Fakultetsnytt uke 16 2023

FNs Statsløskonvensjonen – hvorfor er den fortsatt viktig og aktuell og hvordan er Norges etterlevelse av konvensjonen og domstolsprøvning av sakene er blant spørsmålene som drøftes på et seminar om de statsløse 25. april.

(f.v.) Jan Ole Martinsen, Marianne Heier, Pål Nesse, Mads Andenæs sittende på benker i Gamle Festsal
Seminaret arrangeres av Marianne Heier i samarbeid med fakultetet og NOAS.
(f.v.) Jan Ole Martinsen, Marianne Heier, Pål Nesse, Mads Andenæs

Seminar om statsløse 25. april

FNs Statsløskonvensjonen – hvorfor er den fortsatt viktig og aktuell og hvordan er Norges etterlevelse av konvensjonen og domstolsprøvning av sakene? Dette er blant spørsmålene som stilles av billedkunstner Marianne Heier og Professor Mads Andenæs ved Det juridiske fakultet til innlederne på seminaret.

Heldagseminaret er en del av kunstprosjektet ACT som er en undersøkelse av norsk rettsapparat og lovgivning, tenkt som performativ prosess. Første del av verket finnes i Domus Juridica.

Seminaret er gratis, men krever påmelding.

Seminar om foreldelse og internasjonal rett 12. mai

Flere land i Europa har reformert sin foreldelseslovgivning de siste 20 årene, mens den norske foreldelsesloven ikke har vært gjenstand for en helhetlig gjennomgang siden1979.  I seminaret diskuteres forholdet mellom både den Europeiske menneskerettighetskonvensjonen og EØS-retten og nasjonale foreldelsesregler. Under seminaret kåres en vinner i en skrivekonkurranse blant studentene på JUS3112.

Program og påmelding.

Lovkonferansen 6. og 7. juni

På Lovkonferansen 2023 gir deg to dagar med faglige foredrag, diskusjoner og mingling i  Universitetsaulaen, Gamle Festsal og Professorboligen. Blant temaene på konferansen finner du Stortingets lovarbeid, lovgivningspolitiske prinsipper, lovprosess, gjennomføring av folkerett, klart språk, digital forvaltning, store språkmodeller og juridisk utdanning.

Fullt program og påmeldingsinformasjon finner du på konferansens nettsider.

Autotekst i ny versjon: God og enkel automatisk teksting på norsk

UiOs tekstingsverktøy Autotekst har kommet i ny versjon, med mye bedre teksting som krever mindre etterarbeid. IT-avdelingen melder at det fungerer veldig bra på norsk tale, kan oversette automatisk til engelsk, bruker AI-teknologi, og sender ikke data ut fra UiO.

Se en kort video om Autotekst og hvordan du kan ta den i bruk.

Hagefest for ansatte 24. august | Garden party for employees 24 August

Bildet kan inneholde: mat, servise, bord, blomst, oransje.Fakultetet arrangerer hagefest for alle ansatte torsdag 24. august, hold av datoen!

The Faculty will host a garden party for all employees Thursday 25 August.
Reserve the date!

Seminar: Bedre offentlige tjenester med brukeren i sentrum

Har vi tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag og felles virkelighetsforståelse for å løse våre samordningsutfordringer? Sammenhengende tjenester krever tidlig involvering og tettere samarbeid mellom brukere, kommuner, fylke og stat. Tillitsreform i praksis vil kreve kulturbygging og bedre forståelse av hverandres ståsted. Dette seminaret ser på hvordan vi kan lære av hverandre for å utvikle bedre brukertjenester.

Tid og sted: Tirsdag 25. april 2023 kl. 12:30-16:00, Digitalt eller Handelshøyskolen BI, Nydalsveien 37.

Lunsjseminar: Norsk lovregulering av adgangen til å kreve erstatning ved menneskerettsbrudd?

Justis- og beredskapsdepartementet har bedt professor Kjetil Mujezinovic Larsen (IOR) om å utrede mulig norsk lovregulering av adgangen til å kreve erstatning for brudd på Den europeiske menneskerettskonvensjonen og FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter. På seminaret vil Larsen redegjøre for den rettslige og faktiske bakgrunnen for at spørsmålet må utredes, og presentere sitt foreløpige syn på de ulike delspørsmålene som reises.

• Innleder: professor Kjetil Mujezinovic Larsen (IOR)
  • Kommentator: postdoktor Karolina Stenlund (Universitetet i Helsinki)
  • Ordstyrer: professor Birgitte Hagland (IfP)

Frist for påmelding er 3. mai.

Tid og sted: 10. mai 2023 12:00–13:30, Kjerka, DMV

National Conference: From Academia to Policy

As a proud host of the 2023 Circle U. Days, the University of Belgrade is pleased to invite you to the Circle U. National Conference on May 15th to 16th and to the accompanying series of ERIA events on May 17th.
The conference takes on climate change, specifically focusing on the Green & Blue Infrastructure (GBI) and on the valorization of student engagement in the field and its conversion to entrepreneurship.
It features eminent scholars, experienced in both research & development, and practical scientific and industrial application.

Kommende arrangementer i Domus Bibliotheca

Error: /om/aktuelt/arrangementer/domus-bibliotheca does not exist

Disputaser

Pr. i dag er det ingen annonserte disputaser

Rektors blogg

Ledige stillinger

Stilingsutlysningene hentes automatisk fra www.jus.uio.no/om/jobb/index.html hvor du også finner studentstillinger som er lyst ut.

Vitenskapelige stillinger

Teknisk-administrative stillinger

Fakultetet i mediene

De fem siste medietreffene om fakultetet fra Retrievers overvåkning av digitale medier.

Dekanvedtak på nett

Se flere dekanvedtak

Publikasjoner

Meld inn saker

Fakultetsnytt publiseres mandager. Saker meldes til fakultetsnytt@jus.uio.no senest torsdag for publisering følgende uke.

Ønsker du å få fakultetsnytt tilsendt, eller avslutte tjenesten?<

Ansatte får Fakultetsnytt tilsendt automatisk, tidligere ansatte eller andre som ønsker Fakultetsnytt kan bruke lenkene nedenfor til å starte og stanse tjenesten.

Publisert 17. apr. 2023 07:53 - Sist endret 13. okt. 2023 13:23