Fakultetsnytt uke 8 2023

6. mars åpner Skrivelab: Rom for aktiv læring i Domus Juridica. I dette rommet er studentenes skriveferdigheter i sentrum.

Studenter som sitter rundt et bord og diskuterer
Foto: UiO

Rom for aktiv læring åpner mandag 6.mars

Fakultetet og CELL inviterer alle studenter til åpningen av et nytt rom, Skrivelab: Rom for aktiv læring. Rommet der studenters skriveferdigheter er i sentrum.

Tid og sted: 6. mars 2023 11:00–13:00, Domus Juridica 2.etg

Se programmet for åpningen

Studentenes inkluderingspris

Prisen går til en student ved Det juridiske fakultet som har tatt initiativ til å motvirke rasisme, rasediskriminering og intoleranse. Studenten har bidratt til å motvirke polarisering og fremmet en forsonende, respektfull og samlende tone i en vanskelig debatt.

Nå kan du nominere din kandidat til studentenes inkluderingspris - nominasjonsfristen er 10. mars.

Les om nomineringsprosessen

Pris for beste masteroppgave om rasediskriminering

Har du veiledet eller sensurert en masteroppgave med tema som omhandler rasediskriminering? Oppgaver med karakteren A og B kan nomineres til Pris for beste masteroppgave om rasediskriminering – fristen er 1. mars.

Award for the best master’s thesis on the topic of racial discrimination

Supervisors and examiners may nominate the best master’s thesis on the topic of racial discrimination - the deadline is 1 March.

Hylland og Wig: Generasjon distraksjon

Er du hekta på mobilen?

Mobiltelefonen er det første vi griper til når vi våkner, og det siste vi tar på før vi sovner. Noen kaller den et farlig rusmiddel.

Bør vi uroe oss for hvordan digitale medier stjeler konsentrasjonsevnen vår? Eller er bekymringen for smarttelefoner og sosiale medier overdrevet?

Kom til debatt i Domus Bibliotheca

Tid og sted: 23. feb. 2023 18:00–20:00, Domus Bibliotheca

Viktige endringer i Forskningsrådets søknadsbehandling

Kunnskapsdepartementet har bedt NFR om å redusere antall søknader og innføre tiltak som begrenser ressursbruken hos søkerne og i Forskningsrådet. Målet er 25 prosent innvilgelse, og nå innføres det to viktige hovedtiltak for FRIPRO.

Banebrytende forskning (FRIPRO) mottar 1400–1600 søknader per år, og en reduksjon i antall søknader vil ha betydelig effekt på ressursbruk både i sektoren og Forskningsrådet.

– Vi skal nå redusere antallet søknader og øke innvilgelsesprosenten på FRIPRO-utlysningene. Samtidig er vi opptatt av å ha et system som gir unge forskertalenter mulighet til å søke og få finansiering i den viktige tidlige fasen av karrieren, sier administrerende direktør i Forskningsrådet Mari Sundli Tveit.

Les om de to tiltakene Forskningsrådet innfører for FRIPRIO

Call for abstracts: Gender and Populism in Europe and Beyond

The Department of Law of the University of Pisa will host a two-day international workshop on Gender and Populism in Europe and Beyond on October 12 and 13, within the framework of the European Women’s Law & Gender Jean Monnet Chair (EUWONDER).

Scholars involved in the topic are invited to submit original proposals concerning Gender and Constitutional Transformation, as well as Constitutional Degradation and Gender backlash.

The deadline for submitting abstracts is 31 March 2023.

Visit this page for more information

Workshop: Want to Understand Norwegian Working Culture?

Can you name the 4 most important values in Norwegian society, which also apply to Norwegian working culture? Do you know the difference between the way professors and students talk to each other in Norway and in your home country? Have you noticed that Norwegians have a lot of meetings at work and leave at 4pm every day?

UiO is inviting to a workshop with tha aim  to provide participants with interesting and fun, but also important and useful insights into such norms and rules. For both non-Norwegian researchers and Norwegian staff at UiO, the workshop is highly recommended!

Time and place: March 14, 2023 11:45 AM–2:30 PM, Stort møterom (rom 2531), Georg Sverdrups hus.

Read more about the workshop and register here

Visit the article in Uniforum about the previous workshop (in Norwegian)

Disputaser

Pr. i dag er det ingen annonserte disputaser

Rektors blogg

Ledige stillinger

Stilingsutlysningene hentes automatisk fra www.jus.uio.no/om/jobb/index.html hvor du også finner studentstillinger som er lyst ut.

Vitenskapelige stillinger

Teknisk-administrative stillinger

Fakultetet i mediene

De fem siste medietreffene om fakultetet fra Retrievers overvåkning av digitale medier.

Dekanvedtak på nett

Se flere dekanvedtak

Publikasjoner

Meld inn saker

Fakultetsnytt publiseres mandager. Saker meldes til fakultetsnytt@jus.uio.no senest torsdag for publisering følgende uke.

Ønsker du å få fakultetsnytt tilsendt, eller avslutte tjenesten?<

Ansatte får Fakultetsnytt tilsendt automatisk, tidligere ansatte eller andre som ønsker Fakultetsnytt kan bruke lenkene nedenfor til å starte og stanse tjenesten.

Publisert 17. feb. 2023 13:01 - Sist endret 13. okt. 2023 13:23