Kunstig intelligens – hva betyr det for humaniora?

Møt Inga Strümke, Tanja Storsul og Karsten Korbøl til en samtale om kunstig intelligens med studiedekan Gunn Enli, torsdag 15. februar i Niels Kaffebar. Kaffe og croissanter serveres fra kl. 08.15.

Tre ulike nærbilder av tre personer stilt ved siden av hverandre. En med langt hår og lys genser, en med halvlangt hår og mørk topp og briller, og en med grått sjegg, briller og lys skjorte.

Fra venstre: Inga Strümke, Tanja Storsul og Karsten Korbøl. Foto: Mona Hauglid/Sonja Balci/OsloMet/Sandra R. Nielsen/UiO.

Velkommen til et nytt frokostmøte om HFs strategiske satsinger: «HF om fem år». Vi samles for å heve blikket, og skue inn i fakultetets framtid.

• Hva er humanioras viktigste oppgave i møte med kunstig intelligens (KI)?
  • I hvilken grad endrer KI hva det vil si å være menneske?
  • Hva er de viktigste forskningsspørsmålene for humaniora og samfunnsvitenskap på dette feltet?
  • Hvordan forbereder vi studentene våre på en framtid med KI i arbeidslivet?

Inga Strümke er førsteamanuensis ved Institutt for datateknologi og informatikk ved NTNU, og forfatter av boken «Maskiner som tenker».

Tanja Storsul er tidligere instituttleder ved Institutt for medievitenskap, UiO, nå prorektor for forskning og utvikling ved OsloMet. Hun leder en ekspertgruppe som skal gi råd i regjeringens satsing på forskning på kunstig intelligens de neste fem årene.

Karsten Korbøl er historiker og universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO, og jobber med å utdanne framtidens lærere.

Av Ellen Evju Jahr
Publisert 15. jan. 2024 15:34 - Sist endret 16. jan. 2024 12:51