Fakultetsnytt uke 13 2023

21. mars markerte fakultetet den internasjonale dagen mot rasediskriminering med utdeling av pris for beste masteroppgave med tema knyttet til rasediskriminering. I tillegg ble Studentenes inkluderingspris delt ut.

De syv nominerte til pris for beste masteroppgave med juryens leder.
Juryens leder Helga Aune (t.h.) med de nominerte.

Den internasjonale dagen mot rasediskriminering

Helga Aune (t.v.) og Maria Lillo.
Prisvinner Maria Lillo med juryleder Helga Aune. Foto: Eva Dobos /UiO

Fakultetets markering av den internasjonale dagen mot rasediskriminering ble brukt til å løfte frem studentenes engasjement i arbeidet mot diskriminering. Det ble delt ut to studentpriser:

Maria Lillo ble tildelt pris for beste masteroppgave med tematikk knyttet til rasediskriminering. Juryleder Helga Aune ga en bred presentasjon av de syv nominerte masteroppgavene for de fremmøtte, og ga samtlige en rosende omtale for engasjementet.

Celine Nilsen ble tildelt Studentenes inkluderingspris. Denne prisen ble delt ut av av Mino.jur og Juridisk studentutvalg. Les intervjuet med prisvinner Celine Nilsen i Uniforum.

Retningslinjer for bruk av TikTok og Telegram på UiO

Bildet kan inneholde: hånd, mobiltelefon, mobil enhet, kommunikasjonsenhet, bærbar kommunikasjonsenhet.UiO følger anbefalingene fra Justis- og beredskapsdepartementet og Nasjonal sikkerhetsmyndighet, og ber ansatte la være å installere og bruke appene TikTok og Telegram på sine mobiltelefoner og andre digitale enheter eid av UiO.

Dette er de nye retningslinjene for ansatte ved UiO

Marianne Jenum Hotvedt klipper rødt bånd for å merkere åpningen.
Studiedekan Marianne Jenum Hotvedt sto for den offisielle åpningen.

Åpning av Skrivelab: Rom for aktiv læring

Skrivelab – et rom for aktiv læring hadde sin offisielle åpning mandag 6. mars.

Denne våren kan studenter på 1. og 2. studieår treffe skriveveiledere på faste dager for å diskutere egne tekster. Dette tilbudet vil blant annet gjelde for de obligatoriske oppgavene på JUS1111, for enkelte fakultetsoppgaver på JUS1211, samt for prosedyre og prosesskrift i JUS2111. Studenter som skriver masteravhandling i rettsvitenskap får også faste dager til å treffe skriveveiledere.

Utlysning: Young CAS Fellow

Senter for grunnforskning (CAS) tar nå imot søknader om å bli Young CAS Fellow i perioden januar 2024–desember 2025. Søknadsfristen er 9. juni 2023.

Se hele utlysningen hos Senter for grunnforskning – CAS

Midway assessment: Ecological Civilization in Chinese International Investments and their impact on African Conservation

PhD Candidate Bjørn Leif Brautheseth presents his project "The Political-Legal concept of Ecological Civilization in Chinese International Investments and their impact on African Conservation: A view from China, Kenya and Zimbabwe".

Time and place: Mar. 30, 2023 10:00 AM–11:30 AM, Domus Juridica møterom 3215

Read more about the thesis

Holmenkollstafett 13. mai 2023

Stille lag? Se holmenkollstafettens side med info om påmelding, løpekart, resultater m.m.

Kommende arrangementer i Domus Bibliotheca

Error: /om/aktuelt/arrangementer/domus-bibliotheca does not exist

Disputaser

Pr. i dag er det ingen annonserte disputaser

Rektors blogg

Ledige stillinger

Stilingsutlysningene hentes automatisk fra www.jus.uio.no/om/jobb/index.html hvor du også finner studentstillinger som er lyst ut.

Vitenskapelige stillinger

Teknisk-administrative stillinger

Fakultetet i mediene

De fem siste medietreffene om fakultetet fra Retrievers overvåkning av digitale medier.

Dekanvedtak på nett

Se flere dekanvedtak

Publikasjoner

Meld inn saker

Fakultetsnytt publiseres mandager. Saker meldes til fakultetsnytt@jus.uio.no senest torsdag for publisering følgende uke.

Ønsker du å få fakultetsnytt tilsendt, eller avslutte tjenesten?<

Ansatte får Fakultetsnytt tilsendt automatisk, tidligere ansatte eller andre som ønsker Fakultetsnytt kan bruke lenkene nedenfor til å starte og stanse tjenesten.

Publisert 27. mars 2023 08:26 - Sist endret 8. okt. 2023 00:17