Fakultetet utdanner lærere til sentrale skolefag som norsk, engelsk, tysk, fransk, spansk, historie og religion, samtidig som den humanistiske kompetansen går på tvers av alle skolefag i den nye læreplanen som kommer med fagfornyelsen.
![Portrett av Gunn Enli](/for-ansatte/enhetssider/hf/aktuelt/saker/2022/690x517px-180dpi-gunn-enli.jpg)
Skolen er avhengig av arbeidskraft med HF-bakgrunn
– Skolen en av våre viktigste samarbeidspartnere gjennom å være det praksisfeltet som i størst grad er avhengig av arbeidskraft fra de humanistiske fagene, poengterer Enli.
Lektorene utgjør neste 10 % av HF sine studenter, og i år har Lektorprogrammet på UiO hatt en økning i antall søkere, til tross for nedgang i resten av landet.
– Lektorprogrammet er fakultetets store disiplinutdanning, som jeg er veldig stolt av. Programmet tydeliggjør HFs samfunnsoppdrag, søkertallene øker, og tilbakemeldingene fra NOKUT når det gjelder utdanningskvalitet er veldig positive.
HFs viktigste disiplinutdanning
Leder for HFs skolesatsing Tone Hagerup har vært med på å arrangere konferansen.
![Portrett av Tone Hagerup](/for-ansatte/enhetssider/hf/aktuelt/saker/2022/690x517px-150dpi-tone-hagerup.jpg)
– Tanken bak er å jobbe sammen på tvers av institutter og fagmiljøer for å skape en felles bevissthet rundt lektorutdanningen. Den interne samtalen er grunnleggende for å skape en helhetlig og gjennomtenkt utdanning, som kan tilby den fagkompetansen lektorene trenger, sier Hagerup.
– Det skjer mange endringer i skolen for tiden, med endrede kunnskapssyn og læringssyn. Det å være oppdatert på hva som skjer i skolen er viktig. Det vil komme behov for videreutdanning for lektorer også, og da vil vi være med og fortsette å skape gode lærere for framtiden.
Store kulturelle forskjeller mellom instituttene
Studiedekanen synes det er imponerende å høre om alt arbeidet som foregår i fagmiljøene, både når det gjelder studentaktiv læring, innovative vurderingsformer, og integrering av praksis i undervisningsopplegg.
– Det er samtidig tankevekkende at det er så store kulturelle forskjeller mellom instituttenes forhold til skolen. Mens det er en sterk skoleidentitet i mange fagmiljøer, er det andre fagmiljøer på HF som har svakere skoleidentitet til tross for at de utdanner lærere.
Jeg håper å se mange på neste års konferanse!, sier Enli.