– Gjesteopphold er lærerikt for forsker og for fagmiljø

Det sier Kerstin Weich fra Wien, hun har hatt gjesteopphold ved Oslo School of Environmental Humanities i nesten hele mars med mobilitetsstipend fra Erasmus+-ordningen.

Portrett av Kerstin Weich

Østerrikske Kerstin Weich er filosof og veterinær, med dyrevelferd som spesialfelt. Hun er førstelektor i veterinæretikk ved Messerli Research Institute i Wien. Foto: Ellen Evju Jahr / UiO.

Weich har brukt tiden ved Oslo School of Environmental Humanities (OSEH) til å undersøke veterinærmedisinens rolle i formuleringen av begrepet «EcoHealth».

Hun arbeider i skjæringspunktet mellom medisinsk filosofi, dyrestudier og veterinærvitenskap. Weich har doktorgrad i filosofi, og er i ferd med å ferdigstille sin doktorgrad i veterinærmedisin. For tiden studerer hun sammenhenger mellom forvaltning av fruktbarhet hos husdyr, funksjonshemminger og omfattende avl.

– Jeg valgte UiO fordi OSEH har et utmerket rykte – mange publikasjoner herfra er sentrale for min forskning – og på grunn av de hyggelige menneskene her, sier Weich.

Oppholdet har definitivt stått til forventningene.

– Jeg forventet et korona-preget og isolert opphold med iskaldt vær og bare noen få personlige møter. I virkeligheten møtte jeg et levende universitet, ble kjent med mange interessante forskere, tilbrakte solfylte timer i byen og omegn, og fikk til og med noen nye venner!

– Utveksling? Go for it!

Hun har følgende tips til folk som vurderer å reise på utveksling med Erasmus+-programmet.

– Go for it! Og vurder en Interrail-billett når du skal reise. Det er veldig praktisk og gir deg en flott reiseopplevelse – og litt tid til å fordøye inntrykkene.

Det var Marie Curie postdoktor Sara Asu Schroer som inviterte Weich til Oslo.

– Som filosof og veterinær har Kerstin unike perspektiver på sentrale spørsmål innen miljøhumaniora, og relaterte felt som dyreetikk. I løpet av hennes tid her fikk vi anledning til å utdype våre felles interesser for hvordan spørsmål om helse og sunnhet kan forstås utover rent menneskesentriske rammer, sier Schroer.

Av Ellen Evju Jahr
Publisert 28. mars 2022 14:02 - Sist endret 28. mars 2022 16:25