Lektorkonferansen skapte engasjement og debatt om HFs forhold til skolen

– Konferansen er en nyskaping på HF og kommer til å bli holdt årlig fremover. Målet er at enda flere av våre ansatte skal bli opptatt av skolen, sier studiedekan Gunn Enli. 

Foto av flere personer som lytter til innlegg i auditroum 2, Sophus BUgges hus

19. mai var over 20 undervisere samlet for å snakke om lektorprogrammet og hvordan skape de beste forutsetningene for framtidens lærere. Foto: Ellen Evju Jahr / UiO. 

Fakultetet utdanner lærere til sentrale skolefag som norsk, engelsk, tysk, fransk, spansk, historie og religion, samtidig som den humanistiske kompetansen går på tvers av alle skolefag i den nye læreplanen som kommer med fagfornyelsen. 

Portrett av Gunn Enli
– Lektorkonferansen er viktig fordi den markerer at HFs skolesatsing går på tvers av instituttene og har utsyn mot resten av UiO, sier studiedekan Gunn Enli. Foto: UiO.

Skolen er avhengig av arbeidskraft med HF-bakgrunn

– Skolen en av våre viktigste samarbeidspartnere gjennom å være det praksisfeltet som i størst grad er avhengig av arbeidskraft fra de humanistiske fagene, poengterer Enli. 

Lektorene utgjør neste 10 % av HF sine studenter, og i år har Lektorprogrammet på UiO hatt en økning i antall søkere, til tross for nedgang i resten av landet.  

– Lektorprogrammet er fakultetets store disiplinutdanning, som jeg er veldig stolt av. Programmet tydeliggjør HFs samfunnsoppdrag, søkertallene øker, og tilbakemeldingene fra NOKUT når det gjelder utdanningskvalitet er veldig positive. 

HFs viktigste disiplinutdanning 

Leder for HFs skolesatsing Tone Hagerup har vært med på å arrangere konferansen. 

Portrett av Tone Hagerup
– Det er gøy å endelig få samlet folk på tvers av fagmiljøer og institutter. Og at alle får vist fram sine «best practice» eksempler, til inspirasjon og læring for hverandre, sier Tone Hagerup som leder HFs skolesatsing. Foto: UiO

– Tanken bak er å jobbe sammen på tvers av institutter og fagmiljøer for å skape en felles bevissthet rundt lektorutdanningen. Den interne samtalen er grunnleggende for å skape en helhetlig og gjennomtenkt utdanning, som kan tilby den fagkompetansen lektorene trenger, sier Hagerup. 

– Det skjer mange endringer i skolen for tiden, med endrede kunnskapssyn og læringssyn. Det å være oppdatert på hva som skjer i skolen er viktig. Det vil komme behov for videreutdanning for lektorer også, og da vil vi være med og fortsette å skape gode lærere for framtiden. 

Store kulturelle forskjeller mellom instituttene

Studiedekanen synes det er imponerende å høre om alt arbeidet som foregår i fagmiljøene, både når det gjelder studentaktiv læring, innovative vurderingsformer, og integrering av praksis i undervisningsopplegg. 

– Det er samtidig tankevekkende at det er så store kulturelle forskjeller mellom instituttenes forhold til skolen. Mens det er en sterk skoleidentitet i mange fagmiljøer, er det andre fagmiljøer på HF som har svakere skoleidentitet til tross for at de utdanner lærere. 

Jeg håper å se mange på neste års konferanse!, sier Enli. 


Les om HFs lektorsatsing

Av Ellen Evju Jahr
Publisert 25. mai 2022 12:31 - Sist endret 25. mai 2022 12:31