Fra faglige prioriteringer til strategiske satsinger

HF har høye ambisjoner. «Strategiske satsinger 2024-2028» omfatter hele bredden av fakultetets virksomhet, og involverer alle institutter og alle ansatte, skriver dekan Frode Helland.

Foto av mann i dress og briller.

«Strategiske satsinger» starter opp neste år og skal styrke viktige miljøer og initiativer ved fakultetet. Foto:UiO.

Siden 2007 har HF gjennomført tre prosesser med faglige prioriteringer. Dette har vært et bevisst grep for å styrke noen strategisk viktige miljøer og initiativer ved fakultetet.

Nå skal vi i gang med prosess nummer fire som har oppstart til neste år. For å tydeliggjøre ambisjonen om at disse midlene skal bidra til å realisere ambisjonene i fakultetets strategi, har fakultetsstyret bestemt at den skal kalles «Strategiske satsinger».

Satsingene foregår i perioden 2024-2028, og er organisert i fire spor:

• HF digital – digitalisering i forskning og utdanning
  • Det grønne sporet – klima og miljø i forskning og utdanning
  • Utdanningssatsing/Prosjekt helhet
  • Prosjektmidler – forskning og utdanning

Midlene som følger de strategiske satsingene skal bidra til å løfte hele fakultetet innenfor noen definerte områder. Hvis vi skal få dette til vil det kreve engasjement i fagmiljøene på tvers av fakultetet.

Målet er å bruke midlene for å bevege fakultetet som helhet mot større relevans og engasjement i studier og i forskning.

Digitalt løft for HF

Som en tyvstart på «Strategiske satsinger» har vi nylig sendt ut en bestilling til instituttene, hvor vi ber om at alle studieprogram definerer den fagspesifikke digitale kompetansen som studentene skal oppnå i løpet av studiet.

For noen studieprogram vil en slik bestilling være enkel å svare på. For andre vil det kunne innebære nyvinninger og videreutvikling. Vi vet at dette kan utløse behov for kompetanseheving, fagseminarer, pensumrevisjoner og opprettelsen av nye emner. Det har fakultetet satt av midler til.

Bakgrunnen for denne bestillingen er strategiens kapittel om «Digitalisering og teknologi». Her understrekes de nye mulighetene og kravene som det datadrevne samfunnet stiller oss overfor. Strategien peker på utfordringer som gjelder hele virksomheten, fra forskning og utdanning, til drift og administrasjon, og at digitalisering bør ses som del av samfunnsoppdraget vårt. Vi står midt i et gjennomgripende digitalt skifte, og hvis vi skal lykkes som samfunn trenger vi en humanistisk kompetanse i digitale metoder og verktøy.

Derfor er det viktig å understreke at dette initiativet ikke dreier seg om noe rent teknisk eller instrumentelt. I begrepet «digital kompetanse» bør det også ligge trening i en kritisk forståelse av overordnete spørsmål knyttet til digitalisering som samfunnsprosess.

Målet er at vi kan si at alle som tar en grad på HF får en sterk digital kompetanse. Det betyr ikke at hvert enkelt emne skal ha en eksplisitt digital komponent, men at grader og lengre studieløp bør ha det. Så ambisiøse bør vi være.

Senter for digital utvikling

Som forberedelse til det digitale løftet, har vi samlet de digitale utviklertjenestene på fakultetet i en ny enhet, «Humit - senter for digital utvikling på HF».

Sammen med Senter for digital forskerstøtte ved UB, skal Humit bidra med faglige råd, kurs og oppfølging. HF:Studio vil også kunne spille en viktig rolle.

Fakultetet vil samtidig ta initiativ til opprettelsen av en 40-gruppe i «Digital humaniora». Vi håper at så mange institutter som mulig bidrar med emner slik at man også kan få til fruktbare samarbeid på tvers av instituttgrensene.

Klima og miljø ved HF

Tvillingtransformasjonen – det grønne og det digitale skiftet – vil vi ikke klare å løse med en ensidig satsing på teknologi og økonomi. Dette er samfunnsendringer som griper inn i vår livsverden, som krever kulturendring, og som har sine historiske, etiske og politiske dimensjoner – alt sammen momenter som forutsetter humanistisk kompetanse.

Derfor skal de strategiske satsingene styrke, og i enda større grad vise fram, hvordan humanistiske kompetanse kan være med på å løse utfordringer knyttet til klima og miljø.

En arbeidsgruppe er godt i gang med å se på grønne perspektiver i forskning og utdanning ved HF, og denne delen av satsingene vil bli diskutert med fakultetsstyret over påske.

En satsing på utdanning

Det er på utdanningsfeltet vi har de største utfordringene, men også de største mulighetene. Vi bør rekruttere bedre og bredere, studentene bør gjennomføre studiene i større grad enn i dag, og de bør ha det bedre enn det SHoT-undersøkelsen tyder på er tilfellet i dag.

Derfor er en viktig del av den strategiske satsningen rettet inn mot studiene, i det vi har kalt «Prosjekt helhet». Vi ønsker å satse bredt på tvers av fakultetet for å heve utdanningene ytterligere, vektlegge helhet og progresjon i studieprogrammene, og å forbedre tilhørighet for studentene.

Hvis vi lykkes med å løfte oss som utdanningsinstitusjon vil det både gi fakultetet økonomisk handlingsrom, og vi vil oppfylle samfunnsoppdraget vårt enda bedre.

Av Frode Helland
Publisert 30. mars 2023 12:06 - Sist endret 30. mars 2023 12:06