Renhold

Internhusleien dekker regelmessig renhold og periodisk renhold slik det er beskrevet her. Renholdstjenester utover dette kan bestilles for brukers regning.

Standard servicenivå

Alt renhold utføres i tråd med UiOs kvalitetsmål. Det vil si at etter utført renhold skal inventar, gulv og vegger ha jevne, vedlikeholdte overflater uten smuss, flekker og søl. Det benyttes miljøvennlige kjemikalier og renholdsutstyr og -maskiner som ikke skader overflatene. 

Fylle på håndsprit i dispenserne ved inngangspartiene.

Arbeidsoppgavene utføres i arbeidstiden, mandag – fredag kl. 07.00 til 14.30.

Arealtype Fast regelmessig renhold*
Cellekontorer 1 gang per uke.
Kontorlandskap 2 ganger per uke.
Møterom 2 ganger per uke. Tilsyn 3 ganger per uke.
Undervisningsrom og biblioteksarealer

2 ganger per uke. Daglig tilsyn.

Biblioteket i Georg Sverdrups hus  Daglig.
Inngangspartier, resepsjoner,  tilknyttede gangarealer med høy bruk Daglig.
Fellesarealer (utenom inngangspartier), heiser, trapper 2 ganger per uke.
Toaletter, garderober og dusjer Daglig. Tilsyn ved behov.
Våte laboratorier 2 ganger per uke.
Utstillingsarealer ved museene Minimum 2 ganger per uke(behovstilpasset og økes i perioder med høye besøkstall).
Lager, arkiv, magasin 1-2 ganger per år.
Studentkjellere Iht. egen spesifikasjon
Pasientarealer Iht. egen spesifikasjon

*Utfyllende oversikt over renholdsfrekvenser henger i korridorene i hver etasje i hvert bygg.

Bygninger med renhold i helg

Bygning Når Spesifikasjon
Chateau Neuf Lørdag  Søndag på bestilling
Domus Juridica Lørdag Første etasje
Georg Sverdrups hus Lørdag  
Idrettsbygninger Lørdag  
Kulturhistorisk museum: Historisk museum   Kun inngangsparti og toaletter
Kulturhistorisk museum: Vikingskipshuset (stengt)   Utstillinger og toaletter
Naturhistorisk museum: Klimahuset Lørdag og søndag  
Naturhistorisk museum: Publikumstoaletter    
Naturhistorisk museum: Robert Colletts hus   Kun inngangsparti og toaletter
Naturhistorisk museum: W.C. Brøggers hus  

Kun inngangparti og toaletter

Følgende inngår i regelmessig renhold

Regelmessig renhold er renhold som utføres ofte, for eksempel rengjøring av gulv og støvtørking av flater. Det benyttes tørre/fuktige metoder (microfiber).

  • Fast regelmessig renhold: Rengjøring av gulv og støvtørking av ryddede flater som bord, pult, stoler og hyller, samt tavler i undervisningsrom.
  • Regelmessig renhold etter vurdering: Bord- og stolben, hyller, skap, reoler,  dører, terskler, karmer, listverk, inngangsdører, skillevegger og glassvegger.

På toaletter, i garderober og i dusjer:

  • Regelmessig renhold omfatter rengjøring av gulv, støvtørking og flekkfjerning.
  • Regelmessig renhold etter vurdering omfatter sanitærutstyr (toalett/servant), papir- og såpedispensere og påfyll av disse, speil, vegger, dusjer, dører, terskler, karmer, listverk og tømming av avfallsbeholdere.

På tekjøkken/minikjøkken:

  • Regelmessig renhold omfatter rengjøring av gulv, støvtørking og flekkfjerning.
  • Regelmessig renhold etter vurdering omfatter kjøkkenbenk og servant, skapdører og skuffefronter, utvendig vask av kjøleskap og mikrobølgeovn, papir- og såpedispensere og påfyll av disse, tømming av avfallsbeholdere.

Tilsyn innebærer at en del arealer blir besøkt av renholder etter plan for å vurdere om det er behov for renhold.

    Følgende inngår i periodisk renhold

    Periodisk renhold er renhold som gjøres med fast frekvens, men ikke så ofte, for eksempel vindusvask hvert år og gardinvask hvert fjerde/femte år. EA vil alltid varsle bruker i forkant av periodisk renhold og gi beskjed om hvilke forberedelser som må gjøres. 

    • Periodisk renhold foretas fortrinnsvis i stille perioder (f.eks. sommerferie, påske, jul).
    • Utvendig og innvendig vinduspuss.
    • Puss av innvendige glassdører- og vegger.
    • Rengjøring av innvendige persienner.
    • Boning/voksing av gulv.
    • Støvtørking av kunst og bilder.
    • Rens av møbler og tepper.
    • Rens/vask av UiOs gardiner. Disse fases gradvis ut og erstattes med innvendig solavskjerming som lameller og rullegardiner.
    • Rengjøring av dusj, garderober og rørføringer.
    • Rengjøring av SiO-kjøkken.
    • Rengjøring av utepersienner etter vurdering.
    • Rens av ventilasjonsåpninger.

    Følgende inngår ikke

    • Rengjøring i forbindelse med arrangementer.
    • Fjerning av flekker som ikke lar seg fjerne ved vanlig renhold (f.eks. sot- eller varmeskade fra ovn, falmer etter vannskade, flekker som skyldes sopp/råte, gamle flekker på tepper).
    • Rengjøring av museumsgjenstander eller utstillingsmontrene i museene.
    • Rydding av bestikk, tallerkener og kopper.
    • Innvendig renhold av kjøleskap, skuffer, skap og mikrobølgeovn.
    • Vanning av planter.
    • Tømming av returpapiresker (miljøesker).
    • Rengjøring/støvsuging av private møbler, tepper, gardiner osv. Gardiner fases gradvis ut og erstattes med innvendig solavskjerming så som lameller, rullegardiner.
    • Reparasjoner av innvendig solavskjerming innkjøpt privat eller av enhetene.
    • Rengjøring av datautstyr, digitalt utstyr, bøker og telefon.
    • Rengjøring, støvsuging og rensing av løse puter (i auditorier, konferanserom, museene).
    • Rengjøring av dyrestaller.
    • Påfyll av såpe og håndtørkepapir i laboratorier og klinikksaler. 

    Brukers ansvar 

    • Rydde og frigjøre arealer (skrivebord, pulter, gulv, vinduskarmer) i forkant av rengjøringen.
    • Avfallsbøtter for blandet avfall skal ikke benyttes ved UiO.
    • Benytte sorteringsstasjoner for mat, restavfall, plastikk, glass, metall og papir.
    • Kun ha returpapiresker (miljøesker) på kontorene. Bruker tømmer disse i grønn container.
    • Dekke til utstyr og rydde arealer i i forkant av varslet periodisk rengjøring.
    • Sørge for at det ikke klistres reklame og informasjonsplakater på dører, vegger og vinduer, for eksempel på innsiden av toalettdører.
    • Betale for ekstra renhold ved arrangementer.

    Meld fra om skader, mangler og behov

    Meld inn behov som gjelder daglig drift renhold, uteområder, avfall, intern flytting, budtjenester eller annet driftsarbeid.

    Informasjon fra Eiendomsavdelingen

    Lurer du på hvorfor det bråker?
    Se oversikt over pågående og planlagt arbeider.