Helge Blakkisrud er ny førsteamanuensis i Russland-studier

Helge Blakkisrud kommer fra en stilling som seniorforsker ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt og har tidligere vært knyttet til Det norske Universitetssenteret i St Petersburg, samt undervist på OSSE Akademiet i Bisjkek, Kirgisistan. Helge har store deler av studieløpet sitt fra ILOS og sier at å komme tilbake til ILOS er på mange måter som å komme hjem.

Helge Blakkisrud (Foto: NUPI)

Hva slags bakgrunn har du?

–  Jeg studerte i sin tid russisk i Forsvaret, for deretter å ta et mellomfag i Bergen. Men resterende studieforløp har vært på Blindern, hvor jeg pendlet mellom ILOS og Institutt for statsvitenskap med grunnfag i sovjet- og østeuropakunnskap, semesteremne i serbokroatisk og hovedfag – og etter hvert PhD – i statsvitenskap. Jeg disputerte ved Institutt for statsvitenskap i 2015 med en avhandling om overgangen fra folkevalgte til utnevnte guvernører i Russland, The Governors’ Last Stand: Federal Barganing in Russia’s Transition to Appointed Regional Heads, 2005–2009.

Jeg kommer til ILOS fra en stilling som seniorforsker ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt, hvor jeg siden jeg i 1993 begynte som hovedfagsstipendiat, gradvis har gått i gradene og etter hvert ledet an i oppbyggingen av NUPIs forskningsmiljø på Russland og det postsovjetiske området. Gitt bakgrunnen fra instituttsektoren har jeg et relativt bredt forskningsfokus, men geografisk avgrenset til Russland og det postsovjetiske området: russisk politikk, inkludert føderalisme og utviklingen av sentrum-periferi relasjoner, nasjonalisme/nasjonsbygging, etniske konflikter og ikke-anerkjente stater.

I perioden 2005-2009 og igjen i 2018 var jeg knyttet til Det norske Universitetssenteret i St Petersburg. Jeg har også undervist på OSSE Akademiet i Bisjkek, Kirgisistan, siden 2008.

Hva skal du arbeide med på ILOS?

–  Forskningsmessig vil jeg de nærmeste årene blant annet jobbe med tre NFR-finansierte prosjekter: det ILOS-baserte «Verdibasert regimelegitimering i Russland» (ledet av Pål Kolstø), det UiT-baserte «Memory Politics of the North 1993–2023» (ledet av Kari Aga Myklebost) og det NUPI-baserte «Dynamics of de facto state patron-client relations» (hvor jeg selv er prosjektleder).

I de to førstnevnte prosjektene er jeg opptatt av å se på bruken av historiepensum i legitimeringsøyemed. I det ILOS-baserte prosjektet ser jeg på hvordan narrativet har endret seg over tid gjennom å sammenligne historiebøker i bruk i sovjetperioden, på 1990-tallet og i dag. I det UiT-baserte prosjektet seg jeg på forholdet mellom det nasjonale pensumet i russisk historie og den «regionale» komponenten (alle elever får også undervisning i lokalhistorie). I tillegg har jeg flere pågående skriveprosjekter om nasjonal identitet og nasjonsbygging i Russland og Eurasia.

Ellers gleder jeg meg til å utvikle undervisningsporteføljen min. I første omgang skal jeg bidra med RUS4501 – Etnisitet, nasjonalisme, nasjonalitetspolitikk i Russland og Sovjetunionen.

Hva liker du å gjøre når du ikke er på jobb?

–  Når jeg ikke jobber med fag, er nok den primære interessen mat: matlaging og matopplevelser. Ellers står hagebruk (fysisk avgrenset til en takterrasse) og grønne planter høyt i kurs.

Av Ragnhild Norheim Førland
Publisert 22. aug. 2022 10:01 - Sist endret 22. aug. 2022 10:53