Hva er en forskergruppe?

En forskergruppe bringer sammen forskere med felles interesse for et fagfelt, en problemstilling eller en teori og metode.

Bildet kan inneholde: azure, blå, rektangel, gest, frukt.

Mens et forskningsprosjekt er kjennetegnet ved en begynnelse- og sluttdato, ekstern finansiering og eget (lite, eller stort) prosjektbudsjett, har forskergruppen ingen tidsbegrensning og gir mulighet til å bygge gode og langsiktige forskningsmiljøer. Forskergruppen vil derfor ofte være utgangspunktet for én eller flere eksterne prosjektsøknader. En forskergruppe kan også være en god ramme for å knytte til seg unge utenlandske postdoktorer finansiert gjennom EUs mobilitetsprogram (MSCA-prosjekter).

For at en forskergruppe også skal kunne fungere som et fellesskap rundt en doktorand stiller ILOS følgende krav:

• Antall: En forskergruppe bør ha minst fire-fem aktive forskere, og for at en forskergruppe skal ha sin tilhørighet til ILOS, må tyngdepunktet i gruppen være ved ILOS, enten ved antall forskere eller ved at kjernen av gruppen, ved. f.eks. kontaktpersoner, er fast vitenskapelig ansatte ved ILOS. Ellers kan forskergruppen ha deltakere fra andre institutter og institusjoner.
  • Kontaktperson: En fast vitenskapelig ansatt med forskningstid på ILOS må være kontaktperson for gruppen. Gruppen kan godt ha flere kontaktpersoner, fra andre institutter. Vervet som kontaktperson kan gå på omgang, men det må til enhver tid være en fra ILOS som har noe ansvar, og som har tid og anledning til å følge opp aktiviteten og svare på eventuelle henvendelser.
  • Aktivitet: En forskergruppe kan ha ulike aktiviteter: lesegrupper, seminarer, workshops, lunsjer mm. Aktivitetene bør ha en viss frekvens, og informasjon om aktiviteten bør være lett tilgjengelig.
  • Nettside: For å få støtte fra ILOS, må forskergruppen ha en nettside som kan administreres av kontaktpersonen på ILOS. Nettsiden skal ha en beskrivelse av feltet, samt oversikt over deltakere, aktiviteter og kontaktperson. Nettsiden opprettes av fakultetet og oppdateres av forskergruppen.
  • Støtte og rapportplikt: ILOS vil gi alle aktive forskergrupper automatisk støtte til noe basisaktivitet. I tillegg oppfordres forskergruppen til å søke om forskningsmidler som utlyses fire ganger i året. Første søknadsfrist for aktivitet som skal finne sted vinter/vår 2022, er november/desember 2021. Forskergruppene bes levere en kort årsrapport om aktivitet og ressursbruk.

Høsten 2021 rydder vi i forskningsnettsidene på ILOS. Noen forskergrupper som feilaktig har ligget som forskningsprosjekter, blir overført til nettsiden for forskergrupper. Både nye og gamle forskergrupper som vil føres opp som mulig tilknytningspunkt for en doktorand, må melde fra til forskningsadministrasjonen innen 20. oktober (Kirsti Sellevold og Sarah Salameh). Det gir tid til å lage, eventuelt friske opp, nettsidene før utlysningstekstene går til fakultetets tilsettingsutvalg.

Publisert 12. okt. 2021 08:00 - Sist endret 20. okt. 2021 10:19