Kunstig intelligens – hva gjør HF?

Kunstig intelligens (KI) er på alles lepper. Diskusjonene går også høyt i kunnskapssektoren i Norge, og HF er selvfølgelig med.

To mennekselignende figurer laget av lys grå plast sitter rygg mot rygg, en med plast-laptop og en med plast-nettbrett. Fotografi.

Illustrasjon: Brett Jordan/Unsplash

Humaniora spiller en viktig rolle i å forstå betydningen og konsekvensene av kunstig intelligens.

For å sette søkelys på dette har HF blant annet nylig avholdt et inspirasjonsseminar for forskere, og den 15. februar er alle invitert til et åpent frokostmøte med Inga Strümke, Tanja Storsul og Karsten Korbøl i Niels kaffebar.

De møter studiedekan Gunn Enli til samtale med overskriften «Kunstig intelligens – hva betyr det for humaniora?». Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Engasjerende KI-seminar

Inspirasjonsseminaret om KI-forskning og humaniora ble avholdt 26. januar, og tiltrakk forskere fra seks fakulteter, et museum, et senter og Universitetsbiblioteket.

Forskningsdekan Mathilde Skoie åpnet seminaret med å intervjue Petter Bae Brandtzæg fra institutt for medier og kommunikasjon (IMK), og Alexander Kempton fra institutt for informatikk (IFI), om KI og humaniora.

Flere UiO-forskere presenterte også forskning fra egne fagfelt. Både ved HF og de andre enhetene forskes det på KIs effekt på, og samspill med, mennesket og samfunnet. Andre forsker på utvikling av KI, og igjen andre bruker KI som verktøy i egen forskning.

Stor KI-aktivitet

Det skjer mye KI-relatert på fakultetet om dagen, her er et lite utvalg:

Strategiske satsinger

• To av forskningsprosjektene som har fått midler gjennom strategiske satsinger handler om KI: «How do we understand machines that talk to us? Communication with Large Language Models» og «HUMAIN: A humanities hub for the reimagination of AI».
  • På utdanningssiden planlegges det et nytt studietilbud om kunstig intelligens med arbeidstittel «Menneske og maskiner», hvor alle HFs institutter er representert. Studietilbudet planlegges å ha tydelig innslag av tverrfaglighet og arenaer hvor studentene kan møte forskere, utviklere og kunstnere innen KI-feltet.

Satsingene ble vedtatt i fakultetsstyret 15. desember 2023

Studentenes bruk av KI

• Eksamenskontoret jobber med et seminar for undervisere om bruk av KI i undervisning, hvordan hjelpe studentene med å skjønne hvordan de kan og ikke kan bruke KI, og implikasjoner for eksamensgjennomføring.

KI og etikk i «Integreat»

• Filosofiprofessor Anna Smajdor deltar i den nye SFF-en «Integreat» som har en egen arbeidspakke på KI og etikk.

Ekspertgruppa for KI-milliarden

• Petter Bae Brandtzæg, professor ved Institutt for medier og kommunikasjon, var med i ekspertgruppa som ga innspill til forskningsrådet om den såkalte «KI-milliarden».

KI og demokrati

Av Mathilde Skoie