Valg av nye representanter til ILOS' instituttstyre 2021-2024

Høsten 2020 skal det gjennomføres valg av nye representanter til instituttstyret med funksjonsperiode fra 1.1.2021. Foreslå kandidater senest 2. november!

Bildet kan inneholde: team.

Illustrasjon: Colourbox

Instituttstyret er ILOS’ øverste styringsorgan og har rundt ti møter i året. I styret behandles saker som budsjett, tilsettinger og overordnede prioriteringer på instituttet.

Hvem skal velges?

Følgende representanter innenfor disse stemmerettsgruppene skal velges:

• Fast vitenskapelig ansatte: tre faste representanter og tre vararepresentanter. Funksjonstid: 4 år.
  • Midlertidig vitenskapelig ansatte: én fast representant og to vararepresentanter. Funksjonstid: 1 år.
  • Teknisk administrativ ansatte: én fast representant og to vararepresentanter. Funksjonstid: 4 år.

Studentene har allerede valgt sine to representanter (og to vararepresentanter) på et allmøte i regi av ILOS' Studentutvalg tidligere i høst.

Stemmerett

Ifølge UiOs valgreglement har ansatte i minst halv stilling ved de enhetene som gjennomfører valg, samt professor II-ere, stemmerett. Avgjørende for stemmerett er ansettelsesforholdet den dagen vedkommende avgir stemme. Man kan stemme på personer innenfor sin egen stemmerettsgruppe

Frem ditt forslag til kandidater!

Enhver som har stemmerett ved valget kan fremme forslag på enhver valgbar person innenfor sin egen stemmerettsgruppe. Ansatte som har stemmerett og som også har et ansettelsesforhold som dekker hele valgperioden er valgbare1

De som ønsker å foreslå eller stille som kandidater kan sende sine forslag til valgstyret@ilos.uio.no

Fristen for å foreslå kandidater er mandag 2. november kl. 12.00 (utvidet forslagsfrist: tirsdag 3. november kl.23.59).

Informasjon om hvem som stiller til valg blir presentert på instituttets nettsider i løpet av uke 45/46.

Tidsplan og valgperiode

• Forslagsfrist: 2. november kl.12.00 (utvidet forslagsfrist: tirsdag 3. november kl.23.59).
  • Valgperiode: Valget vil foregå som elektronisk preferansevalg i perioden 18. - 24. november.
  • Resultatet av valget kunngjøres 25. november.

Har du spørsmål om valget?

Da kan du sende en epost til valgstyret@ilos.uio.no

1Stille til gjenvalg?

En ansatt kan ikke gjenvelges til instituttstyret dersom vedkommende har sittet som medlem i instituttstyret utover et sammenhengende tidsrom på åtte år ved begynnelsen av den nye valgperioden (jf. §2.2 i UiOs valgreglement). En vararepresentant anses å ha fungert i vervet dersom vedkommende har møtt i mer enn halvparten av møtene innenfor valgperioden til vervet.

Av Bethina Strandberg-Jensen
Publisert 5. okt. 2020 14:14 - Sist endret 2. nov. 2020 11:58