukes i undervisning eller til informasjonsformidling.
- Fra 1. februar 2023 gjelder det også nye intranett og ekstranett.
- Det gjøres ikke forskjell om løsningen er åpen eller lukket/tilgangsbegrenset.
- Vi har ansvar for IKT-løsninger vi tilgjengeliggjør, også hvis den leveres av en tredjepart.
Hvem har ansvar for hva?
For lokale IKT-løsninger på ditt fakultet, institutt eller avdeling, er det systemeier som har ansvaret for at løsningen møter tekniske krav om universell utforming. For de største IKT-løsningene, som nettsidene uio.no og Canvas, har UiO sentralt ansvar for dette.
De som publiserer innhold skal sørge for at innholdet de publiserer er universelt utformet.
Systemeier sitt uu-ansvar
Få løsningen testet
Når bør løsningen testes?
IKT-løsninger bør testes og feil rettes før den tas i bruk.
- Nye løsninger bør testes før de tas i bruk, både anskaffelser og egenutviklede. Anskaffelser stiller krav til universell utforming og du bør påse at dette er med i avtalen med leverandøren.
- Større endringer eller nye funksjoner bør testes.
Test IKT-løsningen
Som systemeier har du ansvar for at løsningen blir testet. Om du gjør det selv eller får noen andre til å teste er opp til deg.
- Tips og verktøy for testing på egenhånd.
- Få hjelp av uu-teamet ved å ta kontakt på uu-kontakt@usit.uio.no.
Hva gjør du når uu-krav ikke er oppfylt?
Når en feil er avdekket må du be leverandør/utvikler om å utbedre feilen i rimelig tid. Hvis det er feil i innholdet må det utbedres i samarbeid med brukerne/fakultetene.
Tilgjengelighetserklæring
En tilgjengelighetserklæring viser status for universell utforming på ditt nettsted eller app. Den lages ved å teste løsningen mot uu-kravene og legge inn resultatene i tilgjengelighetserklæringen. Den må fylles ut på uustatus.no og skal oppdateres minst en gang i året. For apper er det ikke krav om tilgjengelighetserklæring innen 1. februar 2023.
Om du er ansvarlig for en IT-tjeneste du tror trenger en tilgjengelighetserklæring, kan du i første omgang fylle ut dette skjemaet om tilgjengelighetserklæring. Om tjenesten din krever dette vil uu-teamet ta kontakt med deg og veilede deg videre.
Kontinuerlig arbeid med uu
Det er et kontinuerlig arbeid å sikre at IKT-løsningen og innholdet er universelt utformet:
- Tilgjengelighetserklæringen skal oppdateres minst en gang i året.
- Teste vesentlige endringer eller nye funksjoner.
- Hvis noe er feil må det utbedres innen rimelig tid og følges opp med leverandør, utvikler eller innholdsprodusent.
- Gi god informasjon til de som publiserer innhold om hvordan de gjør innholdet universelt utformet.
Ved å få uu inn i det daglige arbeidet vil løsningen bli bedre og jobben med tilgjengelighetserklæring mindre for hver gang.
Ta kontakt
Lurer du på noe om universell utforming, tilgjengelighetserklæring eller ønsker veiledning til uu-arbeidet? Ta kontakt på uu-kontakt@usit.uio.no.