Torsdagsnytt 16. januar 2020

Internt ukentlig nyhetsbrev med aktuelle nyheter om smått og stort ved Institutt for privatrett.

Faglunsj 22. januar 1200-1300 i Kjerka

«Hjertelig velkomne skal dere være til «åpningen» av den nye faglunsjgruppa for formuerettslige emner. Knut Sande vil åpne ballet med å si noe helt kort om opplegget for formuerettslunsjene dette semesteret. Deretter innleder Knut til diskusjon om dommen HR-2019-1073 (Marine Subsea).

Dommen reiser et svært interessant spørsmål som griper inn i flere deler av formueretten, herunder reglene foreldelse, konkurs og selskapsrett. Kan konkursboet ta beslag i en foreldet fordring? Litt mer presist formulert: Kan den innsigelse at konkursdebitors fordring er foreldet alltid gjøres gjeldende mot konkursboet? Eller kan det tenkes at boet får et selvstendig krav mot konkursdebitors debitor ved konkursåpningen? Svaret på det siste er kort fortalt ja, men det kommer an på… Alt dette og de nærmere nyansene kommer vi nærmere tilbake til i lunsjen onsdag 22. januar kl 1200.

Midtveisevaluering

Stipendiat Morten Smedal Nadheim ved Institutt for privatrett, presenterer sitt doktorgradsprosjekt "Dynamisk immaterialrett".

Se detaljer og les sammendraget

Tid og sted: 28. jan. 2020 10:00–12:00, Lødrups kjeller

SERI har flyttet til Domus Academica

- Hvem ville trodd at DA skulle bli til "Domus Automatika"! - sier senterleder Dag Weise Schartum. SERi har flyttet fra Domus Nova til fakultetets historisk lokaler i Domus Academica.

Les artikkelen og se bilder her

UiOs programkiosk i ny drakt

UiO programkiosk har kommet i ny drakt.

Se informasjon om hvordan du logger deg på

Seminar om utredere i norske domstoler

Advokatforeningen arrangerer i samarbeid med dommerforeningen et seminar om utredere i norske domstoler 23. januar.

Se programmet og meld deg på

Kurs i Outlook "Over 60 e-posttips"

Tirsdag 28.januar kl. 09.00 - 11.00

Kursrom 2, Kristen Nygårds hus

Mer om kurset

Registrering av publikasjoner - husk frist 31. januar

Minner med dette om at fristen for registrering av vitenskapelige publikasjoner for 2019 i CRISTIN er 31. januar. Det som skal registreres i CRISTIN er vitenskapelige monografier,      vitenskapelige artikler i antologier og vitenskapelige artikler i periodika, serier og nettsteder (ISSN-titler)

Ta kontakt med IfPs Cristin-superbruker Eva Dobos hvis du ønsker/trenger bistand.

Alle arrangementer ved IFP

Her finner du alle kommende arrangementer, både interne og eksterne.

Ønsker du å få inn stoff til Torsdagsnytt?

Det er enkelt å få inn nyheter til TN: send en mail til torsdagsnytt@jus.uio.no. Mailen vil garantert nå redaksjonen og meldingen vil komme i neste nyhetsbrev.

Publisert 16. jan. 2020 17:24 - Sist endret 16. jan. 2020 17:28