Ryddedag!

Årets ryddedag er her!

Jula nærmer seg, og når årets rundvask i heimen planlegges så slår vi til med ryddedag på jobben også. Alle underavdelinger og noen seksjoner har en ryddegeneral og du vil få beskjed om spesielt opplegg for din seksjon/underavdeling eller annen ryddig ut over eget kontor. Hvem ryddegeneralene er, får du beskjed om når dagen nærmere seg.

  • Når ryddedagen er over, blir det enkel servering. Matpåmelding (pizza) her

Hva er ryddedagen?

Vi setter av tid fra klokken 12 og utover til å rydde, rett og slett. Det er triveligere og lettere å konsentrere seg hvis vi har det ryddig rundt oss. Hvis du har mye lagret på kontoret, for eksempel bunker med papir og magasiner, maskiner og skjermer som ikke er i bruk, tomflasker, tallerkener og kaffekopper og annet, ja da har det følger:

  • Det samler seg støv og luftkvaliteten blir dårligere.
  • Det blir vanskelig for renholderne å holde rent.
  • Det er ikke særlig trivelig.
  • Du mangler plass til det du faktisk trenger å ha på kontoret.
  • Insekter og andre uønskede livsformer får bedre forhold enn vi ønsker. Vi har tidligere hatt sølvkre på bygget, og vi vil ikke at de skal komme tilbake.

Vi har også en del fellesarealer og rom som blir brukt som lager, som trenger å bli ryddet. For å bidra til dette, melder du deg til nærmeste leder, eller tar fatt på egen hånd. 

Hvordan rydder jeg?

Det er bare å begynne med å organisere, flytte til riktig sted og også kaste. Har du ikke arbeidssted på KNH, får du informasjon fra nærmeste leder om praktiske detaljer. 

  • Ubrukt kontormateriell kan settes tilbake på rekvisitalageret i 3. etasje, rom 3120, utenfor døra inn til gangen der blant annet IT-direktøren sitter.
  • Kopper, glass og matvarer skal til nærmeste kjøkken. Det er ikke tillatt å oppbevare brukte tallerkener eller annet med matrester på, på kontoret. 
  • Papir kastes i spesialbestilte papircontainere som blir utplassert rundt på bygget. Det blir én i hver kvadrant. Pappesker skal ikke papircontainerne, men skal kastes i de store containerne i parkeringskjelleren i nabobygget, Ole Johan Dahls hus. 
  • Gamle maskiner og skjermer som er ødelagt, inkl. mobiltelefoner, nettbrett ol., skal til gjenvinning gjennom avtalen UiO her med 3Step. Det blir bestilt ekstra skap i forbindelse med ryddedagen. Skapene står på kontoret et til Cuong og Fredrik, 3123.  
  • Skjermer som ikke er ødelagt, men som er erstattet av en ny og bedre modell, skal settes inni den oransje u-formen på rom 3128 (rommet innenfor ekspedisjonen, driftssenteret som ikke ble tatt i bruk men som nå er litt i bruk). Slike skjermer, som kan brukes, men som du selv ikke bruker, kan kanskje brukes av andre på UiO. 
  • EE-avfall (elektrisk/elektronisk avfall) som ikke er skjermer eller maskiner, for eksempel svitsjer, kabler, lamper, mikrobølgeovner, kaffemaskiner ol, skal kastes i EE-buret i garasjen i 2. etasje (rom 2125). OBS: Maskiner og skjermer skal ikke i EE-bur, men samles inn slik det er beskrevet i de to foregående punktene. Vi bestiller også et ekstra EE-bur til ryddedagen. Informasjon om akkurat hvor det ekstra EE-buret blir plassert, kommer på ryddedagen.   
  • Møbler: Ødelagte møbler kastes i riktig container i parkeringskjelleren i nabobygget, Ole Johan Dahls hus. Møbler du bare ikke trenger men som er fine og brukbare, kontakter du Silje om, så blir det vurdert om de skal gjenbrukes på huset eller sendes til UiOs sentrale gjenbrukslager.
  • Annet søppel og ting som skal kastes, som ikke er nevnt over, skal kastes i de store containerne i parkeringskjelleren i nabobygget, Ole Johan Dahls hus.

Trivsel

Hvis du eller seksjonen din har idéer om hvordan kontorer eller fellesarealer kan gjøres hyggeligere med innredning, bilder, planter eller lignende, kan dere kontakte Cecilie.

Sikkerhet

  • Kommer du over informasjon på papir som kan være fortrolig, husk at slikt skal oppbevares trygt. Snakk med nærmeste leder for å få råd. Hvis det ikke skal oppbevares, skal det ikke kastes med annet papir, men makuleres. Makulator finnes på rom 3124 (ved det store kjøkkenet i 3. etasje). Usikker på sikkerhetsrutiner rundt avhending av IT-utstyr? Ved innlevering til 3Step skal ikke harddisker fjernes, for de sletter alle lagringsmedier sikkert, hos seg. Annet ang. sikkerhet, kontakt  it-sikkerhet@usit.uio.no.

Hva med rot som ikke skal kastes?

  • Rydd i kablene dine! Kabler som ligger på gulvet, hindrer renhold og er potensielle snublefeller. Fest kablene på en slik måte at de ikke ligger på gulvet. Gyda har gaffa og borrelåsbånd du kan bruke til dette.
  • Trenger du hyller? Hyller til hyllesystemet finnes i rom 1231 (tilfluktsrommet i første etasje) 
  • Trenger du andre typer hyller eller en skuffeseksjon eller annet for å få bukt med rotet? Kontakt Silje, som kanskje vet om noe vi allerede har på huset som kan gjenbrukes.

Annet du lurer på?

Kontakt nærmeste leder eller Silje (møbler ol), Gyda  (info om kasting + borrelås ol til kabelrydding) eller Cecilie (grønne planter og trivselstiltak). På ryddedagen kan du også kontakte seksjonens eller underavdelingens ryddegeneral. Hvem det blir, får du beskjed om når dagen nærmer seg.

 

Publisert 20. nov. 2023 10:22 - Sist endret 6. des. 2023 11:01