Så enkelt blir du sikrere digitalt

I oktober setter IT-avdelingen sikkerhet på agendaen med syv enkle tips alle ansatte og studenter bør følge. - Sammen kan vi enkelt redusere hacking, sier IT-direktør Gard Thomassen.

Et keyboard med hengelås illustrerer viktigheten av digitale sikkerhetsrutiner

- Oktober er nasjonal sikkerhetsmåned i hele Europa, derfor retter vi oppmerksomheten mot sikkerhetstipsene nå. Men alle rådene gjelder hele året, sier Thomassen.

IT-avdelingen har opprettet en egen nettside til sikkerhetskampanjen, og benytter infoskjermer, møter og sosiale medier for å nå flest mulig. Målet er at både ansatte og studenter setter seg inn i de syv tipsene for bedre digital sikkerhet.

Slik blir du sikrere digitalt

1. Sjekk lenker før du klikker
    Er det riktig nettsted og avsender?

2. Bruk aldri det samme passordet på flere steder

3. Takk ja til automatiske oppdateringer
    Disse løser ofte sikkerhetsproblemer!

4. Lagre dokumenter riktig sted
    - Husk at som student får du gratis skylagring i OneDrive
    - Sjekk hvordan du skal lagre hvis du er ansatt.

5. Gi ikke fra deg personlig informasjon på e-post
    Det vil si passord, fødselsnummer, kortinformasjon eller helseopplysninger.

6. Ikke installer flere apper og programmer enn nødvendig
    Vær oppmerksom på hvilken data du deler med appen.

7. Gå ikke fra PC og telefon på steder med mye folk
    Lær deg snarveien for å låse PC-en/MAC-en raskt: Windows-knapp + L på Windows, eller Ctrl + Cmd + Q på Mac.

Her kan du lese mer om IT-sikkerhet

La det bli en vane

IT-direktøren oppfordrer alle ansatte til å gjøre seg kjent med sikkerhetstipsene og gjøre dem til en vane.

- Hvis vi alle følger disse rådene, ikke bare i oktober, men daglig gjennom året, unngår vi hacking, tyveri og digital manipulering. Slike hendelser er belastende for de berørte, men også for våre kolleger og for UiO som universitet, sier IT-direktøren.

Publisert 11. okt. 2023 11:25 - Sist endret 11. okt. 2023 14:53