Internkonferanse om Lektorprogrammet på HF - 2023

I denne konferansen kommer vi sammen, på tvers av disiplinfagene, for å snakke om lektorprogrammet på HF. Møt representanter fra skolen, lærere, elever og lektorstudenter, og mange dyktige kolleger, til lærerike innlegg og samtaler om skriving.

Klasserom med elever og lærer. Fotografi

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Hvordan og hvorfor jobbe med studentenes skrivekompetanse? Gjør ChatGPT at vi må tenke helt nytt om fagskriving?

Her får du mange løsninger og mye inspirasjon! Bli meg å skape de beste forutsetningene for framtidens lærere!

Anbefalt lesning før konferansen

Påmelding

Frist for påmelding er 16.03.2023

Meld deg på her

11:45 - 12:15: Lunsj

12:15 - 13:00:

• Velkommen ved studiedekan Gunn Enli
  • Fra elev til student til lektor – skrivekompetanse i alle ledd. Tone Hagerup (skolesatsingsleder, HF)
  • Undervisning om skriveundervisning – skrivedidaktikk i Lektorprogrammet. Henriette Hogga Siljan (førsteamanuensis, ILS, UV)
  • Skriving som studiepraksis. Hvordan jobber vi i UiOs akademiske skrivesenter? Ingerid Straume (leder, Akademisk skrivesenter, UB)

Det blir mulighet for spørsmål etter hvert innlegg.

13:00 - 13:15: Pause

13:15 - 14:00:

• Forskningsprosjektet Multiwrite - om skriveferdigheter på tvers av fag i videregående skole. Hildegunn Dirdal (førsteamanuensis, ILOS, HF) & Eva Thue Vold (professor, ILS, UV)
  • Forskningsoppgaven: En god måte å studieforberede VGS-elever på? Lærere og elever fra Skrivesenteret ved Porsgrunn Videregående skole
  • Å skrive akademisk for første gang: Hva lurer de nye studentene på? Hedda Hjortdal (lektorstudent og skrivementor, Akademisk skrivesenter, UB)

14:00 - 14:15: Pause

14:15 - 15:00:

• Skrivebasert ex.fac. og integrering av skriveferdigheter ved studieprogrammene til Institutt for medier og kommunikasjon, UiO. Espen Ytreberg (professor, IMK, HF)
  • Kunstig intelligens og Chat GPT-3 i utdanning og forskning: Hva gjør den med oss, og hva gjør vi med den? Andrea Gasparini og Ingerid Straume (Akademisk skrivesenter, UB)

15.00 - 15.45, Seminarrom 1: Rundeborddiskusjoner – verksted

• Spørsmål som tas opp:
    1. Om skriving i dine fag - og hvordan forme gode oppgaver?
    2. Hvilken skrivekompetanse bør studentene ha når de begynner å studere?
    3. Hvordan kan ditt fag bidra til elevenes og lektorstudentenes kompetanse i skriving?
    4. Hvordan kan universitetet og videregående skole lære av hverandre?
    5. Hvordan påvirker AI vår tilnærming til skriving?

15:45 – 16:00: Avslutning med deling fra gruppene/bordene

17:00 – 23:00: Skrivenatt i HumSam-biblioteket, Blindern

17:15 – 18:00: Keynote Kristina Leganger Iversen (forfatter og Pdh i nordisk litteratur)

Publisert 6. jan. 2023 09:27 - Sist endret 8. mars 2023 10:37