Fakultetsnytt uke 33

Det er semesterstart og spente studenter strømmer til fra alle kanter! Mandag formiddag ble det arrangert to velkomstmøter for de nye studentene i rettsvitenskap og kriminologi.

Stor søylebygning til venstre med en fullstappet folkemengde av studenter til høyre.

Studiestartsuka er endelig i gang! Bildet er tatt fra velkomstsseremonien i 2022. Foto: UiO.

Velkomstmøtene første skoledag

Det var god stemning utpå mandag formiddag da faddere, Juristforeningen og ansatte på fakultetet tok i mot de nye studentene! Bla igjennom bildegalleriet nedenfor og se hva som møtte studentene ved studiestart.

Studiestart 2023

Forskningspublikasjoner: UiO på 20. plass i Europa

Universitetet i Oslo troner på 20. plass for flest synlige og tilgjengelige forskningspublikasjoner i Europa, i undersøkelsen til Webometrics hos det spanske forskningsrådet. I Norge er UiO på førsteplass, NTNU på andre og Universitetet i Bergen på tredje. I den globale rangeringen ligger UiO plassert på 96. plass.

Les om rangeringen og rektor Svein Stølen sin kommentar til UiOs ansatte på Uniforum her.

I QS sin rangering over verdens beste jusprogrammer ligger UiO på 81.plass, kun slått av Universitetet i København i Norden med 9 plasser. I undersøkelsen over verdens beste universiteter ligger UiO på 117.plass, et fall på 16. plasser siden i fjor, melder Uniforum. I Norge er det fortsatt UiO som regjerer over de andre universitetene.

Bruk kommunikasjonsseksjonen!

Illustrasjon av pc med en hånd stikkende ut som mottar en blank lapp fra en annen hånd øverst i høyre hjørne.
Send inn tips til kommunikasjonsseksjonen! Foto: Colourbox.

Har du fått høre om et spennende arrangement, eller fått en viktig beskjed flere ansatte kan ha nytte av å høre? Kommunikasjonsseksjonen er gjengen du skal kontakte!

Kommunikasjonsseksjonen på Det juridiske fakultet setter stor pris på alle henvendelser og tips! Send mail til fakultetsnytt@jus.uio.no om saker du ønsker å løfte frem, så annonseres det i neste nyhetsbrev.

Husk å følge oss på Instagram

Studiestart er i gang og nye studenter har ankommet universitetet. Støtt følgerskaren til fakultetet ved å følge oss på @unioslo_jus og CELL på @unioslo_cell_jus.

Skjermdump av instagramkonto til juridisk fakultet
Skjermdump av fakultetets Instagramkonto. Foto: UiO.

Meet fellow colleagues for lunch the 28. August!

En sirkel av hender i ulike hudfarger som griper tak i druer i midten av et trebord med andre matskåler rundt.
Enjoy a tasty meal with colleagues. Photo: Syda Productions/Colourbox.

The Faculty Committee for Equality and Diversity (Likestillings- og mangfoldsutvalget, LiMU) invites all researchers with an international background to a lunch meeting where they can get to know each other and share their experiences as researchers at the Faculty of Law. All researchers, regardless of how long they have stayed in Norway, are welcome to join!

Lorelou Desjardins will hold her presentation "How to understand Norwegians? A crash course" followed by a discussion and feedback to LiMU.

Time and place: 28. August 2023, 12:00 - 2:00 PM at Domus Juridica meeting room 8113.

Please register here by 21. August.

Avslutningsseminar for LEGINVEST

Institutt for offentlig rett inviterer interesserte til avslutningsseminar for prosjektet "Responses to the 'legitimacy crisis' of international investment law" (LEGINVEST). Prosjektet har vært en del av PluriCourts forskning og ble finansiert av Forskningsrådet fra 2018 til 2023. Seminaret tar opp prosjektets undersøkelser på konsekvensene bak voldgiftssaker og internasjonal investeringsrett.

Tid og sted: 25. september kl. 09:30 - 16:45 i Auditorium 14 på Domus Bibliotheca.

Et tilbakeblikk på PluriCourts arbeid

PluriCourts legger et tiår med forskning på internasjonal og nasjonal rett bak seg.

I denne artikkelen kan du lese om forskningssenterets innsats og arven de legger igjen.

Kommende arrangementer i Domus Bibliotheca

Error: /om/aktuelt/arrangementer/domus-bibliotheca does not exist

Disputaser

11:00, Gamle festsal, 1. etg. Domus Academica og via zoom

Rektors blogg

Ledige stillinger

Stilingsutlysningene hentes automatisk fra www.jus.uio.no/om/jobb/index.html hvor du også finner studentstillinger som er lyst ut.

Vitenskapelige stillinger

Teknisk-administrative stillinger

Fakultetet i mediene

De fem siste medietreffene om fakultetet fra Retrievers overvåkning av digitale medier.

Dekanvedtak på nett

Se flere dekanvedtak

Publikasjoner

Meld inn saker

Fakultetsnytt publiseres mandager. Saker meldes til fakultetsnytt@jus.uio.no senest torsdag for publisering følgende uke.

Ønsker du å få fakultetsnytt tilsendt, eller avslutte tjenesten?

Ansatte får Fakultetsnytt tilsendt automatisk, tidligere ansatte eller andre som ønsker Fakultetsnytt kan bruke lenkene nedenfor til å starte og stanse tjenesten.

Publisert 15. aug. 2023 10:18 - Sist endret 13. okt. 2023 13:29