Professor Pilates

Det er lange ventelister til pilateskursene til Tina Skouen. Men det er ikke umulig å få plass.

Hver torsdag ruller Tina ut matta i et av grupperommene i Athletica Blindern – det vi som har gått i gangene her i flere tiår, gjerne kaller Idrettsbygget. Med store speil og vinduer med utsikt til Sophus Bugge og Niels Treschows hus er rommet stort og luftig. Tina bekymrer seg litt for airconditionen, justerer gardinene og gjør seg klar til å ønske velkommen en sammensatt gjeng universitetsansatte som skal trene Pilates.

EN MØTEPLASS

– Hit kommer det både medisinere, kontoransatte, renholdsarbeidere, astrofysikere, samfunnsvitere og språkforskere. Det er en møteplass for hele universitetet, forteller Tina.

– Jeg tenkte til å begynne med at det var viktig med øvelser for folk som sitter hele dagen, men slik er det jo ikke. Noen sitter på et kontor, andre står i en lab, andre igjen utøver fysisk arbeid. Jeg synes det er utrolig morsomt å undervise en så mangfoldig gruppe. På mattene her inne i salen er de alle like.

PILATES OG LITTERATUR

I oversikten over ansatte ved ILOS er Tina oppført som professor i engelskspråklig/britisk litteratur, med retorikk og renessanselitteratur som spesialfelt. Men hun er mye mer enn det. Hun har lang erfaring som trener, både som personlig trener og pilatesinstruktør. Lenge jobbet hun på SATS; nå underviser hun på treningssenteret The Room, på et fysioterapisenter – og altså i idrettsbygget. Frem til nyttår var hun dessuten PhD-leder på ILOS.

– Hvor mange timer har døgnet ditt?

– Haha, nei, det er ikke noe problem. Det er dette jeg gjør på fritiden og i helgene.

– Er det noen sammenheng mellom å være professor i engelsk og Pilates-instruktør?

– Jeg lærer veldig mye av dynamikken i treningstimene, og det tar jeg med meg inn i litteraturundervisningen. Begge deler handler om å være til stede her og nå.

KJERNEMUSKULATUR

Pilates er trening av kjernemuskulaturen. Med ulike øvelser styrkes spesielt den indre muskulaturen i kroppen.

– Sterk kjernemuskulaturen er superviktig uansett hvilken type jobb man har. En sterk kjerne er skadeforebyggende. Og det er ikke nødvendigvis slik at en som er sterk, har en sterk kjerne, påpeker Tina.

VENTELISTER

Pilates-timene til Tina er svært populære. På det meste, før pandemien, underviste Tina to kurs på torsdagene, med 60 påmeldte deltagere. Omtrent det samme antall sto på venteliste.

– Er det i det hele tatt mulig å få plass?

– Ja, det er det. Det gjelder å følge med på nettsidene og melde seg på år det åpnes for det.

Sjekk ut treningstilbudet for ansatte høsten 2021 her!

Publisert 12. okt. 2021 08:00